بوتاکس چیست و چگونه انجام می شود؟

27 دی ، 1399
کلینیک زیبایی آفتاب

معرفی بوتاکس و نحوه انجام آن 

اگر در مورد بوتاکس و نحوه انجام آن سوالاتی ذهن شما را مشغول کرده است، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله به طور خلاصه، توضیحاتی را در مورد بوتاکس و نحوه انجام آن، کاربرد ها و شرایط لازم برای انجام این عمل را بیان کرده ایم که می توانید با خواندن آن، اطلاعات جامعی را در رابطه با این عمل زیبایی و درمانی کسب کنید.

نکاتی مهم درباره تزریق بوتاکسنکاتی مهم درباره تزریق بوتاکس 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس که از واژه ای یونانی به نام بوتولوس آمده است، ماده ای سمی به نام بوتولینوم نوع A است که می توان از آن برای فلج کردن عضلات استفاده نمود و حتی می تواند منجر به مرگ شود. این ماده اما در علم پزشکی به اندازه مناسب استفاده می شود. این ماده، امروزه با تزریق شدن در محدوده های خاصی از بدن که بیشتر در صورت استعمال می شود، خطوط پوستی را از بین می برد. اگر بخواهیم بیشتر راجع به بوتاکس صحبت کنیم، باید گفت این ماده از بوتولینوم نوع A ایجاد شده که می تواند به طور موقت عملکرد اعصاب را متوقف نماید. این ماده را می توان در غذاهای کنسروی پیدا کرد که در صورت جوشانده نشدن، می تواند وارد بدن انسان شده و تنها 70 گرم از آن ضروری است تا یک انسان 70 کیلویی را بکشد.

عمل بوتاکس

منظور از عمل بوتاکس، همان تزریق این ماده در نقاط مختلف بدن از جمله پیشانی، ابروها و محدوده دهان و لب ها می باشد. این عمل که با نام Botox شناخته می شود، برای اولین بار در سال 1989 برای اصلاح چین و چروک صورت به کار گرفته شد. همچنین پیش از آن نیز عمل برای درمان لوچی چشم ها در سال 1980 نیز به کار گرفته شده بود. اولین بار، مجوز این ماده برای رفع چین و چروک در سال 2002 توسط موسسه FDA صادر شد.
در کنار اینکه از بوتاکس برای کاربرد های درمانی آن مانند درمان سردرد های میگرنی، تنبلی چشم، اسپاسم پلک، تعریق بیش از حد، اختلالات عصبی مانند فلج مغزی، اسپاسم عضلات گردن، پرش عضلات چشم و... استفاده می شود، امروزه این ماده می تواند برای رفع چین و چروک پوست که ناشی از تحرک عضلات است نیز قابل استفاده باشد.

ایمنی عمل بوتاکس و نحوه انجام آن

ممکن است تا به اینجای کار که در مورد ماده بوتاکس توضیحاتی را بیان کردیم، در رابطه با بوتاکس و نحوه انجام آن دچار شک و تردید شده باشید اما در رابطه با این موضوع لازم است بیان کنیم:

  • بوتاکس و نحوه انجام آن که در عمل بوتاکس استفاده می شود، دارای خطرات سم اصلی نمی باشد.

  • استفاده از این ماده تنها به صورت موضعی انجام می شود.

  • سلامت و تزریق این ماده توسط سازمان FDA و همچنین وزارت بهداشت و سازمان های درمانی، ایمن معرفی شده است.

  • لازم به ذکر است که عوارض شدید این بیماری تنها می تواند تحت تاثیر دو عامل باشد که عبارتند از تزریق دارو توسط افراد غیر حرفه ای و یا غیر پزشک و استفاده نامناسب در حجم و جایگاه نادرست.

  • استفاده از دوز های بالای این ماده می تواند عوارض جانبی را بیشتر کند.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟ 

بوتاکس و نحوه انجام آن

بوتاکس و نحوه انجام آن در پنج محدوده انجام می شود که عبارتند از خطوط اخم بین دو ابرو، چین و چروک های گردن ، چین و چروک های کنار چشم، خطوط خنده و خطوط افقی پیشانی. استفاده از بوتاکس و نحوه انجام آن با استفاده از سوزن های نازک انجام شده و متخصص زیبایی بوتاکس، باید با توجه به مشکلی که وجود دارد، در ناحیه های خاصی تزریق بوتاکس را انجام دهد.
بوتاکس و نحوه انجام آن معمولا طی دو جلسه با پزشک متخصص زیبایی در کلینیک زیبایی و درمانی انجام خواهد شد. در جلسه اول، پزشک باید توضیحاتی را راجع به این شیوه زیبا سازی و رفع چین و چروک به شما ارائه کند و شما را با عوارض و مشکلات آن در میان بگذارد. همچنین در این مرحله شما باید از نظر داشتن شرایط این عمل بررسی شوید. در این هنگام همچنین پزشک توصیه می کند داروهایی مانند آسپرین را پیش از انجام عمل استفاده نکنید.
در جلسه دوم، شما باید برای عمل بوتاکس آماده شوید. ممکن است برای تست حساسیت، قبل از عمل مقداری از این ماده به بدن شما تزریق شود. عمل معمولا بدون بیهوشی یا بی حسی و یا با استفاده از کرم های بی حسی انجام می شود. مدت عمل 15 دقیقه حداکثر بوده و عملیات در کلینیک پزشک متخصص بر روی بیمار انجام می گردد.

شرایط انجام عمل بوتاکس

از جمله شرایطی که برای انجام عمل بوتاکس و نحوه انجام آن باید بررسی شود، می توان گفت:

  • بوتاکس برای افراد زیر 18 سال، افراد باردار توصیه نمی شود.

  • افرادی که از بیماری های اختلالات انعقادی رنج می برند، دچار بیماری های ام اس یا نارسایی کبد هستند، دچار بیماری های قلبی و عروقی حاد هستند، عفونت های فعال داشته و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مجاز به انجام این عمل نمی باشند.

  • افراد حساس به پروتئین گاوی و کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند و همچنین کسانی که واکسیناسیون را در دو هفته اخیر انجام داده اند، نباید این عمل را انجام دهند.

جمع بندی

در یک جمع بندی پایانی در مورد بوتاکس و نحوه انجام آن باید گفت عمل بوتاکس از جمله روش های زیباسازی پوست و رفع چروک و چین است که در محدوده های مشخصی از صورت تزریق می شود. البته در کاربرد های درمانی، این ماده می تواند در دیگر نقاط بدن نیز تزریق گردد. ماده بوتاکس که یک ماده سمی است، با فلج کردن عضلات به صورت موقت، می تواند تا 3 الی 4 ماه برای رفع چروک استفاده شود. عمل تزریق به صورت سرپایی در مطب پزشک متخصص انجام شده و نیازی به بیهوشی و بی حسی قوی ندارد.

بوتاکس و نحوه ی استفاده از آنبوتاکس و نحوه ی استفاده از آن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB