برای چاقی صورت چه بخوریم؟ ویتامین چاق کننده صورت

07 آبان ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

داشتن گونه‌های برجسته و صورتی پر، خواسته بسیاری از ماست که می‌خواهیم ظاهر خوبی داشته باشیم؛ اما اینکه برای چاقی صورت چه بخوریم یا چه کار کنیم، پرسشی دغدغه‌برانگیز است. به همین دلیل در این مقاله با شما از روش‌های طبیعی چاقی صورت صحبت کرده‌ایم و اطلاعاتی از نحوه مصرف خوراکی‌ها، ماسک‌های خانگی و همچنین ویتامین‌ها به‌اشتراک گذاشته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چاقی طبیعی صورت

چاقی طبیعی صورت

برای چاقی صورت چه کاری انجام دهیم؟

بگذارید همین اول کار خیالتان را راحت کنیم؛ همان‌طور که لاغری موضعی امکان‌پذیر نیست، چاقی موضعی هم کاری نشدنی به نظر می‌رسد و همه‌چیز در ذخیرۀ چربی‌ها، به ژنتیک بدن ما بستگی دارد. البته شما می‌توانید چاقی صورت با کربوکسی تراپی یا روش‌های دیگر را امتحان کنید؛ اما اگر ذاتا لاغر نیستید و فقط صورت لاغری دارید، احتمال اینکه فقط با خوردن مواد غذایی صورتتان چاق شود، بسیار پایین است.

اما نگران نباشید! روش‌های خانگی کاربردی و تاثیرگذاری وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها وزن خود را افزایش دهید و بتوانید با کلاژن‌سازی عضلات صورت یا تقویت آن‌ها، صورتی پرتر و گونه‌هایی برجسته‌تر داشته باشید. 

هدف از رو‌ش‌های طبیعی و موضعی چاقی صورت این است که با تقویت عضلات و افزایش ضخامت فیبرهای عضلانی صورت، کاری کنیم که پرتر، برجسته‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد. راه‌های زیادی وجود دارند که کمک می‌کنند به این هدف دست پیدا کنید؛ موارد زیر از معروف‌ترین روش‌های طبیعی چاقی صورت هستند که تاثیرگذاری آن‌ها با تجربه کاربران یا آزمایشات علمی اثبات‌ شده است:

1) تمرین و ماساژ صورت

تمرینات صورت که گاهی با نام یوگای صورت هم شناخته می‌شوند، می‌توانند با تقویت ماهیچه‌های این ناحیه، به شما ظاهری جوان‌تر ببخشند و همچنین کمک کنند تا به چاقی صورت نزدیک‌تر شوید. مطالعات در سال 2018 نشان داده افرادی که به مدت 8 هفته، هرروز 30 دقیقه تمرین صورت انجام دهند، صورتشان پرتر و جوان‌تر به نظر خواهد رسید.

به‌صورت‌کلی، ورزش عضلات با تقویت ماهیچه کمک می‌کند تا ضخامت فیبرهای عضلانی افزایش یابد. برای تمرین عضلات صورت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • لب‌هایتان را منقبض کنید و لبخند بزنید، مطمئن شوید که ماهیچه‌های گونه‌تان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
  • انگشتانتان را در دو طرف دهان قرار دهید و گونه‌هایتان را با فشار انگشت بالا بیاورید؛ تا 20 ثانیه در این حالت بمانید.
  • دهانتان را ببندید و گونه‌هایتان را باد کنید، 45 ثانیه در این حالت بمانید.
  • دهانتان را به شکل O باز کنید و لب‌هایتان را روی دندانتان بگذارید. سعی کنید در این حالت لبخند بزنید.
  • در همین حالت انگشتانتان را روی گونه‌تان قرار دهید و با فشار آن را بلند کنید. 30 ثانیه هم در این حالت بمانید.

ماساژ برای چاقی صورت

ماساژ برای چاقی صورت

    2) چاقی صورت با ژل آلوئه ورا

    ژل آلوئه‌ورا خواص زیادی دارد که چاقی صورت تنها یکی از آن‌هاست. البته باید بدانید که آلوئه‌ورا نمی‌تواند مستقیما باعث چاقی صورت شود اما با کاهش قابل‌توجه علائم چین‌وچروک، ظاهری هیدراته و چاق به ‌صورت و گونه‌هایتان خواهد بخشید.

    محققان با تحقیقاتی که در سال 2021 درباره خواص دارویی آلوئه‌ورا انجام دادند، متوجه شدند که استفاده از این ژل در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست ازجمله ژل‌ها و کرم‌ها، می‌تواند علاوه بر آبرسانی پوست، چین‌وچروک‌های ریز و سطحی را نیز کاهش دهد.

    آلوئه‌ورا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و C است. به همین دلیل استفاده از این ژل روی گونه می‌تواند به جوان‌تر شدن پوستتان کمک کند.

    3) استفاده از محصولات مراقبت پوستی حاوی سیب

    هرچند هنوز مطالعه علمی خاصی برای اثبات قطعی این واقعیت وجود ندارد؛ اما بنا بر تجربه، بسیاری از افراد تاکید دارند که استفاده از سیب و محصولات مراقبت از پوست حاوی آن، گزینه‌ای عالی برای جوان‌سازی پوست و چاقی صورت محسوب می‌شود.

    البته این اعتقاد چندان هم بی‌اساس نیست؛ سیب حاوی مقادیر زیادی از کلاژن، الاستین و انواع آنتی‌اکسیدان است و همه این ریزمغذی‌ها برای سلامت و جوان‌سازی پوست موثر و ضروری هستند. شما می‌توانید به‌سادگی یک سیب را رنده کنید و آن را روی صورتتان بگذارید. اجازه دهید این ماسک ساده بیست دقیقه روی پوستتان بماند و سپس به‌آرامی آن را بشویید.

    4) خواص ماسک گلیسیرین و گلاب برای چاقی صورت

    ماسک گلیسیرین و گلاب ترکیب خوبی است که می‌توانید برای پر شدن گونه‌ها و چاقی صورتتان از آن استفاده کنید. کافی است قبل از خواب کمی از این ترکیب به پوستتان بمالید تا علاوه بر خواص جوان‌سازی و پر شدن گونه‌ها، از خواص ضدالتهابی آن هم بهره‌مند شوید.

    تحقیقات ثابت کرده‌اند که گلاب خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد و حتی می‌تواند اثرات ضد میکروبی و پاک‌کنندگی داشته باشد. همچنین می‌توانید از گلاب به‌عنوان تونری طبیعی کمک بگیرید.

    5) استفاده از ماسک عسل

    عسل علاوه بر خواص رطوبت رسانی و ضد باکتری، می‌تواند به پوستتان هم ظاهری جوان ببخشد. بهتر است از عسل طبیعی و خام کمک بگیرید؛ عسل خام مقادیر بیشتری از ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جا داده است و می‌تواند خواص بیشتری برای پوستتان داشته باشد.

    استفاده از ماسک عسل برای چاقی صورت

    استفاده از ماسک عسل برای چاقی صورت

    6) شستشوی صورت با شیر

    شیر یکی از کامل‌ترین مواد مغذی برای پوست است و می‌توان استفاده از آن را به‌عنوان ماندگارترین روش چاقی صورت در نظر گرفت. این خوراکی حاوی آب، چربی، پروتئین و چند نوع اسید است که خواصی کم‌نظیر برای پوست دارند.

    به‌طورکلی لبنیات منبعی غنی از اسیدلاکتیک هستند. اسیدلاکتیک نوعی آلفاهیدروکسی‌اسید محسوب می‌شود که به‌صورت گسترده در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسیدها می‌توانند سلول‌های پوستی را تحریک کرده و سلول‌های مرده را از بین ببرند.

    مطالعات ثابت کرده‌اند که اسیدها و پروتئین‌های موجود در شیر حتی خواص ترمیم پوست هم دارند و طبیعتا استفاده از آن می‌تواند علاوه بر جوان‌سازی پوست، منجر به سفت‌تر شدن صورت و چاق‌تر نشان دادن ظاهر آن شود.

    7) چاق کردن صورت با سیب زمینی

    چاق کردن صورت با سیب‌زمینی یکی از روش‌های محبوب و البته تأثیرگذار برای این هدف است. ازآنجایی‌که این خوراکی منبعی غنی از نشاسته و کلاژن محسوب می‌شود، می‌توان از ماسک آن به‌صورت موضعی برای سفت‌تر و چاق‌تر کردن صورت استفاده کرد.

    آب سیب‌زمینی، آب‌رسانی طبیعی و قدرتمند برای پوست است و استفاده از آن روی پوست، حتی می‌تواند چروک‌های ریز و سطحی را از بین ببرد و آن را درخشان کند. برای تهیه ماسک سیب‌زمینی کافی است مقداری از آن را رنده کنید و آب آن را خوب بگیرید، سپس آب سیب‌زمینی را روی پوستتان بمالید و اجازه دهید که چند دقیقه بماند تا خشک شود؛ درنهایت صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

    می‌توانید آب سیب‌زمینی را با توجه به میزان خشکی یا چربی پوستتان با مقداری عسل یا آب‌لیمو مخلوط کنید تا ماسکی غنی‌تر و اثرگذارتر داشته باشید.

    8) پودر جوانه گندم برای چاقی صورت

    جوانه گندم برای چاقی صورت عالی عمل می‌کند. این خوراکی یکی از منابع غنی از ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های E، خانواده B، رتینول و C است. استفاده موضعی از جوانه گندم می‌تواند تمام این ریزمغذی‌ها را مستقیما به سطح پوست برساند و علاوه بر جوان‌سازی، به چاقی آن هم کمک کند.

    شما می‌توانید برای افزایش اثرگذاری ماسک جوانه گندم، آن را با آب سیب‌زمینی مخلوط کنید و با ترکیب مساوی این دو ماده، خمیری رقیق بسازید و آن را به پوستتان بمالید. می‌توانید بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه، پوستتان را با آب ولرم بشویید.

    لیست غذاهای چاق کننده صورت

    ویتامین‌های گروه ب، آمینواسیدها و کلاژن از مهم‌ترین ریزمغذی‌هایی هستند که می‌توانند در چاق‌تر کردن صورت تاثیرگذار باشند. این ویتامین‌ها با تحریک تولید کلاژن، تاثیر قابل‌توجهی روی برجسته‌تر کردن گونه‌ها و چاق‌تر کردن صورت می‌گذارد. خوراکی‌های زیر از بهترین مواد غذایی هستند که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.

    تصویری از غذاهای چاق کننده صورت

    تصویری از غذاهای چاق کننده صورت

    1) آلوئه ورا

    آلوئه‌ورا علاوه بر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E، مقادیر مناسبی از B12 هم  دارند که بهترین ویتامین برای چاقی صورت محسوب شده و نقشی اساسی در تولید کلاژن بدن ایفا می‌کنند. به همین دلیل، مصرف آلوئه‌ورا روشی مناسب برای حفظ سلامتی پوست و چاقی صورت به شمار می‌رود. 

    آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند که از اصلی‌ترین عوامل پیری پوست و افتادگی صورت محسوب می‌شوند.

    2) آجیل و دانه های روغنی چاق کننده صورت

    یکی از عوامل چاق کننده صورت، میزان چربی آن است. هرچند تزریق چربی صورت سریع‌ترین روش برای این کار محسوب می‌شود؛ اما آجیل و دانه‌های روغنی نیز حاوی چربی‌های سالم هستند و باعث می‌شوند وزن شما به‌صورت سالمی افزایش پیدا کند. البته این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که کلا لاغر هستند.

    شما می‌توانید با مصرف این خوراکی‌ها به پرشدن طبیعی گونه‌ها و افزایش وزن خود کمک کنید. به‌طورمعمول، کسانی که به‌صورت منظم از میزان مناسبی آجیل و دانه روغنی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، پوستی شفاف‌تر و شاداب‌تر و صورتی پرتر دارند. چربی آجیل از بهترین انواع روغن چاق کننده صورت است و می‌تواند بهترین گزینه برای افزایش سالم وزن شما باشد.

    3) گوشت

    یکی از بهترین راه‌های چاقی صورت این است که بدنتان را به تولید کلاژن تحریک کنید. گوشت می‌تواند به‌عنوان سوخت بدن برای تولید کلاژن عمل کند. پروتئین‌ها اسیدآمینه‌ای دارند که به تشکیل کلاژن و چربی کمک می‌کند. به همین دلیل خوب است که هر روز فیله مرغ، بوقلمون بدون پوست و گوشت قرمز بدون چربی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

    4) پروتئین های گیاهی

    اگر گیاهخوار هستید و می‌خواهید از پروتئین برای چاقی صورت کمک بگیرید، سویا و انواع آجیل بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. محصولات سویا، درصورتی‌که مشکل هورمونی نداشته باشید و منعی برای مصرف آن وجود نداشته باشد، می‌تواند به‌صورت ویژه‌ای نیاز روزانه شما به پروتئین و متعاقبا ساخت کلاژن را تامین کند. پیشنهاد ما به شما توفو است که از محصولات جانبی سویا به شمار می‌رود.

    5) تخم مرغ؛ بهترین صبحانه برای چاقی صورت

    تخم‌مرغ یکی از منابع غنی ویتامین D و رتینول محسوب می‌شود. این دو ریزمغذی، برای حفظ سلامت پوست و ساخت کلاژن ضروری هستند. همچنین حتما می‌دانید که تخم‌مرغ چه منبع غنی و قدرتمندی از پروتئین است و تا چه اندازه می‌تواند بر تولید کلاژن و به دنبال آن چاقی صورت، تاثیرگذار باشد!

    اگر مشکل خاصی به لحاظ سلامتی نداشته باشید، می‌توانید روزی 2 تخم‌مرغ را به‌عنوان یکی از صبحانه های چاق‌کننده صورت مصرف کنید و آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. ضمنا در زردۀ تخم‌مرغ نیز ریزمغذی‌های بسیار سودمندی وجود دارد؛ پس هرگز خودتان را به مصرف سفیدۀ آن محدود نکنید.

    6) غلات کامل

    غلات پرمصرف با شاخص گلیسمی پایین مانند جو و گندم، از بهترین مواد غذایی برای چاقی صورت هستند. پس سعی کنید نان یا پاستایی را انتخاب کنید که از آرد کامل درست شده باشد. 

    همچنین جوانه غلات هم می‌تواند گزینه‌ای عالی برای چاقی صورت باشد. شما می‌توانید از جوانه گندم برای چاقی صورت و البته افزایش وزن کل بدن هم کمک بگیرید. جوانه گندم چه به‌صورت پودرشده و چه به‌صورت تازه، با تامین فیبر، پروتئین و انواع مواد معدنی موردنیاز بدن، هم گزینه‌ای عالی برای جوان‌سازی پوست است و هم تولید کلاژن را تحریک می‌کند که در نهایت به سفتی عضلات و چاقی صورت منجر خواهد شد.

    7) شیر کامل

    شیر کامل هم از دیگر گزینه‌هایی است که می‌تواند در لیست غذاهای چاق‌کننده صورت قرار بگیرد. شیر کامل حیوانی نسبت به انواع کم‌چرب کالری بیشتری دارد و حاوی ویتامین دی و رتینول است. ویتامین دی با افزایش سطح ایمنی پوست، از آن در برابر علائم پیری و افتادگی مراقبت می‌کند و رتینول از معروف‌ترین ویتامین‌های شناخته‌شده برای جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود. 

    همان‌طور که اشاره کردیم، رتینول می‌تواند به بدن کمک کند تا کلاژن بیشتری بسازد و این فاکتور به حجیم شدن پوست منجر خواهد شد. اگر خوردن شیر برایتان سخت است یا دستگاه گوارشتان به لاکتوز حساسیت دارد، می‌توانید به‌جای آن ماست مصرف کنید.

    8) ماهی

    ماهی و غذاهای دریایی منابعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که علاوه بر حفظ بافت کلاژن، به تولید آن نیز کمک می‌کنند. پس اگر دوست دارید صورتی چاق و پر داشته باشید، حتما مصرف آبزیان را نیز در برنامۀ غذایی خود قرار دهید.

    ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ماهی آزاد، سالمون، ماهی ساردین، آنچوی و شاه‌ماهی از بهترین گزینه‌هایی هستند که برای چاقی صورت می‌توانید استفاده کنید.

    9) آووکادو؛ از بهترین سبزیجات برای چاقی صورت

    آووکادو گزینه‌ای عالی است که حالت ارتجاعی پوست و چاقی صورت را بهبود می‌بخشد. این سبزی چرب، منبعی عالی از چربی سالم است و به‌نوعی از بهترین انواع روغن برای چاقی صورت محسوب می‌شود. 

    شما می‌توانید آووکادو را در سالاد یا به‌عنوان میان وعده‌ای سالم و پرانرژی مصرف کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آووکادو به همراه سبزیجات سبز یا زرد، می‌تواند به شکل قابل‌توجهی چین‌وچروک صورت را کاهش داده و به حفظ حالت ارتجاعی آن کمک کند.

    افزایش وزن به شیوه درست و اصولی

    کمبود وزن یکی از اصلی‌ترین دلایل لاغری صورت بوده و چاقی آن، یکی از رازهای زیبایی پوست صورت شمرده می‌شود. اگر شما هم به دلیل لاغری درگیر این مسئله هستید، لازم است که به افزایش اصولی وزن توجه نشان دهید.

    البته دقت کنید که حتما رویکردی سالم در پیش گرفته و میزان کالری دریافتی روزانه‌تان را نسبت به کالری مورد نیاز بدنتان افزایش دهید. 

    برای افزایش وزن، لازم است که نکات زیر را در نظر بگیرید:

    • غذایی غنی از مواد مغذی و حاوی چربی‌های سالم مصرف کنید؛
    • به مصرف آجیل و میوه توجه ویژه‌ای نشان دهید؛
    • سعی کنید روزانه یک تا دو لیوان شیر کامل مصرف کنید؛
    • ماهی‌های چرب، به‌ویژه قزل‌آلا و سالمون را در رژیم‌تان جای دهید؛
    • از انواع مغز مانند بادام، پسته، گردو، کنجد، تخم کتان و سویا استفاده کنید.

    خوردن انواع مغزها برای چاقی صورت

    خوردن انواع مغزها برای چاقی صورت

      بهترین ها در چاقی صورت

      • بهترین خوراکی: تخم کتان، روغن زیتون، تخم کدو تنبل، تخم‌مرغ و آجیل
      • بهترین میوه: سیب، موز و انواع توت
      • بهترین سبزیجات: بروکلی، خیار، قارچ، آووکادو و کدو تنبل
      • بهترین ویتامین: ویتامین‌های E، C و گروه ب (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12)
      • بهترین ماسک: ماسک سیب‌زمینی و ماسک جوانه گندم

      برای چاقی صورت چه بخوریم؟

      پاسخ به این سوال، به ذائقه شما و نیاز بدنتان بستگی دارد. در این مطلب از مهم‌ترین خوراکی‌ها و روش‌هایی صحبت کردیم که در چاقی صورت تاثیرگذار هستند. البته شما می‌توانید با تزریق ژل و فیلر یا کربوکسی تراپی نیز فرم صورت خود را بهبود بخشیده و گونه‌های پرتری داشته باشید.

      اگر روش دیگری برای چاقی صورت می‌شناسید و یا بر اساس تجربه، از میزان تاثیر روش‌های معرفی‌شده اطلاع دارید، خواهشمندیم آن را با ما به اشتراک بگذارید. مطالعۀ تجربیات و دانسته‌های شما می‌تواند به دیگر خوانندگان مجله زیبایی کلینیک آفتاب کمک کند تا سبک زندگی سالم‌تری داشته و روش‌های موثرتر را دنبال کنند.

      سوالات متداول

      1. برای چاقی صورت چی بخوریم؟

      آلوئه‌ورا، گوشت، آجیل، تخم‌مرع، غلات، شیر، غذاهای دریایی و آووکادو از بهترین خوراکی ها برای چاقی صورت به شمار می‌روند.

      2. بهترین ویتامین برای چاقی صورت چیست؟

      ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و E بهترین ویتامین برای چاق کردن صورت هستند.

      اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
      6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB