درمان موهای زائد چانه برای همیشه امکان‌پذیر است؟

14 فروردین ، 1403
کلینیک زیبایی آفتاب

درمان موهای زائد چانه چیست؟ کشف چند تار موی ضخیم و تیره در ناحیه چانه می‌تواند برای هر کسی ناخوشایند و آزاردهنده باشد. این پدیده علی‌رغم ناخوشایندبودن، امری کاملا طبیعی است. دلایل متعددی می‌تواند اسباب بروز این پدیده را فراهم کند. خوشبختانه با کسب آگاهی از راه‌های درمان موی زائد چانه دیگر جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند. ما در این نوشتار با معرفی چند تکنیک ساده به شما می‌گوییم چگونه با حذف موهای زائد، زیبایی را به چهره خود بازگردانید.

دلیل موهای زائد چانه چیست؟

قبل از آشنایی با راهکارهای درمان موهای زائد چانه زنان بد نیست نگاهی به دلایل این پدیده داشته باشیم. غالبا پزشکان از عدم تعادل هورمونی به عنوان اصلی‌ترین و شایع‌ترین علت موهای زائد چانه در زنان یاد می‌کنند. این پدیده که در اثر عوامل گوناگونی در بدن اتفاق می‌افتد می‌تواند سبب بروز موهایی تیره و ضخیم در بخش‌های مختلف بدن، به ویژه ناحیه چانه شود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی دقیق دلایل مؤثر در بروز این پدیده ظاهری بپردازیم.

دلیل موهای زائد چانه چیست

موهای زائد چانه

سندروم تخمدان پلی کیستیک

از شایع‌ترین علل بروز موهای زائد، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. این سندروم اشاره به وضعیتی دارد که در آن، کیست‌هایی در تخمدان شکل می‌گیرد و مانع از بالغ‌شدن تخمک و باروری آن می‌شود. این وضعیت بغرنج، عوارضی بیرونی هم به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها رویش موهای زائد در نواحی چانه، شکم، ران و سینه است.

تومورهای تخمدان یا غده‌ فوق کلیه

یک علت زیادشدن موهای زائد چانه، تومورهای خوش‌خیم یا بدخیمی است که در قسمت‌های مختلف بدن، به‎ویژه تخمدان و غدد فوق کلیه ظاهر می‌شود. این توده‌ها با تولید هورمون‌های اضافی نظیر آندروژن، موجب بروز علائم متعددی همچون افزایش وزن، افزایش دیابت و رویش موهای زائد می‌شوند.

سندروم کوشینگ؛ یکی دیگر از دلایل موهای زائد چانه

از دیگر اختلالات هورمونی که در بروز موهای زائد چانه نقش دارد، سندروم کوشینگ است. در این سندروم، کورتیزول (هورمونی که توسط غدد فوق کلیه تولید می‌شود) در سطح بسیار بالایی باقی می‌ماند.

مقاومت به انسولین یا دیابت

از بیماری‌های شایعی که می‌تواند در بروز موهای زائد بدن نقشی کلیدی برعهده داشته باشد، دیابت است. در این بیماری، بدن نسبت به انسولین که تبدیل‌کننده قند به انرژی است، کاملا مقاوم می‌شود. با مقاومت نسبت به انسولین، سطح قند خون بالا می‌ماند و هورمون تستوسترون به مقدار زیادی در بدن تولید می‌شود.

بارداری موجب افزایش موهای زائد چانه می شود

یکی از پدیده‌های شایع در بارداری، به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی است. عموماً در این وضعیت، میزان ترشح هورمون‌های تستوسترون و استروژن به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. با افزایش تولید این گروه از هورمون‌ها، احتمال بروز موهای زائد نیز بیشتر می‌شود.

مصرف داروهای مختلف

از عوارض جانبی مصرف برخی داروها، رویش موهای زائد در نواحی مختلف بدن است. از مهم‌ترین این داروها هم می‌توان به برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، گروهی از داروهای خواب آور، تستوسترون، سیکلوسپورین (سرکوب کننده‌ سیستم ایمنی) و داروهای ضد افسردگی اشاره کرد.

مصرف داروها از دلایل موهای زائد چانه

مصرف برخی داروها از دلایل موهای زائد چانه

اختلالات تیروئید موجب افزایش موهای زائد چانه می شود

عملکرد طبیعی غده تیروئید، ارتباط مستقیمی با رویش موهای زائد چانه دارد. اگر این غده که مسئولیت تنظیم متابولیسم و کنترل دمای بدن را برعهده دارد، رسالت خود را به‌درستی انجام ندهد، رویش موهای زائد در بدن نیز تحریک خواهد شد.

هیپرپرولاکتینمی

وقتی که بدن مقادیر زیادی از پرولاکتین (هورمون تولید شیر در زنان شیرده) را ترشح کند، وضعیتی ناخوشایند تحت‌عنوان هیپرپرولاکتینمی رخ می‌دهد. تولید این هورمون اضافی در بدن نیز ارتباطی غیرمستقیم با رویش موهای زائد دارد.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

هیپرپلازی مادرزادی از جمله بیماری‌های تأثیرگذار بر غدد فوق کلیه است. این بیماری با مختل‌کردن عملکرد طبیعی غدد فوق کلیه، ضمن افزایش تولید هورمون آندروژن، موجب بروز موهای زائد نیز می‌شود.

عوامل ژنتیکی در رشد موهای زائد چانه تأثیر دارند

از تأثیر ژنتیک در بروز موهای زائد نمی‌توان غافل بود. والدین با انتقال ویژگی‌های بدن در تولید هورمون آندروژن می‌توانند نقشی تأثیرگذار در رویش موهای زائد داشته باشند. بنابراین اگر در خانواده‌تان کسی دچار این اختلال باشد، امکان اینکه شما نیز رویش موهای زائد را در نواحی مختلف بدن تجربه کنید، بسیار زیاد خواهد بود.

تغذیه نامناسب و اضافه وزن

اضافه‌وزن و عدم تغذیه مناسب، از جمله عواملی هستند که ضمن تحریک هورمون‌ها و تولید اضافی آن‌ها در بدن، اسباب بروز مشکلاتی نظیر رویش موهای زائد را فراهم می‌کنند.

عوامل محیطی

گاهی از اوقات، علت رشد موهای زائد چانه، عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، تماس مستقیم با عوامل شیمیایی یا اصلاح نامناسب صورت است.

روش های موقتی درمان موهای زائد چانه

بعد از اینکه دانستید موهای زائد نشانه چیست، حالا وقت آن رسیده است تا با انواع روش‌های درمانی این عارضه آشنایی کافی پیدا کنید. یکی از روش‌های درمان موهای زائد زیر چانه زنان بهره‌ جستن از راهکارهای دم‌دستی و موقتی است. این روش‌ها همان‌طور که از نامش پیداست به شکل کاملا موقت و دوره‌ای، شما را از شر موهای زائد بدن رها می‌کنند. بنابراین بعد از گذشت یک دوره، شما با رویش مجدد موهای زائد مواجه می‌شوید و ناگزیر به تکرار دوباره همین راهکارها هستید. راه درمان موهای زائد چانه به صورت موقت عبارت است از:

  • استفاده از اپیلاسیون با وکس
  • استفاده از کرم‌های موبر
  • استفاده از ریش‌تراش
  • استفاده از موچین
  • بند انداختن صورت

درمان خانگی موهای زائد چانه

برای از بین‌بردن موهای زائد چانه، استفاده از راهکارهای خانگی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. اثرات مثبت درمان خانگی برای از بین‌بردن موهای زائد چانه، تنها در صورت استفاده مداوم و طولانی‌مدت نمایان می‌شود. بهترین این راهکارها عبارتند از:

درمان موهای زائد چانه با آرد جو

یک قاشق چای‌خوری پودر آرد جو را با دو قاشق چای‌خوری پالپ موز ترکیب کنید. ترکیب خمیری‌شکل را به ناحیه چانه قرار دهید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. بعد از 15 دقیقه، صورت را با آب سرد بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

درمان موهای زائد چانه با رازیانه

مقداری دانه رازیانه را آسیاب کنید و آن را با روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید. ترکیب حاضر را روی ناحیه چانه قرار دهید و بعد از 15 دقیقه صورت را بشویید. از عرق رازیانه هم جهت رفع موهای زائد چانه می‌توانید استفاده کنید.

درمان موهای زائد چانه با زردچوبه و پاپایا

نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را با دو قاشق چای‌خوری پاپایا ترکیب کنید. ترکیب حاضر را به مدت 3 دقیقه روی چانه ماساژ دهید. در گام بعدی، 20 الی 30 دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را بشویید.

درمان موهای زائد چانه با زردچوبه

استفاده از زردچوبه در درمان موهای زائد چانه

درمان موهای زائد چانه با سفیده تخم‌مرغ و نشاسته ذرت

سفیده تخم‌مرغ را از زرده آن جدا کنید و خوب هم بزنید. سپس به آن یک قاشق چای‌خوری نشاسته ذرت اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند. حالا مخلوط به‌دست‌آمده را روی ناحیه چانه قرار دهید و بعد از 25 دقیقه، آن را در خلاف رویش موها از پوست خود جدا کنید. درنهایت، صورتتان را با آب بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

درمان موهای زائد چانه با گلاب و آرد نخود سبز

نصف فنجان گلاب را با دو قاشق چای‌خوری آرد نخود سبز ترکیب کنید. حالا ترکیب مورد نظر را روی چانه قرار دهید و بعد از خشک‌شدن، با دست‌های مرطوب آن را خلاف رویش مو از صورتتان جدا کنید. در آخر هم صور‌تتان را با آب بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

درمان موهای زائد چانه با شیر و ژلاتین

یک قاشق غذاخوری شیر را با یک قاشق پودر ژلاتین خوب هم بزنید. مواد را به مدت 15 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید تا بافتی چسبنده به خود بگیرد. حالا آن را روی چانه قرار دهید و بعد از 20 دقیقه، خلاف جهت رویش مو از صورت خود جدا کنید.

درمان موهای زائد چانه با عدس و آب سیب‌زمینی

یک قاشق غذاخوری عدس را از شب قبل خیس کنید تا نرم شود. سپس آن را با آب سیب‌زمینی خوب ترکیب کنید و روی ناحیه چانه قرار دهید. 20 دقیقه صبر کنید، سپس صورت‌تان را با آب بشویید.

درمان موهای زائد چانه در طب سنتی امکان پذیر است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که طب سنتی هم برای به تعادل‌رساندن هورمون‌های مختلف بدن و رفع موهای زائد چانه و گردن، راهکارهایی مخصوص به خود دارد. برای بهره‌مندی از راهکارهای طب سنتی باید که مصرف داروهای گیاهی را به فهرست اولویت‌های خود اضافه کنید. از بهترین داروهای گیاهی در متوقف‌کردن رویش موهای زائد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه پنج انگشت
  • چای سبز
  • جوشانده رازیانه
  • بادام و گردو
  • گیاه نخل اره‌ای
  • مخلوط شیرین‌بیان و چای سفید
  • چای نعنا
  • مرزنجوش
  • تخم کتان
  • ریشه شیرین‌بیان
  • قارچ ریشی

درمان موهای زائد چانه با لیزر

در میان تمام راهکارهای درمان موی زائد زیر چانه، لیزر روشی هوشمندانه‌تر محسوب می‌شود. این روش ضمن داشتن اثربخشی بسیار بالا، شما را برای همیشه از شر موهای زائد بدن خلاص می‌کند. مقاله همه چیز درباره موهای زائد را در این زمینه مطالعه کنید.

روش لیزر موهای زائد چانه

در لیزر موهای زائد چانه، از پالس‌های نوری بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد جهت تخریب رنگدانه‌های موجود در فولیکول مو بهره می‌برند. در این روش، دستگاه لیزر با تاباندن پالس‌های نوری بسیار قوی روی ناحیه چانه، ملانین موجود در فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد و با تخریب‌کردن آن، رشد موهای زائد بدن را کاملا مختل می‌کند.

لیزر موهای زائد چانه

عکسی از لیزر موهای زائد چانه

ماندگاری اثر لیزر موهای زائد چانه

لیزر در مقایسه با سایر روش‌های حذف موهای زائد چانه، راهکاری ماندگارتر قلمداد می‌شود. در این روش، 80 تا 90 درصد موهای زائد بدن کاملاً از بین می‌روند و مابقی نیز در اثر لیزر، بسیار کمرنگ و نازک می‌شوند. این روش غالباً برای مدت بسیار طولانی و در مواردی حتی به‌صورت دائمی مانع رویش مجدد موهای زائد می‌شود. آشنایی با دلایل برگشت موهای زائد چانه نیز در شناخت بیشتر این مشکل کمکتان می‌کند.

قبل و بعد از لیزر چانه چه کنیم؟

اثربخشی بالای لیزردرمانی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران نکات مهم قبل و بعد از لیزر را به درستی رعایت کنند. ما در ادامه، اشاره‌ای کوتاه به اقدامات ضروری قبل از لیزر و بعد از آن خواهیم داشت.

اقدامات قبل از لیزر

  • عدم استفاده از روش‌های موقتی حذف موهای زائد بدن تا یک ماه قبل از لیزر (روش‌هایی مانند اپیلاسیون، بندانداختن، وکس و...)
  • شیوکردن کامل ناحیه چانه با ژیلت، 24 ساعت قبل از لیزر. برای اینکه بدانید چرا قبل از لیزر باید شیو کرد مقاله‌ای که پیش‌تر در سایت ما منتشر شده است را بخوانید.
  • استفاده از ژیلت در فاصله زمانی درمان با لیزر
  • عدم استفاده از سولاریوم تا یک ماه قبل از لیزر
  • عدم استفاده از هرگونه لوازم آرایشی قبل از لیزر
  • عدم انجام دوش آب داغ یا بودن در معرض آفتاب

اقدامات بعد از لیزر

  • استفاده از پمادهای ضدالتهاب برای مقابله با سوزش یا درد لیزر
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی بعد از لیزر
  • استفاده از لوسیون‌های مناسب پوست
  • عدم شستشوی صورت با آب گرم
  • عدم قرارگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

درنهایت، موهای زائد چانه را چگونه از بین ببریم؟

برای رفع موهای زائد چانه چه باید کرد؟ این اولین سوالی بود که ایده نگارش این مطلب را در ذهن ما ایجاد کرد. موهای زائد بدن، پدیده‌ای عجیب و نادر نیست. احتمال بروز این پدیده برای هرکسی که به‌نوعی درگیر مشکلات عدم تعادل هورمونی است، وجود دارد. ما در این نوشتار تلاش کردیم ضمن معرفی کامل دلایل مؤثر در بروز این اختلال، راهکارهای درمان آن مثل لیزر موهای زائد را با شما به اشتراک بگذاریم. پیشنهاد شما برای رفع این پدیده ناخوشایند و آزاردهنده چیست؟

سؤالات متداول:

1. چرا زیر چانه‌ام موهای زائد دارم؟

دلایل زیادی باعث بروز این مشکل می‌شود؛ از جمله مشکلات هورمونی، مصرف برخی داروها، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، مقاومت به انسولین، بارداری، ژنتیک و... . در این مقاله با تمام دلایل رشد موهای زائد آشنا می‎شوید.

2. بهترین درمان موهای زائد چانه چیست؟

قطعاً لیزر بهترین درمانی است که می‎توانید انجام دهید. این روش هیچ خطری برای شما ندارد و بعد از مدتی موجب از بین رفتن کامل موهای زائد می‎شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB