انواع پاکسازی پوست در خانه برای داشتن پوستی شاداب

18 مرداد ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

شناخت روش‌ های پاکسازی صورت در خانه به شما در داشتن پوستی شاداب، سالم و شفاف کمک می‌کند. پوست صورت، یکی از مهم‌ترین وجوه زیبایی هر فردی است و همه افراد دوست دارند پوستی سالم و بدون لک داشته باشند. با یادگیری انواع روش های پاکسازی پوست در خانه شما هم می‌توانید از داشتن پوستی صاف و شفاف لذت ببرید. در ادامه این مطلب با آموزش این روش‌ها، به شما کمک می‌کنیم تا با ساده‌ترین مواد پوست خود را پاکسازی کنید!

انواع پاکسازی پوست در خانه برای داشتن پوستی شاداب

انواع پاکسازی پوست در خانه با توجه به نوع پوست و مشکل هر فرد متفاوت است. به طور کلی 4 نوع پوست داریم:

  1. پوست خشک
  2. پوست چرب
  3. پوست حساس
  4. پوست مختلط

با توجه به نوع پوست، انواع روش‌های پاکسازی پوست در خانه با هم متفاوت هستند. در ادامه نکات مهم روش‌های پاکسازی صورت برای انواع پوست‌ها را توضیح می‌دهیم:

پاکسازی پوست خشک

مهم‌ترین مشکل پوست‌های خشک، چروکیدگی، کشیدگی و پوسته‌پوسته‌شدن است. روش‌های پاکسازی صورت در خانه مخصوص پوست خشک به شما کمک می‌کند تا قوام و زیبایی پوستتان را حفظ کنید. برای این کار می‌توانید از برخی از روغن‌های طبیعی نظیر روغن جوجوبا، بادام شیرین، نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. مصرف این روغن‌ها بعد از اسکراب پوست، باعث حفظ شادابی پوست‌های خشک می‌شود.

پاکسازی پوست چرب

اگر چند دقیقه پس از شستن صورت‌ پوست‌تان می‌درخشد، به احتمال زیاد پوست چربی دارید و باید از روش‌های پاکسازی صورت در خانه برای پوست‌های چرب استفاده کنید. چراکه به علت وجود چربی اضافه، احتمال به‌وجودآمدن آکنه، جوش و لک بر روی پوست‌های چرب بیشتر است. پاکسازی پوست چرب می‌تواند به کاهش چربی و تنظیم pH پوست است.

پاکسازی پوست حساس

افرادی که پوست حساسی دارند، اغلب با مشکل خشکی، التهاب و قرمزی صورت مواجه می‌شوند. پوست صورت این افراد به سرعت با مواد مختلف واکنش نشان داده و خشک می‌‌شود. اگر قصد پاکسازی صورت در خانه برای پوست حساس خود را دارید، بهتر است از ماسک‌هایی که خواص آنتی‌باکتریال دارند، استفاده کنید؛ زیرا به کاهش تحریک‌پذیری پوست کمک می‌کنند.

هنگام خرید ماسک و محصولات شوینده پوست حساس، دقت کنید که فاقد سالیسیلیک اسید باشند. سالیسیلیک اسید باعث تحریک پوست حساس و درنتیجه قرمزی، تورم، التهاب و همچنین خشکی بیشتر آن می‌شود.

پاکسازی پوست مختلط

منظور از پوست مختلط، پوستی است که در ناحیه پیشانی و بینی، چرب و در قسمت گونه‌ها و چانه، خشک باشد. روش‌های پاکسازی صورت در خانه برای پوست مختلط باید با دقت زیادی انجام شود؛ زیرا هر محصول و ماسکی برای این پوست‌ها مناسب نیست. اگر پوست‌تان مختلط است، حتما باید از ماسک‌ها و محصولات شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید.

مراحل پاکسازی صورت در خانه برای انواع پوست ها

برای پاکسازی انواع پوست در خانه، مراحل زیر را انجام دهید.

1) شستن صورت و پاک کردن آن

اولین مرحله پاکسازی در خانه، شستن پوست است. برای اینکه مواد و ماسک‌ها به خوبی کار خود را انجام دهند، باید پوست شما عاری از هرگونه مواد آرایشی و آلودگی باشد. حتی اگر کل روز را در خانه بوده‌اید و آرایش نکرده‌اید، باز هم باید اول صورت‌تان را خوب بشویید. پوست صورت شما در طول روز عرق کرده و آلودگی‌های مختلف را جذب می‌کند. بنابراین شستن پوست مرحله‌ای اساسی و ضروری است.

شستشوی صورت را باید با مواد شوینده مناسب پوست‌تان انجام دهید. برای مثال اگر پوست چربی دارید، باید از شوینده‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنید. همچنین برای پاک‌کردن لوازم آرایش مختلف مانند کرم‌پودر، آرایش چشم، آرایش لب و...، باید از شوینده مناسب آن استفاده کنید. اگر از کرم‌های آرایشی استفاده کرده‌اید، ابتدا صورت‌تان را با تونر یا شیرپاک‌کن تمیز کرده و سپس با شوینده مناسب بشویید.

شستشو و پاکسازی پوست صورت

شستشوی صورت با شوینده مخصوص

2) لایه برداری پوست؛ مرحله ای مهم در پاکسازی صورت در خانه

انتخاب مادۀ مناسب برای لایه برداری صورت، نکته حائز اهمیتی است. اگر می‌خواهید هفته‌ای یک بار صورت‌تان را پاکسازی کنید، باید از لایه‌بردارهای قوی استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید پاکسازی صورت را به صورت یک روتین روزانه انجام دهید، استفاده از لایه‌بردارهای ضعیف‌تر و طبیع، گزینۀ بهتری است.

برای لایه‌برداری پوست در خانه، به روش زیر عمل کنید:

  • مقدار مناسبی از مادۀ لایه‌بردار را روی صورت قرار داده و سپس به کمک براش یا نوک انگشتان، روی صورت خود بمالید.
  • به مدت حداقل 1 دقیقه و با آرامش کامل با لایه‌بردار صورتتان را ماساژ دهید.
  • لایه‌بردار را در نقاط حساس صورت مثل اطراف چشم و لب‌ها نزنید.
  • پس از ماساژ، حداقل به مدت 5 دقیقه اجازه دهید لایه‌بردار روی صورت‌تان باقی بماند.
  • در نهایت لایه‌بردار را با آب سرد بشویید.
  • پس از آبکشی، صورت‌تان را با حولۀ نرم و تمیز به صورت ضربه‌ای خشک کنید.

3) بخور گرم پوست

سومین مرحله در پاکسازی صورت در خانه، بخور پوست است. این روش ارزان، برای داشتن پوستی شاداب بسیار موثر است و بسیاری از متخصصان پوست آن را توصیه می‌کنند. بخور باعث باز شدن منافذ صورت شده و به جذب هر چه بیشتر مواد مغذی ماسک‌ها کمک می‌کند.

برای بخور می‌توانید از دستگاه‌های بخور خانگی استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید این کار را با استفاده از یک کتری کوچک و به روش زیر انجام دهید:

  • دو لیوان آب درون کتری کوچکی بریزید و بگذارید جوش بیاید.
  • پس از اینکه آب به جوش آمد، آن را از روی شعله برداشته و صبر کنید تا کمی خنک شود.
  • سپس آب را درون ظرف مناسبی بریزید.
  • بلافاصله صورت‌تان را مقابل ظرف بگیرید تا بخور به پوست‌تان برخورد کند.
  • برای نتیجه‌گیری بهتر، توصیه می‌کنیم روی سرتان را با یک حوله یا پارچه ضخیم بپوشانید.

دستگاه بخور صورت

تصویری از بخور صورت با دستگاه

    4) استفاده از ماسک برای پاکسازی صورت در خانه

    پس از بخور گرم، پوست صورت برای دریافت مواد مغذی کاملا آماده است. حالا می‌توانید از ماسک‌های خانگی، ورقه‌ای و تیوبی مناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم تا حد امکان از ماسک‌های خانگی و دست‌ساز استفاده نکنید، مگر اینکه قبلا از آن‌ها نتیجه گرفته باشید؛ چراکه ممکن است حاوی مواد آلرژی‌زایی باشند که باعث حساسیت پوست شما شوند. این در حالی است که درباره استفاده از ماسک‌های ورقه‌ای و تیوبی، این نگرانی وجود ندارد.

    با این حال اجازه دهید چند ماسک طبیعی را با هم بررسی کنیم که می‌تواند با ساده‌ترین مواد موجود در خانه، تهیه شود. برای اطلاع از طرز تهیۀ هرکدام از ماسک‌های زیر، می‌توانید مقالۀ از بین بردن لک صورت با روش های خانگی را مطالعه کنید.

    ردیفماسک طبیعیردیفماسک طبیعی
    1سفیده‌ی تخم‌مرغ8خاک رس
    2ماست‌‌ و‌ خیار9ماست و زردچوبه
    3خیار10سیب‌زمینی
    4قهوه11عسل و زردچوبه
    5حنا‌ و ماست12سدر
    6آلوئه‌وا13سرکه‌ی سیب
    7آبلیمو14آب گوجه‌فرنگی 

    جدول چند ماده مناسب برای تهیه ماسک صورت در خانه

    5) بخور سرد و استفاده از تونر برای بستن منافذ پوست

    در این مرحله باید منافذ بازشدۀ پوست، دوباره بسته شده و مقدار pH پوست تنظیم شود. البته حتما لازم نیست از دستگاه بخور سرد استفاده کنید؛ بلکه می‌توانید این کار را از طریق ماساژ پوست با تکه‌های یخ، یا با استفاده از غلتک‌های یخی مخصوص انجام دهید.

    دقت داشته باشید که تونر‌ها انواع مختلفی دارند و باید متناسب با نوع پوست‌تان انتخاب شوند. همچنین تمام وسایلی که در مراحل مختلف پاکسازی صورت در خانه از آن‌ها استفاده می‌کنید، باید کاملا تمیز باشند. درغیراین‌صورت، آلودگی از منافذ باز پوست وارد شده و موجب عفونت می‌شود.

    6) آبرسانی پوست؛ آخرین مرحله از پاکسازی صورت در خانه

    در آخرین مرحله، نوبت به آبرسانی پوست می‌رسد. استفاده از آبرسان بسیار مهم است و بدون آن، نتیجه‌ای از پاکسازی نخواهید گرفت. برای آبرسانی پوست می‌توانید از مواد طبیعی مثل عسل، ماست، ژل آلوئه‌ورا و یا سرم‌های آبرسان مخصوص پوست خود استفاده کنید. یادتان نرود که بعد از آبرسان، حتما پوست‌ خود را با مرطوب‌کننده چرب کنید.

    پاکسازی پوست در خانه

    استفاده از کرم مرطوب‌کننده بعد از پاکسازی صورت

    نکات مهمی که درباره پاکسازی صورت در خانه باید بدانید

    پوست شما مهم‌ترین دارایی شما است؛ پس نباید بدون ملاحظه با آن رفتار کنید. پاکسازی صورت اگرچه می‌تواند باعث حفظ شادابی پوست شود، اگر درست و اصولی انجام نشود، نه‌تنها نتیجه موردنظر را در پی نخواهد داشت، بلکه ممکن است باعث تحریک‌پذیری پوست و آسیب بیشتر به آن شود. به همین دلیل درخواست داریم توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

    1. قبل از اینکه ماسک‌های طبیعی را به صورت‌تان بزنید آن‌ها را از لحاظ بروز حساسیت چک کنید. مقداری از ماسک را ابتدا روی پوست ساعد یا گردن‌تان بگذارید و چند دقیقه صبر کنید؛ اگر پوست‌تان واکنش خاصی نشان نداد، می‌توانید ماسک را برای صورت‌تان نیز استفاده کنید.
    2. از محصولات بهداشتی با کیفیت استفاده کنید. به هیچ‌وجه محصولات نامرغوب و بی‌اصالت را برای پوست باارزش خود به کار نبرید.
    3. اگر پوست‌تان از مشکلاتی مثل جوش قرمز و یا التهاب رنج می‌برد، قبل از پاکسازی صورت در خانه به متخصص پوست مراجعه کنید.
    4. از ابزارهای مخصوص برای پاکسازی خانگی استفاده کنید.
    5. قبل از هر مرحله پاکسازی، دست‌هایتان را به خوبی بشویید.
    6. از شستن پوست با آب داغ به شدت خودداری کنید.
    7. در استفاده از ماسک‌هایی که خواص لایه‌برداری دارند، زیاده‌روی نکنید.
    8. حتما از ضدآفتاب مناسب پوست‌ خود استفاده کنید.
    9. هر روز دو بار با استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان مناسب، به حفظ رطوبت پوست خود کمک کنید.

    رعایت این نکات در کنار تداوم انجام پاکسازی پوست در خانه، می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای صورت شما به ارمغان آورد. اما اگر می‌خواهید زودتر نتیجه بگیرید، در کنار پاکسازی خانگی حتما از خدمات فیشال پوست صورت و پاکسازی تخصصی کمک بخواهید.

    سخن پایانی

    در این مقاله به معرفی راه های پاکسازی صورت در خانه پرداختیم و سعی کردیم چند روش ساده را با هم مرور کنیم. این روش‌ها اگرچه بی‌تاثیر نیستند و در صورت تبدیل شدن به روتین زندگی شما، می‌توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند؛ اما ممکن است برای همۀ مشکلات پوستی مناسب نباشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در صورتی که به دلایل هورمونی، ژنتیکی یا استفادۀ طولانی‌مدت از مواد آرایشی-بهداشتی نامرغوب پوستی لک‌دار و کدر دارید، به کلینیک‌های معتبر زیبایی مانند گروه درمانی آفتاب مراجعه کنید.

    شما از چه روش‌هایی برای پاکسازی و روشن کردن پوست صورت خود استفاده می‌کنید؟ لطفا از دانسته‌ها و تجربیات خود برایمان بنویسید؛ چرا که شاید آنچه از سر گذرانده‌اید، مشکل فرد دیگری باشد که هم‌اکنون با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

    سوالات متداول

    1. ارزان ترین روش پاکسازی پوست در خانه چیست؟

    استفاده از ماسک‌های طبیعی و خانگی ارزان‌ترین روش برای پاکسازی صورت شما در خانه است.

    2. برای بستن منافذ پوست از چه روش‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

    ماساژ با با یخ و بخور سرد، بهترین راه برای بستن منافذ باز پوست پس از پاکسازی است.

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
    6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB