روتین پوست چیست؟ با ساده ترین روتین پوستی آشنا شوید

07 اسفند ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

روتین پوستی از آن کلماتی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده‌ایم؛ اما دقیقا روتین پوستی چیست و چطور می‌توان آن را در خانه اجرا کرد؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با روتین پوستی خانگی آشنا کنیم. برای آموزش روتین پوستی تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک آفتاب همراه باشید.

روتین پوستی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، پوست به‌عنوان بزرگترین عضو بدن، نقشی کلیدی در سلامتی و زیبایی ما بازی می‌کند، به همین دلیل، مراقبت اصولی از آن به‌صورت منظم و هدفمند، کمک می‌کند تا پوستتان طی مدت زمان طولانی‌تری شاداب و جوان باقی بماند. به همین دلیل در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از مراقبت‌های اصولی و شخصی‌شده ابداع شده‌اند که با نام روتین پوستی شناخته می‌شوند.

پاکسازی، تغذیه، آبرسانی و محافظت از پوست، اصلی‌ترین هدف روتین پوستی است و به دو بخش روتین پوستی روزانه و شبانه تقسیم می‌شود. در ادامه با اصول روتین و روش اجرای آن در خانه برای انواع پوست آشنا خواهید شد.

روتین پوستی چیست

روتین پوستی چیست

با مراحل روتین پوستی آشنا شوید

حالا که متوجه شدید روتین پوست چیست باید با مراحل آن هم آشنا شوید. به‌طور کلی هر روتین پوستی، جدا از اینکه مختص پوست چرب باشد یا خشک، باید شامل روش های پاکسازی و مراقبت از پوست باشد. موارد زیر مهم‌ترین ترتیب روتین پوستی هستند:

1. پاکسازی پوست

پاکسازی صحیح اولین و مهم‌ترین گام است. این مرحله شامل شستشوی صورت با شوینده مناسب دو بار در روز (صبح و شب) می‌شود. انتخاب شوینده مناسب با توجه به نوع پوست (چرب، خشک، مختلط یا حساس) و نیازهای آن، در این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ افراد با پوست چرب باید از شوینده‌های ملایم و بدون چربی استفاده کنند، در حالی که افراد با پوست خشک به شوینده‌های کرمی و آبرسان نیاز دارند.

2. استفاده از تونر برای پوست

تونر به تنظیم pH پوست، بستن منافذ باز و آبرسانی آن کمک می‌کند. استفاده از تونر بعد از شستشو، منافذ پوست را می‌بندد و منجربه جذب بهتر سایر محصولات مراقبتی خواهد شد.

3. استفاده از سرم مخصوص پوست

سرم‌ها مواد مغذی و فعال را به عمق پوست می‌رسانند و به حل مشکلات پوستی مانند چین و چروک، لک و تیرگی، جوش و آکنه کمک می‌کنند. تنوع سرم‌ها در بازار، انتخاب گزینه مناسب را باتوجه به نیازهای پوستی فرد امکان‌پذیر خواهد کرد.
مثلا سرم‌های حاوی ویتامین C برای روشن شدن پوست و سرم‌های حاوی رتینول برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز مؤثر هستند. با بهترین زمان مصرف ویتامین سی آشنا شوید.

4. استفاده از مرطوب کننده پوست

حفظ رطوبت پوست، نقشی کلیدی در سلامتی و شادابی آن دارد. استفاده از مرطوب کننده مناسب با توجه به نوع پوست، به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی و کشیدگی آن کمک خواهد کرد.

5. استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب، آخرین و مهم‌ترین مرحله در روتین پوستی روزانه است. ضد آفتاب از پوستتان در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت و از بروز علائم پیری زودرس، لک و تیرگی پوست جلوگیری می‌کند. انتخاب ضد آفتاب مناسب با توجه به نوع پوست و SPF مناسب، ضروری است.

مراحل روتین پوستی

مراحل روتین پوستی

تفاوت روتین پوستی صبح و روتین پوستی شب

حتما می‌دانید که روتین روزانه و شبانه تفاوت دارند. حالا که متوجه شدید روتین مخصوص پوست چیست و با یکی از رازهای زیبایی پوست صورت آشنا شدید، باید به خوبی با تفاوت روتین پوستی شبانه و روزانه نیز آشنا شوید تا بتوانید آن‌ را به‌صورت اصولی در منزل اجرا کنید: روتین پوستی شبانه و روزانه در موارد زیر باهم متفاوت هستند:

پاکسازی پوست

در روتین صبحگاهی، پاکسازی به منظور از بین بردن چربی و آلودگی‌های جمع شده روی پوست در طول شب انجام می‌شود. استفاده از شوینده ملایم و مناسب با نوع پوست در این مرحله ضروری است. اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید صرفاً به شستشوی صورت با آب اکتفا کنید و ضرورتی در شستشوی آن با ژل شستشو وجود ندارد.

در روتین شبانه، پاکسازی به منظور از بین بردن آرایش، کرم ضد آفتاب و آلودگی‌های محیطی انجام می‌شود. استفاده از شوینده قوی‌تر یا پاک کننده آرایش مناسب، در این مرحله توصیه می‌شود.

لایه برداری پوست

 لایه برداری یکی از مراحل روتین شبانه است و معمولا در شب‌ها انجام می‌شود. پوست در طول شب وقت دارد تا خود را بازسازی کند و به‌این‌ترتیب صبح متوجه خواهید شد که پوستتان شفاف‌تر و شاداب‌تر است.

تغذیه کردن پوست

استفاده از سرم‌ها و کرم‌های مغذی در روتین شبانه، به تغذیه و ترمیم پوست در طول شب کمک می‌کند. در عوض می‌توان در طول روز از سرم‌های محافظتی مانند ویتامین سی یا آبرسان‌هایی مانند هیالورونیک اسید استفاده کرد

محافظت از پوست

محافظت در طول روتین روزانه اهمیت زیادی دارد. استفاده از ضد آفتاب در روتین صبحگاهی، به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و جلوگیری از پیری زودرس و لک و تیرگی کمک می‌کند. همچنین در روتین شبانه، استفاده از ماسک‌های صورت می‌تواند به تغذیه و آبرسانی عمیق‌تر پوست کمک کرد.

تفاوت روتین پوستی دخترانه و روتین پوستی مردانه

همان‌طور که روتین پوستی شبانه و روزانه متفاوت است، روتین پوستی آقایان و خانم‌ها هم تفاوت قابل توجهی دارد. بیایید بررسی کنیم که تفاوت این دو روتین پوستی چیست. در ادامه با مهم‌ترین تفاوت روتین پوستی مردانه و زنانه آشنا خواهید شد:

پاکسازی پوست صورت

  • آقایان به دلیل چربی بیشتر پوست، نیاز به شستشوی صورت دوبار در روز با شوینده مناسب دارند.
  • خانم‌ها می‌توانند از شوینده‌های ملایم‌تر و متناسب با نوع پوست خود استفاده کنند.

لایه برداری از پوست صورت

  • آقایان به دلیل ضخامت بیشتر پوست می‌توانند 2 تا 3 بار در هفته از اسکراب‌های ملایم استفاده کنند.
  • خانم‌ها با توجه به نوع پوست خود، می‌توانند 1 تا 2 بار در هفته از اسکراب‌های مناسب استفاده کنند.

آبرسانی به پوست

  • هر دو جنس به آبرسانی روزانه پوست خود با استفاده از مرطوب کننده مناسب نیاز دارند.

ضد آفتاب مناسب پوست

  • استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب، برای هر دو جنس ضروری است.

محصولات تخصصی پوست

  • آقایان به دلیل نیاز به اصلاح، باید از محصولات مناسب قبل و بعد از اصلاح استفاده کنند.
  • خانم‌ها می‌توانند از محصولات ضد پیری و ضد لک، متناسب با نیازهای پوست خود استفاده کنند.

تفاوت روتین پوستی دخترانه و روتین پوستی مردانه

تفاوت روتین پوستی آقایان و خانم‌ها

آیا روتین پوستی نوجوانان مهم است؟ 

ساده و مختصر؛ بله! روتین پوستی برای نوجوانان بسیار مهم است. موارد زیر شما را متقاعد خواهد کرد که روتین پوستی را از سنین نوجوانی شروع کنید:

تغییرات هورمونی بر پوست تأثیر می‌گذارد

دوران نوجوانی با تغییرات هورمونی متعددی همراه است که می‌تواند منجربه بروز مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه شود. روتین پوستی مناسب به کنترل چربی پوست و پیشگیری از بروز این مشکلات کمک می‌کند

روتین پوست از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

مراقبت از پوست در دوران نوجوانی، به پیشگیری از چین و چروک و خطوط ریز در سنین بالاتر منجر خواهد شد.

روتین پوست موجب اعتماد به نفس می‌شود

داشتن پوستی سالم و شاداب می‌تواند اعتماد به نفس نوجوانان را افزایش دهد.

روتین پوست یک عادت‌ سالم است

داشتن روتین در دوران نوجوانی، به ایجاد عادت‌های سالم مراقبتی از پوست در سنین بالاتر کمک می‌کند.

روتین پوستی برای انواع پوست

در ادامه با بهترین روتین پوستی برای پوست چرب، خشک و مختلط آشنا خواهید شد:

روتین پوستی پوست چرب

  • شستشو با شوینده ملایم و بدون چربی
  • استفاده از تونر بدون الکل
  • استفاده از سرم ضد جوش و آکنه
  • استفاده از مرطوب کننده بدون چربی
  • استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب

روتین پوستی پوست خشک

  • شستشو با شوینده کرمی و آبرسان
  • استفاده از تونر بدون الکل
  • استفاده از سرم آبرسان
  • استفاده از مرطوب کننده قوی
  • استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب

روتین پوستی پوست مختلط

  • شستشو با شوینده ملایم و بدون چربی
  • استفاده از تونر بدون الکل
  • استفاده از سرم آبرسان
  • استفاده از مرطوب کننده مناسب برای پوست‌های مختلط
  • استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب

روتین پوستی برای صورت جوش دار

  • شستشو با شوینده‌های ملایم و فاقد صابون و مواد خشن
  • کمک گرفتن از تونرهای قابض و تنظیم‌کننده PH
  • لایه‌برداری و اسکراب ملایم
  • بهره‌گیری از ژل‌ها و کرم‌های درمان جوش
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های سبک
  • استفاده از ضدآفتاب غیر کومدون‌زا

روتین پوستی ساده برای پر مشغله ها

بسیاری از افراد می‌گویند که وقت کافی برای انجام روتین ندارند و مثلا نمی‌توانند همه مراحل و ترتیب روتین شبانه و روزانه را انجام دهند. طبیعتا پایبند بودن به روتین استاندارد و کامل، نیازمند زمان است و ممکن است همه نتوانند آن میزان زمان را برای مراقبت از پوست خود اختصاص دهند. 

حتی اگر وقتتان بسیار محدود است، توصیه می‌کنیم که حداقل ساده‌ترین روتین پوستی بعد از حمام یا روزانه و شبانه را داشته باشید تا مطمئن شوید که پوستتان در سلامت است. بهترین روتین پوستی برای افراد پرمشغله، شامل موارد زیر خواهد بود.

1. پاکسازی پوست

  • صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و مناسب نوع پوستتان بشویید.
  • آرایش و آلودگی ها را از روی پوستتان پاک کنید.
  • از تونر برای متعادل کردن pH پوستتان کمک بگیرید (اختیاری).

2. آبرسانی به پوست

  • از مرطوب کننده مناسب نوع پوستتان استفاده کنید.
  • مرطوب کننده را به تمام قسمت های صورت و گردن خود بمالید.

3. محافظت از پوست

  • از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • کرم ضد آفتاب را به تمام قسمت‌های صورت و گردن خود بمالید.

بهترین روتین پوستی برای افراد پرمشغله

روتین پوستی ساده برای افراد پرمشغله

وسایل روتین پوستی از گران تا ارزان

ممکن است وقتی نام روتین را می‌شنوید، یاد ابزارها و لوازم گران‌قیمت بیفتید؛ اما واقعیت این است که لوازم روتین پوستی لزوماً گران و مفصل نیستند. شما تنها می‌توانید با چند قلم از ابزار و لوازم مراقبت از پوست، روتین استاندارد و اثرگذار داشته باشید. موارد زیر از مهم‌ترین وسایلی هستند که باید در مراقبت از پوست به کار ببرید:

1. شوینده مناسب پوست

استفاده از شوینده، اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست است و برای از بین بردن کثیفی، آرایش و روغن، عنصری ضروری محسوب می‌شود. یادتان باشد که شوینده‌ای متناسب با نوع پوستتان انتخاب کنید. شوینده «کلینانس اون» یکی از بهترین شوینده‌های پوست است. همچنین اگر دنبال شوینده‌ای با قیمت مناسب هستید، می‌توانید از برندهای ایرانی باکیفیت مانند درماتیپیک، سینره و... استفاده کنید. با پاکسازی صورت در خانه آشنا شوید.

2. تونر مناسب برای پوست

تونر به متعادل کردن pH پوست و از بین بردن هرگونه باقیمانده کثیفی یا آرایش کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به کاهش سایز منافذ منجر شود. استفاده از تونر، پوست را برای جذب بهتر سایر محصولات مراقبت از پوست آماده خواهد کرد. تونر تاچا، بادی شاپ و نوتروژینا از بهترین تونرهای موجود در بازار هستند. از گزینه‌های مقرون به‌صرفه هم می‌توان از تونر گارنیر، هیدرودرم و دیپ سنس اشاره کرد.

3. مرطوب کننده مناسب پوست

مرطوب کننده برای آبرسانی پوست و حفظ سلامت و لطافت آن ضروری است. مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد. برندهای سیمپل، لورآل، اون و لاروش پوزای از بهترین مرطوب‌کننده‌های بازار هستند و از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌توان به بایو آکوا، شون، آدرا و سینره اشاره کرد.

4. ضد آفتاب مناسب پوست

 ضد آفتاب یکی از مهم ترین محصولات مراقبت از پوستی است که می‌توانید در روتینتان جا بدهید. محصولات ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می‌کنند و باعث پیشگیری از پیری زودرس و سرطان پوست خواهند شد. ضدآفتابی با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و هر دو ساعت یکبار آن را دوباره بمالید. محصولات ضدآفتابی مانند اون، ایزدین، کلینیک و لاروش پوزای از گران‌ترین و بهترین گزینه‌های بازار و پریم، درماتیپیک، شون و آردن از بهترین گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه داخلی محسوب می‌شوند.

5. مرطوب کننده دور چشم

پوست دور چشم شما بسیار نازک و حساس است؛ بنابراین مهم است که از یک مرطوب کننده مخصوص دور چشم استفاده کنید. این ابزار مهم، به آبرسانی و محافظت از پوست شما در برابر آسیب کمک می کند. کلینیک، استی لادر، توتال، تاچا و گرلن از بهترین کرم‌های دور چشم بازار هستند؛ در مقابل می‌توانید از محصولات مقرون‌به‌صرفه‌تری مانند کازمکولوژی، سی گل، درماتیپیک و درمالیفت کمک بگیرید.

مراقبت تخصصی از پوست در کلینیک آفتاب

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع روتین پوستی زنانه و مردانه و وسایل روتین پوستی آشنا کنیم. حالا شما جواب بدهید؛ از چه مواردی در روتینتان استفاده می‌کنید؟ آیا روتین مشخصی دارید؟ شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات تخصصی پوست و مو به کلینیک آفتاب مراجعه کنید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا به بهترین حالت پوستتان دست پیدا کنید.

سؤالات متداول:

1. مراحل روتین پوستی چیست؟

پارکسازی با شوینده مناسب پوست، استفاده از تونر، استفاده از سرم پوست، کرم مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب از مراحل روتین مخصوص پوست است.

2. روتین پوستی مناسب افراد پرمشغله چیست؟

اگر بتوانید صرفاً مرحله پاکسازی پوست، استفاده از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را هم انجام بدهید، کمک بزرگی به خودتان کرده‌اید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB