سلولیت چیست| 3 نوع سلولیت +روش درمان

13 آذر ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چربی سلولیت چیست؟ سلولیت یکی از عوارض شایع پوستی است که به غیر از ظاهر ناخوشایند، هیچ ضرری برای سلامتی ندارد. اضافه وزن و انباشت چربی در نواحی مختلف بدن، از علل اصلی بروز سلولیت محسوب می‌شود. این عارضه بیشتر در ران، باسن، شکم و بازو بروز می‌کند. کاهش وزن، ماساژ، کرم و درمان‌های کلینیکی مانند مزوتراپی، کربوکسی تراپی و آر.اف از متداول‌ترین درمان‌های سلولیت هستند. اما دقیقا سلولیت چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله با شما از این عارضه و روش‌های متداول درمان آن صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله در کلینیک آفتاب با ما همراه باشید.

سلولیت چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید سلولیت چیست، باید بگوییم سلولیت بیماری نیست و نوعی عارضه پوستی محسوب می‌شود؛ اما معنی آن چیست؟ سلولیت در اصطلاح به مجموعه‌ای از چربی می‌گویند که به بافت همبند زیر پوست فشار می‌آورد. اغلب سلولیت روی ران‌ها، شکم و باسن ظاهر می‌شود. این عارضه سطح پوست را برآمده و فرورفته می‌کند و باعث می‌شود که شکلی ناهموار به خود بگیرد.

سلولیت برخلاف لیپیدما، بیماری نیست و عارضه خاصی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. این عارضه باعث بروز درد، تورم، احساس سرما و... نمی‌شود و توان حرکتی را محدود نخواهد کرد. در واقع می‌توان سلولیت را نوعی مشکل زیبایی دانست.

سلولیت، هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند، اما به دلیل تفاوت در بافت چربی، ماهیچه و بافت همبند، در زنان شایع‌تر است. 

بین 80 تا 90 درصد زنان حداقل در یک دوره از زندگی خود سلولیت را تجربه می‌کنند. این عارضه به دلیل بافتی که دارد به «عارضه پوست پرتقالی» هم معروف است. رژیم غذایی کم‌چربی، ترک سیگار و تحرک بیشتر می‌تواند به کاهش سلولیت‌ در بدن کمک کند. سلولیت درجات متفاوتی دارد؛ مقیاس شدت سلولیت در سال 2009 ابداع شد و به شرح زیر است.

سلولیت چیست

سلولیت چیست

سلولیت درجه 1 یا خفیف

در این سطح، ظاهر پوست پرتقالی ایجاد می‌شود که نهایتا بین 1 تا 4 فرورفتگی در سطح پوست است. ظاهر سلولیت در این سطح، به سختی قابل تشخیص است و ظاهر آن چندان ناخوشایند نیست.

سلولیت درجه 2 یا متوسط

در این سطح، حدودا بین 5 تا 9 فرورفتگی در سطح پوست وجود دارد. ظاهر پوست در این حالت کمی شبیه به پرتقال است.

سلولیت درجه 3 یا شدید

پوست در این سطح حداقل 10 فرورفتگی دارد. در این حالت ظاهر پوست کاملا از سلولیت پوشیده است.

علت ایجاد سلولیت

شاید برایتان سوال باشد که علت بروز سلولیت چیست؟ علت دقیق بروز سلولیت، ناشناخته است. به نظر می‌رسد که بروز سلولیت با تعامل بین بافت همبند در لایه پوست و چربی‌ها ارتباط دارد. جالب است بدانید که در آناتومی بدن زنان، بافت همبند و سلول‌های چربی لایه پوست، به صورت عمودی قرار گرفته است.

به همین دلیل اگر چربی از زیر پوست بیرون بزند، حالت سلولیت به خود می‌گیرد. این مسئله در مردان کمی متفاوت‌تر است. بافت همبند در بدن مردان ساختاری متقاطع دارد و به همین دلیل بیرون‌زدگی چربی در بدن آن‌ها، شکل سلولیتی به خود نمی‌گیرد.

علاوه ‌بر آناتومی بدن، ژنتیک، سن، میزان توده چربی و ضخامت پوست از دیگر عوامل تعیین‌کننده در قابل مشاهده بودن سلولیت محسوب می‌شود. 

هر چه سن بالا می‌رود، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. همین مسئله می‌تواند باعث بروز یا آشکارتر شدن ظاهر سلولیت شود. افزایش وزن همچنین، عامل دیگری برای افزایش سلولیت است و می‌تواند ظاهر آن را برجسته‌تر کند.

البته این مسئله به معنای انکار وجود سلولیت در افراد لاغر نیست. در بسیاری از موارد ممکن است افراد لاغر هم شاهد بروز سلولیت در بدن خود باشند. سایر عوامل بروز سلولیت عبارتند از:

  • نوسانات هورمونی
  • استرس و اضطراب زیاد
  • داروهای مصرفی، مخصوصا داروهای بیماری‌های خود ایمنی و دیابت
  • آلرژی
  • مصرف سیگار
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید
  • آلودگی

انواع سلولیت

بد نیست به این سوال هم پاسخ دهیم که انواع سلولیت چیست. شناخت انواع سلولیت، اولین قدم در درمان آن محسوب می‌شود. موارد زیر انواع مختلف سلولیت محسوب می‌شوند.

سلولیت نرم یا شل

سلولیت نرم که گاهی با عنوان سلولیت شل هم شناخته می‌شود، همراه با افتادگی پوست نمود می‌یابد. این مدل از سلولیت در مناطقی مانند شکم، بازوها، باسن و پا دیده می‌شود. سلولیت نرم در حالت دراز کشیده بیشتر از حالت ایستاده قابل تشخیص است. 

خبر خوب اینکه سلولیت نرم به سادگی و با کاهش وزن قابل درمان است. تمرین روتین می‌تواند به شکل قابل توجهی ظاهر این نوع سلولیت‌ را بهبود دهد.

سلولیت سخت یا سفت

سلولیت سخت یا فشرده، همان چیزی است که به ‌عنوان پوست پرتقالی می‌شناسیم. این نوع سلولیت می‌تواند در همه افراد، حتی افراد لاغر اتفاق بیفتد. این سلولیت بیشتر روی ران، باسن و کنار باسن بروز می‌کند و می‌تواند در لمس، دردناک و سخت باشد.

درمان سلولیت سخت، نسبتا دشوار است. اگر مستعد بروز این سلولیت هستید، نمی‌توانید از آن پیشگیری کنید. سلولیت سخت را می‌توان با روش‌های نیمه‌تهاجمی کلینیکی درمان کرد.

انواع سلولیت چیست

عکسی از سلولیت سفت

سلولیت ادماتوز

سلولیت ادماتوز یا سلولیت ناشی از گردش خون ضعیف، به یکی از نادر‌ترین انواع سلولیت گفته می‌شود. درمان این سلولیت بسیار چالش‌برانگیز است. از آنجایی که بروز سلولیت ادماتوز، ناشی از گردش خون ضعیف در بدن است، با جمع شدن مایعات زیر پوست هم شدیدتر می‌شود.

سلولیت ادماتوز، می‌تواند روی ران و زانو تاثیر بگذارد، اما عموما در قسمت پایین ساق پا ظاهر می‌شود و شکل پا را با تورم تغییر می‌دهد. این نوع سلولیت هنگام نشستن طولانی ممکن است حساس‌تر شود.

سلولیت ادماتوز بر بهبود گردش خون و کاهش احتباس مایعات متمرکز است. استفاده از جوراب واریس و حمام آب گرم یکی از بهترین روش‌های درمان سلولیت ادماتوز محسوب می‌شود. ماساژ تخلیه لنفاوی نیز یکی از بهترین تکنیک‌های دستی درمان سلولیت ادماتوز به شمار می‌رود.

روش های درمان قطعی سلولیت

بعد از اینکه فهمیدیم علت به وجود آمدن سلولیت چیست، بد نیست نگاهی به روش‌های درمان آن بیندازیم. روش‌های درمانی متعددی برای از بین بردن و رفع سلولیت ابداع شده، اما این نکته گفتنی‌ست که تاثیرگذاری هیچ‌کدام از این درمان‌ها به صورت قطعی و دائمی اثبات نشده است.

آکوستیک ویوتراپی

آکوستیک ویوتراپی درمانی است که با کمک امواج صوتی و با استفاده از دستگاهی دستی برای انتقال این امواج به بدن، انجام می‌شود. آکوستیک ویوتراپی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما برای تاثیرگذاری به چندین جلسه درمان نیاز دارد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از روش‌های مناسب درمان سلولیت محسوب می‌شود. این درمان می‌تواند در کمتر از یک سال، ظاهر سلولیت را بهبود دهد. در این روش با کمک وسیله تابش لیزر، اشعه‌های بسیار کوچک به چربی‌های زیر پوست شلیک می‌شوند و بافت را می‌شکنند. 

این فرآیند می‌تواند با افزایش تولید کلاژن، به ضخیم‌تر شدن پوست کمک کند. پوست ضخیم می‌تواند باعث بهبود ظاهر سلولیت شود.

سابسیژن

سابسیژن یکی دیگر از روش‌های درمان سلولیت محسوب می‌شود. پزشک در این روش سوزنی را زیر پوست قرار می‌دهد تا توسط آن، نوارهای بافت همبند را بشکند. در این روش بافت به کمک خلأ آزاد می‌شود. پزشک با تیغ، نوارهای زیر بافت همبند را قطع می‌کند تا به سمت بخش‌های بالاتر حرکت کنند. 

در نتیجه این عمل، فضای زیرین پوست پر خواهد شد و ظاهر سلولیت از بین خواهد رفت. نکته جالب اینکه نتایج سابسیژن تا سه سال ماندگاری دارد.

کربوکسی تراپی

بیایید یکی دیگر از درمان‌های سلولیت را بررسی کنیم. کربوکسی تراپی یکی از متدهای متداول در درمان سلولیت محسوب می‌شود. در این روش، گاز دی اکسید کربن زیر پوست تزریق می‌شود تا بافت سلولیت را از بین ببرد. کربوکسی تراپی شکم و پهلو یکی از روش‌های لاغری جدید به حساب می‌آید که در زمینه رفع سلولیت نیز، موفق عمل کرده است.

اندرمولوژی

اندرمولوژی نوعی ماساژ عمیق با دستگاه خلأ است که می‌تواند باعث لیفت پوست شود. این روش، یکی از ایمن‌ترین روش‌های درمان سلولیت محسوب می‌شود، اما تاثیر آن روی سلولیت، از سایر روش‌ها کمتر است.

لیپو ساکشن و لیپو اسکالپچر

لیپو ساکشن و لیپو اسکالپچر از روش‌هایی هستند که در آن‌ها با کمک لیزر، مقداری چربی از بافت همبند خارج می‌شود. این دو روش می‌توانند روی کاهش ظاهر سلولیت تاثیر داشته باشند.

آر اف تراپی

شما احتمالا می‌دانید آر اف تراپی چیست و در جریان کاربرد آن برای جوانسازی صورت هستید. آر.اف یکی دیگر از درمان‌های شناخته‌شده برای سلولیت محسوب می‌شود. در این روش پزشک با کمک دستگاهی خاص، گرما را به سلول‌های چربی و بافت سلولیت ارسال می‌کند. این انرژی می‌تواند گردش خون را در ناحیه موردنظر افزایش دهد و در نتیجه موجب کاهش چربی شود.

همچنین استفاده از تکنیک آر.اف می‌تواند در سفت شدن پوست بدن و لیفت شدن آن هم تاثیر داشته باشد.

مزوتراپی

همه ما مزوتراپی را به عنوان روشی برای بهبود ظاهر پوست، تقویت ریشه مو و... می‌شناسیم. این روش درمانی می‌تواند در درمان سلولیت هم موثر باشد. تزریق کوکتل مزوتراپی در ناحیه تحت تاثیر سلولیت، با افزایش گردش خون در آن ناحیه و آب کردن بافت چربی، ظاهر سلولیت را به خوبی کاهش خواهد داد. اگر نمی‌دانید مزوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد، می‌توانید به مقالاتی که پیش‌تر در این‌باره منتشر کرده‌ایم مراجعه کنید.


درمان سلولیت با مزوتراپی

عکسی از مزوتراپی برای درمان سلولیت

لیپو ماساژ

یکی از بهترین روش‌های درمان سلولیت، استفاده از دستگاه لیپوماساژ است. اما ماساژ سلولیت چیست؟ ماساژ سلولیت روشی است که در آن از دستگاه مکش نورد، برای جمع‌ کردن و ماساژ پوست استفاده می‌شود. البته بدی این روش این است که هزینه زیادی دارد و برای مشاهده نتایج باید آن را چندین مرتبه تکرار کنید.

درمان های خانگی سلولیت

پس از بررسی درمان‌های کلینیکی سلولیت، بد نیست بررسی کنیم که روش‌های درمان خانگی سلولیت چیست. به طور خلاصه، روش‌های زیر می‌توانند درمان خانگی مناسبی برای سلولیت باشند:

  • تحرک و ورزش
  • مصرف غذای خام و دارای فیبر
  • کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • ماساژ سلولیت
  • استفاده از جوراب‌های ساق‌بلند
  • رژیم غذایی سالم سرشار از چربی‌های مفید، آب، فیبر کافی و چربی‌های مفید
  • اجتناب از مصرف زیاد شکر، نمک، آردهای تصفیه‌شده، محصولات غذایی آلرژی‌زا و چربی‌های هیدروژنیزه‌شده

درمان دارویی سلولیت

ممکن است بعضی از کرم‌ها و پمادها به درمان سلولیت کمک کنند. کرم‌ها و پمادهای زیر از بهترین درمان‌های دارویی سلولیت محسوب می‌شوند:

کرم‌های گیاهی حاوی کافئین

مصرف کرم‌های حاوی کافئین با افزایش گردش خون در سطح پوست، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر درمان سلولیت بگذارد.

کرم‌های حاوی رتینول

رتینول یکی از بهترین محصولات پوستی برای جوانسازی محسوب می‌شود. استفاده منظم از محصولات حاوی رتینول و به مدت حداقل 6 ماه، می‌تواند با ضخیم‌تر کردن پوست، به کاهش فرورفتگی‌ها و از بین رفتن ظاهر سلولیت کمک کند.

مکمل‌های حاوی کلاژن

مکمل‌های حاوی کلاژن با کمک به افزایش ضخامت پوست و بهبود کیفیت آن، کمک زیادی به کاهش سلولیت خواهد کرد و مصرف آن  توسط پزشکان هم توصیه می‌شود.

شما برای درمان سلولیت چه راهکاری دارید؟

در این مطلب کوشیدیم به شما توضیح دهیم که سلولیت چیست و به چه علت‌ به وجود می‌آید. معمولا پس از آنکه متوجه شدید دلیل ایجاد سلولیت در پاها، پهلو، کمر و دیگر اندام بدن چیست، می‌توانید بهترین روش درمانی را نیز انتخاب کرده و برای رفع این عارضه اقدام کنید. روش‌های درمانی خانگی و کلینیکی زیادی برای درمان سلولیت وجود دارد. مثلا کربوکسی تراپی و آر اف تراپی، دو نمونه از درمان‌های رایج سلولیت پوستی هستند که در کلینیک آفتاب با کیفیت بالا ارائه می‌شوند. درمان‌های خانگی با مواد طبیعی یا کرم‌ها نیز از دیگر روش‌های رایج رفع سلولیت هستند. شما برای درمان سلولیت چه روش‌هایی را می‌شناسید؟ آن‌ها را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1. ایجاد سلولیت چه دلایلی دارد؟

سلولیت نوعی آسیب‌دیدگی از بافت زیر پوست است که از عوامل مختلفی ناشی می‌شود. علل اصلی انبساط چربی، انسداد لنفازها، تغییر در ساختار پوست و تغییرات هورمونی هستند. این عوامل باعث افزایش حجم سلول‌های چربی و ایجاد ظاهر پرتقالی در پوست می‌شوند. عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، فعالیت فیزیکی ناکافی و تغییرات هورمونی در دوران بارداری و سنین پس از یائسگی نیز ممکن است نقش مهمی در بروز سلولیت داشته باشند.

2. چگونه می‌توان از بروز سلولیت جلوگیری کرد؟

مراقبت از سلامت عمومی از طریق ورزش منظم، مصرف غذاهای سالم با کمترین میزان چربی و شکر و نوشیدن آب به میزان کافی می‌تواند از راهکارهای مهم برای کاهش سلولیت‌ها یا جلوگیری از پیشرفت آن‌ها می‌شود. همچنین، استفاده از ماساژ، کرم‌ها و جوراب‌های خاص آنتی سلولیت برای تحریک جریان خون و افزایش ارتجاع پوست نیز می‌تواند پوست پرتقالی را بهبود بخشیده و از تشدید سلولیت جلوگیری نماید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB