علت جوش در نقاط مختلف صورت چیست؟

06 اسفند ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

بیایید روراست باشیم! هیچکس دوست ندارد حتی یک جوش روی صورت خود داشته باشد. جوش یا آکنه، این مهمان ناخوانده دوست‌نداشتنی، می‌تواند ظاهر را تحت تأثیر قرار دهد و آزاردهنده باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا علت جوش در نقاط مختلف صورت را با هم بررسی کنیم. برای آشنایی با علت جوش در جاهای مختلف صورت، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

علت جوش پیشانی

در این بخش با برخی عواملی که موجب جوش پیشانی می‌شوند آشنا می‌شوید.

ژنتیک در جوش پیشانی تأثیرگذار است

ژنتیک یکی از مهم‌ترین دلایل بروز جوش در پیشانی است. اگر والدین شما سابقه آکنه داشته باشند، شما هم در معرض خطر ابتلا به آن قرار خواهید داشت.

برخی داروها باعث جوش پیشانی می شوند

بعضی از داروها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، لیتیوم و کورتیکواستروئیدها می‌توانند منجر به جوش در ناحیه پیشانی شوند.

مشکلات گوارشی؛ علت مهم جوش پیشانی

اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ می‌تواند با آکنه در ناحیه پیشانی مرتبط باشد.

موی چرب باعث جوش پیشانی می شود

اگر چتری‌هایتان چرب باشد، می‌تواند باعث انتقال چربی به سطح پیشانی و در نتیجه بروز جوش شود.

علت جوش پیشانی

جوش پیشانی

علت جوش روی بینی

در این بخش به معرفی با دلایلی که موجب جوش زدن بینی می‌شوند پرداخته‌ایم.

تولید بیش از حد چربی؛ علت جوش بینی

غدد چربی در بینی بیش از حد فعال هستند و می‌توانند چربی اضافی تولید کنند. این چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و در نهایت منجربه جوش شود.

رژیم غذایی چرب باعث جوش بینی می شود

مصرف غذاهای چرب و روغنی می‌تواند خطر ابتلا به جوش بینی را افزایش دهد. آشنایی با مواد غذایی مضر برای پوست کمکتان می‌کند که رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

استرس؛ از دلایل جوش روی بینی

استرس می‌تواند هورمون کورتیزول را افزایش دهد که به نوبه خود می‌تواند تولید چربی را افزایش دهد و منافذ پوست را مسدود کند. این وضعیت درنهایت به بروز جوش روی بینی منجر خواهد شد.

علت جوش روی بینی در طب سنتی

از نظر طب سنتی، مشکلات گوارشی مانند یبوست می‌توانند مهم‌ترین علت جوش در نقاط مختلف صورت از جمله بینی باشد.

علت جوش روی گونه

اگر از جوش روی گونه‌ها رنج می‌برید، در این بخش می‌توانید با دلایل شایع این مشکل آشنا شوید.

مصرف دخانیات؛ از دلایل جوش گونه

سیگار کشیدن می‌تواند به پوست آسیب برساند و آن را مستعد ابتلا به جوش کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند پوست را تحریک کند و باعث بروز جوش شود. 

حساسیت باعث جوش گونه می شود

حساسیت به بعضی از مواد به‌کار رفته در لوازم آرایش، عطرها و مواد شوینده می‌تواند از دیگر دلایل جوش روی گونه باشد.

علت جوش روی گونه

جوش روی گونه

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از شایع‌ترین جوش‌هایی است که بخصوص در خانم‌ها دیده می‌شود. در ادامه با برخی از دلایل جوش زدن چانه آشنا می‌شوید.

عفونت‌های باکتریایی؛ از دلایل جوش چانه

عفونت‌های باکتریایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس مهم‌ترین دلیل جوش در نقاط مختلف صورت محسوب می‌شود. این عفونت می‌تواند روی چانه هم تأثیر بگذارد و باعث بروز جوش روی آن شود.

مشکلات هورمونی؛ شایع ترین دلیل جوش چانه

عدم تعادل هورمون‌ها، مانند افزایش هورمون تستوسترون، علت جوش صورت در خانم‌ها است. اگر مشکل عدم تعادل هورمونی دارید، امکان دارد که ناحیه اطراف چانه و فکتان جوش بزند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این سندروم یک اختلال هورمونی است که می‌تواند منجربه جوش در چانه و سایر قسمت‌های بدن شود.

علت جوش دور لب

آیا دور لبتان جوش می‌زند؟ اگر با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، در ادامه می‌توانید بخوانید که مهم‌ترین دلایل این مسئله چه هستند.

خشکی پوست باعث جوش دور لب می شود

خشکی پوست می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های ریز در لب‌ها شود که به باکتری‌ها اجازه ورود به پوست و ایجاد جوش را می‌دهد. این علت کمتر متداول، معمولاً از دید افراد پنهان می‌ماند.

استفاده از محصولات لب نامناسب

استفاده از رژ لب، بالم لب یا سایر محصولات لب که حاوی مواد شیمیایی خشن یا محرک هستند می‌تواند باعث تحریک پوست دور لب و ایجاد جوش شود.

عادت‌های نامناسب؛ از دلایل جوش دور لب

عادت‌هایی مانند جویدن لب، کندن پوست لب یا مکیدن انگشت می‌تواند باعث تحریک پوست دور لب و ایجاد جوش شود.

عفونت‌های باکتریایی

همان‌طور که اشاره کردیم، عفونت‌های باکتریایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، مهم‌ترین علت جوش در نقاط مختلف صورت است. این عفونت هم می‌تواند از دیگر علل جوش دور لب باشد.

رژیم غذایی بد باعث جوش دور لب می شود

مصرف غذاهای چرب و روغنی می‌تواند خطر ابتلا به جوش در دور لب را افزایش دهد.

 استرس؛ از دلایل شایع جوش دور لب

استرس می‌تواند هورمون کورتیزول را افزایش دهد. هورمون کورتیزول یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تولید چربی در پوست است که منافذ آن را باز می‌کند و باعث ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها به آن خواهد شد. منافذ آلوده، دیگر علت جوش زدن صورت محسوب می‌شود. 

جلوگیری از جوش صورت در نواحی مختلف

بعد از شناخت علت جوش در نقاط مختلف صورت، نوبت به آشنایی با راه‌های درمان آن می‌رسد. موارد زیر از مهم‌ترین راه‌های درمان جوش صورت محسوب می‌شوند:

شستشوی صورت

پاکسازی و شستشوی دائمی صورت می‌تواند راهی مهم برای پیشگیری از بروز آکنه باشد. برای پاکسازی منافذ، صورت خود را دوبار در روز با یک شوینده ملایم و آب ولرم بشویید.
یادتان باشد که از اسکراب های خشن یا صابون‌های قوی استفاده نکنید، این مواد می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث ایجاد جوش شوند. درنهایت بعد از شستشو، صورت خود را با حوله‌ای نرم به آرامی خشک کنید. راه های پاکسازی صورت در خانه به شما در شستشوی بهتر صورت کمک می‌کند.

لایه برداری

لایه‌برداری و پاکسازی عمیق منافذ، یکی دیگر از راه‌های درمان جوش صورت محسوب می‌شود. یک یا دوبار در هفته از لایه بردار شیمیایی ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست استفاده کنید. در نظر داشته باشید که از لایه برداری بیش از حد خودداری کنید، این کار می‌تواند پوست شما را تحریک کند.

استفاده از مرطوب کننده

بعد از شستشو، از یک مرطوب‌ کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن کمک می‌کند. همان‌طور که به خاطر دارید، خشکی بیش‌ازحد پوست، سد دفاعی آن را از بین می‌برد و منجربه ورود باکتری‌ها و عوامل بروز آکنه در منافذ خواهد شد.

جلوگیری از جوش صورت با کرم مرطوب کننده

جلوگیری از جوش با کرم مرطوب‌کننده

استفاده از کرم ضد آفتاب

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما پرتوی خورشید می‌تواند علت جوش در نقاط مختلف صورت باشد. برای پیشگیری از بروز آکنه، هر روز از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت می‌کند.

رژیم غذایی مناسب

از مصرف غذاهای چرب و روغنی، غذاهای پر شکر و غذاهای فرآوری‌شده خودداری کنید. این نوع غذاها می‌تواند خطر ابتلا به جوش را افزایش دهد. سعی کنید در رژیم غذایی‌تان از سبزیجات و میوه‌جات کافی استفاده کنید.

کاهش استرس

استرس می‌تواند هورمون کورتیزول را افزایش دهد که به نوبه خود می‌تواند تولید چربی را افزایش داده و منافذ پوست را مسدود کند. برای جلوگیری از بروز جوش در صورت، راه‌هایی برای کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا ورزش پیدا کنید.

رعایت بهداشت

همان‌طور که اشاره کردیم، چربی مو یک علت دیگر جوش در نقاط مختلف صورت است. برای جلوگیری از بروز آکنه، موهای خود را به طور مرتب بشویید و از تماس آن با صورت خودداری کنید. همچنین تلفن همراه خود را به طور مرتب تمیز و از دست زدن به صورت خود در طول روز خودداری کنید.

برای درمان جوش چه کنیم؟

راه های درمان جوش صورت بسیار متنوع است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. به‌طور کلی برای درمان آکنه می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

درمان جوش صورت با دارو

داروهای زیر در درمان جوش‌های صورت تا اندازه‌ای مؤثرند.

  • بنزوئیل پراکسید: این ماده دارویی باکتری‌های مولد جوش را از بین می‌برد.
  • اسید سالیسیلیک: سالیسیلیک اسید سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و منافذ پوست را باز می‌کند.
  • رتینوئیدها (مانند ترتینوئین، آداپالن، تازاروتن): رتینوئید به بازسازی سلول‌های پوست و جلوگیری از انسداد منافذ پوست کمک می‌کنند.
  • آنتی بیوتیک‌ها (مانند کلیندامایسین، اریترومایسین): اگر باکتری علت جوش در نقاط مختلف صورت باشد، می‌توانید از آنتی بیوتیک کمک بگیرید. کلیندامایسین و اریترومایسین، باکتری‌های مولد جوش را از بین می‌برند.
  • آزلائیک اسید: این ماده التهاب و تولید چربی را در پوست کاهش می‌دهد.
  • قرص‌های ضد بارداری خوراکی: قرص‌های ضدبارداری می‌توانند به تنظیم هورمون‌ها و کاهش جوش در زنان کمک کنند.
  •  ایزوترتینوئین: این دارو، قوی‌ترین داروی ضد جوش است که برای درمان جوش‌های شدید و مقاوم به سایر درمان‌ها استفاده می‌شود.

درمان جوش صورت در خانه

برخی از مواد خوراکی نیز می‌توانند در درمان جوش به شما کمک کنند. در ادامه با بهترین مواد خوراکی که می‌توانید استفاده کنید آشنا می‌شوید.

  • آلوئه ورا برای درمان جوش صورت
    ژل آلوئه ورا را از برگ آن استخراج کنید و روی جوش‌ها بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. اگر پوستتان چرب است، می‌توانید اجازه دهید تا آلوئه‌ورا تمام شب روی پوستتان بماند و صبح شستشو دهید.

  • عسل؛ کمک به درمان جوش صورت
    عسل را روی جوش‌ها بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

  • سرکه سیب؛ کمک به رفع جوش صورت
    سرکه سیب را با آب رقیق کنید و با یک پد پنبه‌ای روی جوش‌ها بمالید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس آن را از صورتتان پاک کنید.

  • جوش شیرین برای جوش صورت
    جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیر شود. خمیر را روی جوش‌ها بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

  • خیار می تواند جوش صورت را کاهش بدهد
    خیار را رنده کنید و روی جوش‌ها بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند، سپس آبکشی کنید.

درمان جوش صورت در خانه با خیار

درمان جوش صورت در خانه

  • گلاب نیز به درمان جوش صورت کمک می‌کند
    گلاب نیز یکی از موادی است که می‌توانید برای درمان جوش صورتتان استفاده کنید. روش درمان جوش و آکنه با گلاب در استفاده از این ماده خوشبو کمکتان می‌کند.

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان

جدا از علت جوش در نقاط مختلف صورت، هرکسی دوست دارد که به‌سرعت آثار باقیمانده از آن را از بین ببرد. در حال حاضر، روش‌های کلینیکی بهترین روش‌های درمان جای جوش روی صورت محسوب می‌شوند. موارد زیر از بهترین روش‌های درمان کلینیکی جای جوش هستند:

لیزر درمانی؛ درمان سریع جای جوش

لیزردرمانی یکی از بهترین روش‌ها و سریع‌ترین روش‌ها برای درمان جوش و جای جوش است. البته برخی از افراد از این روش درمانی می‌ترسند. مقاله لایه برداری پوست با لیزر یا با مواد به شما در شناخت این روش، کمک بیشتری می‌کند.

  • لیزر فرکشنال CO2: این نوع لیزر با ایجاد منافذ ریز در پوست، به بازسازی کلاژن و سفت شدن پوست کمک می‌کند.
  • لیزر اربیوم: این نوع لیزر، لایه سطحی پوست را برداشته و به بهبود جای جوش و لک‌های قهوه‌ای کمک می‌کند.
  • لیزر PDL: این نوع لیزر برای درمان قرمزی و التهاب جای جوش استفاده می‌شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی با استفاده از اسیدهای مختلف، لایه سطحی پوست را برداشته و به بهبود جای جوش و لک‌های قهوه‌ای کمک می‌کند.

سابسیژن به درمان جوش کمک می کند

سابسیژن یک روش درمانی است که در آن از سوزن‌های مخصوص برای آزاد کردن بافت‌های اسکار و چسبندگی‌های زیر پوست استفاده می‌شود.

میکرودرم ابریژن برای جوش صورت

میکرودرم ابریژن با استفاده از کریستال‌های ریز، لایه سطحی پوست را برداشته و به بهبود جای جوش و لک‌های قهوه‌ای کمک می‌کند.

تزریق فیلر؛ کمک به درمان جوش صورت

تزریق ژل و فیلر می‌تواند برای پر کردن جای جوش‌های عمیق و فرورفته استفاده شود.

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت)

پی آر پی یک روش درمانی است که در آن از پلاسمای خون خود فرد برای تحریک کلاژن‌سازی و بهبود جای جوش استفاده می‌شود.

میکرونیدلینگ در درمان جوش صورت

میکرونیدلینگ با ایجاد منافذ ریز در پوست، به بازسازی کلاژن و سفت شدن پوست کمک می‌کند.

درمان جوش صورت در کلینیک تخصصی آفتاب

شما می‌توانید برای شناخت علت جوش در نقاط مختلف صورت و دریافت بهترین خدمات تخصصی پوست و مو با بهترین کیفیت با همکاران ما در واحد تماس کلینیک تخصصی پوست و مو آفتاب ارتباط بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسید.

سؤالات متداول:

1. جوش روی چانه نشانه چیست؟

معمولاً جوش در این قسمت نشانه مشکلات هورمونی، آلودگی باکتریایی و تخمدان پلی کیستیک است.

2. جوش روی بینی نشانه چیست؟

پوست چرب، رژیم غذایی پرچرب، آلودگی، استرس و مشکلات گوارشی می‌توانند موجب جوش بینی شوند.

3. جوش دور لب نشانه چیست؟

خشکی پوست، استفاده از محصولات لب نامناسب، عادت‌های نامنساب مثل کندن پوست لب، آلودگی باکتریایی و رژیم غذایی پرچرب یا پرقند می‌تواند موجب جوش بینی شود.

4. جوش روی پیشانی نشانه چیست؟

آلودگی های باکتریایی، موهای چربی که روی صورت می‌ریزد، مشکلات گوارشی، مصرف برخی داروها و مسائل ژنتیکی می‌تواند باعث جوش روی پیشانی شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB