مضرات وازلین برای پوست صورت

20 آذر ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

وازلین یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین مرطوب‌کننده‌های پوست است. این محصول ارزان‌قیمت برای مراقبت از پوست، در همه داروخانه‌ها پیدا می‌شود و به‌سادگی در دسترس قرار دارد؛ اما آیا استفاده از وازلین برای همه افراد بی‌خطر است؟ در این مقاله، با شما از آثار وازلین بر پوست صورت صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر درباره این محصول، تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک آفتاب همراه باشید.

مزایای مصرف وازلین برای پوست

ژل نفتی که با نام تجاری وازلین شناخته می‌شود، از تصفیه و ترکیب روغن‌های سنگین باقیمانده از تقطیر نفت به دست می‌آید.

این محصول مرطوب‌کننده برای اکثر افراد خطری ندارد و می‌توانیم برای رفع مشکلات کوتاه‌مدت، مانند خشکی شدید پوست یا سوزش، از آن کمک بگیریم. البته بسیاری از افراد هم ترجیح می‌دهند که وازلین را به‌عنوان مرطوب‌کننده و به‌مدت طولانی مورد استفاده قرار دهند.

بیایید قبل از آشنایی با مضرات وازلین برای پوست صورت، با مزایای آن آشنا شویم:

1. مرطوب‌کنندگی

براساس مطالعات محققین در سال 2016، وازلین می‌تواند تا 98 درصد از دهیدراته شدن پوست جلوگیری کند. این محصول با پوشاندن سطح بیرونی پوست، جلوی خشک شدن آن را می‌گیرد و انتخابی مناسب برای روزهای سرد و خشک زمستانی است.

مزایای مصرف وازلین برای پوست

مرطوب‌کنندگی پوست از مزایای مصرف وازلین 

2. محافظت در برابر آلاینده‌های محیطی

جالب است بدانید که محافظت در برابر آلودگی، یکی از خواص وازلین برای پوست است. وازلین به دلیل ایجاد لایه روغنی روی سطح پوست، درواقع مانعی فیزیکی روی آن ایجاد می‌کند. این سد، در برابر عناصر خشن و آلاینده‌های محیطی، محافظت خوبی از پوست به عمل می‌آورد و به همین دلیل، برای استفاده در روزهای آلوده، انتخابی مناسب خواهد بود.

3. درمان ترک پا

ترک یکی از عوارض آزاردهنده خشکی کف پا محسوب می‌شود. وازلین با رطوبت‌رسانی عمیق به پا می‌تواند ترک را درمان یا از برگشت آن جلوگیری کند.

4. بهبود زخم

یکی از فواید وازلین برای پوست این است که می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند. وازلین به‌دلیل اثر محافظت از پوست، می‌تواند در درمان و التیام‌بخشی به زخم‌ها و سوختگی‌ها هم مفید باشد. 

5. پاک کردن آرایش

وازلین محصولی چرب است؛ همین ویژگی‌اش آن را به یکی از حلال‌های عالی لوازم آرایشی تبدیل می‌کند. 

پاک کردن آرایش با وازلین

پاک‌کردن آرایش با وازلین

6. تسکین پوست خشک

می‌توانید از وازلین در قسمت‌هایی از پوست که مستعد خشکی هستند استفاده کنید. استفاده از وازلین در ناحیه دور چشم و لب‌ها بی‌خطر است و گزینه‌ای عالی برای رطوبت‌رسانی به آن مناطق محسوب می‌شود.

7. تسکین خارش

درماتیت آتوپیک، نوعی بیماری پوستی است که باعث بروز خشکی پوست می‌شود و خارش شدیدی ایجاد می‌کند. متخصصین پوست برای درمان این عارضه، توصیه می‌کنند که از وازلین و مرطوب‌کننده‌های روغنی مشابه استفاده شود.

8. کنترل علائم پوست مرغی

وازلین برای پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس، درمانی مناسب محسوب می‌شود. مصرف وازلین می‌تواند علائم این مشکل شایع پوستی را کنترل کند و بهبود ببخشد.

اگر علاقه‌مند هستید که با راه‌های بیشتری برای مراقبت از پوست صورتتان آشنا شوید، مقاله رازهای زیبایی پوست صورت نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.

عوارض وازلین برای پوست صورت

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، مصرف وازلین برای اکثر افراد بی‌خطر است و عارضه خاصی نخواهد داشت؛ اما همچنان ممکن است برای همه پوست‌ها مناسب نباشد. در ادامه، عوارض وازلین برای پوست صورت را بررسی خواهیم کرد:

1. بروز آکنه

بروز آکنه در پوست‌های مستعد، یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین عوارض استفاده از وازلین محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند که  این محصول مراقبتی می‌تواند چربی و آلودگی را در پوست‌هایی  که منافذ باز دارند، به دام بیندازد و باعث بروز آکنه شود. پس اگر پوست چرب و مستعدِ آکنه دارید، بهتر است در مصرف وازلین احتیاط کنید. اگر هم آکنه دارید، روش درمان جوش و آکنه با گلاب را حتما امتحان کنید. نتایج جالبی خواهید گرفت.

بروز آکنه از مضرات وازلین برای پوست

بروز آکنه از مضرات استفاده از وازلین

3. تحریک پوست

قبل از هر چیزی باید بگوییم که تحقیقات ثابت کرده‌اند مصرف وازلین به ندرت آلرژی‌زا است و می‌تواند خطرناک باشد. البته نمی‌توان احتمال تحریک پوست پس از مصرف آن را رد کرد. واکنش‌های شدید پوستی در اثر مصرف وازلین بسیار نادر است؛ اما با این حال، اگر بعد از مصرف وازلین، علائم زیر را تجربه کردید، مصرف آن را متوقف کنید:

  • قرمزی یا درد پوست
  • خارش
  • تورم یا التهاب

نکات مهم قبل از مصرف وازلین

  • وازلین را هرگز روی زخم عمیق یا سوختگی درمان‌نشده قرار ندهید. این محصول، درمانی برای بهبود گزش و نیش حشرات نیست و بهتر است جای نیش را با داروی مناسب درمان کنید.
  • همیشه قبل از مصرف وازلین، پوستتان را تمیز کنید تا مضرات وازلین برای پوست صورت به حداقل برسد.
  • اگر دفعه اولی است که از وازلین استفاده می‌کنید، می‌توانید تست آلرژی انجام دهید تا مطمئن شوید که پوستتان واکنش بدی به آن نشان نخواهد داد.
  • وازلین را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم خورشید، رطوبت و گرما نگهداری کنید.

آیا وازلین صورت را چاق می‌کند؟

یکی از باورهای رایجی که درباره وازلین وجود دارد، این است که این محصول می‌تواند صورت را چاق کند. اگر شما هم چنین باوری داشتید، متأسفانه باید بگوییم که اشتباه می‌کرده‌اید. وازلین تأثیر خاصی روی چاقی صورت ندارد و هیچ مطالعه‌ای نتوانسته است این مسئله را اثبات کند.

شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی و افزایش کلاژن مصرفیتان، به چاقی صورتتان کمک کنید؛ اما به شما اطمینان می‌دهیم که مصرف وازلین هیچ تأثیری روی آن نخواهد داشت. احتمالا الان این سوال در ذهنتان شکل گرفته که پس برای چاقی صورت چه بخوریم؟ به شکل خلاصه، خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های گروه ب، آمینواسیدها و کلاژن، تأثیر بسیار زیادی بر چاقی صورت دارند.

آیا وازلین پوست را سفید می‌کند؟

وازلین تأثیر خاصی روی رنگ پوست ندارد. این ژل نفتی، ماده‌ای فعال برای روشن‌سازی پوست ندارد و درنتیجه نمی‌تواند پوست را سفید کند. بسیاری از افراد، تیره شدن پوست را به‌عنوان یکی از مضرات وازلین برای پوست صورت عنوان می‌کنند که این برداشت هم اشتباه است. وازلین نمی‌تواند روی رنگدانه‌های پوستتان اثر خاصی داشته باشد و به همین علت، پوست را نه تیره می‌کند و نه روشن.

پس از تمام این حرف‌ها، آیا واقعا وازلین برای پوست صورت خوب است؟

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با همه مزایا و مضرات وازلین برای پوست صورت و بدن آشنا کنیم. در پایان بد نیست به آخرین سوال در زمینه مصرف این محصول جواب بدهیم: آیا وازلین برای پوست صورت خوب است؟

پاسخ این است که نمی‌توان نظری قطعی در زمینه مفید یا مضر بودن وازلین برای پوست صورت ارائه کرد. همه‌چیز به شما و نوع پوستتان بستگی دارد. درواقع این شما هستید که تعیین می‌کنید که وازلین برای پوستتان خوب است یا نه؛ اما به طور کلی می‌توان وازلین را نوعی مرطوب‌کننده طبیعی و کم‌عارضه دانست که به‌سادگی در دسترس قرار دارد و گزینه‌ای مناسب برای روزهای خشک زمستانی به حساب می‌آید. 

نظر شما چیست؟ آیا تجربه‌ای در زمینه استفاده از وازلین یا مصرف آن برای عارضه‌های پوستی داشته‌اید؟ تجربیاتتان را با ما در کلینیک آفتاب به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

1. مزایای مصرف وازلین برای پوست صورت چه هستند؟

وازلین برای افزایش رطوبت پوست، به‌خصوص در فصل‌های سرد و خشک، محافظت در برابر آلاینده‌های محیطی، درمان ترک پا، بهبود زخم و پاک کردن آرایش بسیار مفید است.

2. عوارض وازلین برای پوست صورت چه هستند؟

آکنه، التهاب و قرمزی پوست، خارش و بزرگ شدن منافذ صورت از عوارض وازلین هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB