انواع راه‌های از بین بردن قرمزی جای جوش

06 شهریور ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

حتما تا حالا برای شما هم پیش آمده که یک جوش چرکی و ملتهب، روی صورت‌تان جا خوش کند و قرمزی جای جوش بعد از مدت‌ها باقی بماند. دلیل ایجاد جوش صورت می‌تواند عوامل هورمونی یا تغذیه نادرست باشد که طیف سنی مختلفی از نوجوانان تا افراد میانسال را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در بیشتر مواقع اگر جوش را دستکاری نکنید، بعد از چند روز خودبه‌خود از بین می‌رود؛ اما گاهی حتی با مراقبت هم، قرمزی جای جوش باقی می‌ماند که احساس ناخوشایندی به همراه دارد. اگر می‌خواهید با روش‌های از بین بردن و درمان قرمزی جای جوش بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

دلیل قرمزی جای جوش چیست؟

باقی‌ماندن ردی قرمز بعد از جوش صورت، به دلیل دستکاری جوش اتفاق می‌افتد. زمانی که جوش روی صورت‌تان ظاهر می‌شود، به هیچ‌وجه نباید آن را دستکاری کنید. دست زدن به جای جوش به سلول‌های پوستی آسیب می‌رساند و همچنین باعث پخش و انتشار عفونت ناشی از جوش می‌شود. دستکاری پوست و کشیدن آن، باعث افزایش تولید ملانین در پوست شده و در نهایت منجر به ایجاد لکه‌ای تیره به رنگ قرمز یا بنفش تیره می‌شود.

راه های از بین بردن قرمزی جای جوش

قرمزی جای جوش روی صورت

چگونه قرمزی جای جوش را از بین ببریم؟

روش درمان و از بین بردن قرمزی جای جوش، بسته به وسعت لکه و قدمت آن متفاوت است. اگر لکه به تازگی تشکیل شده باشد، با استفاده از کرم‌های روشن‌کننده و ترمیم‌کننده می‌توان آن را از بین برد. اما در مورد لکه‌های قدیمی، درمان باید تخصصی‌تر و تحت‌نظر پزشک انجام شود. در ادامه برخی از موثرترین راهکارهای درمان لکه قرمز بعد از جوش را توضیح می‌دهیم.

درمان قرمزی جای جوش با روش‌های خانگی

معمولا درمان‌های خانگی، اولین اقدام افراد برای از بین بردن جای جوش هستند. اما این در حالی است که نباید از راه‌های خانگی به تنهایی برای رفع قرمزی ناشی از جوش استفاده شود. این روش‌ها باید در کنار درمان پزشکی، به منظور بهبود هر چه سریع‌تر مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه، به معرفی روش‌های خانگی کنترل جای قرمز جوش خواهیم پرداخت.

از شوینده مناسب استفاده کنید

شستن صورت با شوینده مخصوص می‌تواند در از بین‌ رفتن جای جوش موثر باشد. باید حداقل 2 بار در روز صورت خود را با شوینده مخصوص بشویید. این کار علاوه بر از بین بردن آلودگی‌ و چربی‌های صورت، منجر به کم‌رنگ‌شدن جای جوش می‌شود. شوینده را باید با توجه به نوع پوست‌تان انتخاب کنید. شوینده صورت باید فاقد هر گونه مواد عطری و مواد کومدوژنیک باشد. به هیچ‌وجه از صابون برای شستن پوست‌تان استفاده نکنید.

از کرم پودر و لوازم آرایشی صورت کمتر استفاده کنید

 استفاده از کرم‌پودر و لوازم آرایشی دیگر نباید به صورت روزانه باشد. استفاده روزانه از این کرم‌ها، باعث بستن منافذ پوست می‌شود. در اثر بسته‌شدن منافذ پوست، چربی‌ در سلول‌های صورت جمع می‌شود و جوش‌های جدیدی بر روی پوستتان ایجاد می‌شود. پس به جای پوشاندن جای جوش با کرم‌پودر، به فکر درمان آن باشید.

از مرطوب کننده و آبرسان مخصوص پوست خود استفاده کنید

 رطوبت و آبرسانی به پوست اهمیت زیادی در سلامت و شفافیت آن دارد. حداقل دو بار در روز بعد از شستشو با شوینده مناسب، پوست‌تان را با مرطوب‌کننده مناسب آبرسانی کنید. مرطوب‌کننده و آبرسان برای انواع پوست‌ها با هم فرق می‌کند.

از کمپرس یخ استفاده کنید

 کمپرس یخ در از‌ بین‌ بردن التهاب و قرمزی اولیه ناشی از جوش بسیار موثر است. البته در برخی افراد، کمپرس یخ باعث تشدید شرایط و افزایش قرمزی جای جوش می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم این کار را با مشورت با پزشک انجام دهید.

حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

 کرم ضدآفتاب از پوست در مقابل اشعه فرابنفش محافظت می‌کند و در از بین‌ بردن جای جوش می‌تواند مفید باشد.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

 غذاهایی که می‌خورید، به طور مستقیم با ایجاد جوش صورت رابطه دارند. برخی از افراد بعد از خوردن گرمی‌جات مثل آجیل‌ها، شکلات و قهوه صورت‌شان جوش می‌زند، بنابراین باید تا حدامکان از خوردن خوراکی‌هایی که منجر به تشکیل جوش می‌شوند خودداری کنند.

از کرم‌های لایه بردار قوی و اسکراب استفاده نکنید

 وقتی روی صورت‌تان جوش قرمز و ملتهب وجود دارد، به هیچ‌وجه نباید از کرم‌های لایه‌بردار و اسکراب‌ها استفاده کنید. این کار باعث بدتر شدن قرمزی جوش می‌شود.

ویتامین C بیشتری دریافت کنید

 ویتامین C، مهم‌ترین ماده معدنی برای سلامت پوست و از بین‌رفتن جای جوش است. ویتامین C با افزایش تولید کلاژن، باعث شفافیت بیشتر پوست و از بین رفتن قرمزی جای جوش صورت می‌شود.

از روغن درخت چای استفاده کنید

روغن درخت چای، خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند به از بین بردن جوش و قرمزی بعد از آن کمک کند. برای از بین رفتن جوش، کافی است تنها یک قطره از روغن درخت چای خالص را روی آن قرار دهید و بعد از حدود 20 دقیقه آن را با آب بشویید. روغن درخت چای نباید به مدت طولانی روی پوست باقی بماند. همچنین روغن درخت چای باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شود، پس نباید آن را به همه جای صورت بزنید.

از ماسک سدر و ماست استفاده کنید

 ماسک سدر و ماست، هم خواص آبرسانی دارد و هم باعث شفافیت بیشتر پوست می‌شود. استفاده منظم از این ماسک می‌تواند قرمزی جای جوش را تا حدودی کم‌رنگ‌تر کند.

از ماسک آب سیب زمینی استفاده کنید

 سیب‌زمینی خواص روشن‌کنندگی دارد. برای از بین بردن جای جوش، یک عدد سیب‌زمینی را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس با یک پنبه، آب سیب‌زمینی را به کل صورت‌تان بزنید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید و بعد از آن حتما از آبرسان استفاده کنید. پس از گذشت چند هفته، از نتایج این ماسک شگفت‌زده خواهید شد.

درمان قطعی قرمزی جای جوش

همان‌طور که گفتیم، روش‌های خانگی به تنهایی نمی‌توانند باعث از بین رفتن جای جوش شوند و باید به عنوان درمان مکمل در کنار درمان‌های پزشکی قرار گیرند. پس اگر می‌خواهید به صورت دائمی از شر قرمزی جای جوش خلاص شوید، باید از درمان‌های پزشکی کمک بگیرید. درمان‌های پزشکی مختلفی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

لیزر درمانی

لیزردرمانی، یکی از قدیمی‌ترین و البته شناخته‌شده‌ترین روش‌های از بین بردن جای جوش و لک صورت شناخته می‌شود. در این روش، اشعه لیزر روی لایه‌های بالایی پوست متمرکز شده و باعث از بین رفتن جای جوش می‌شود. این کار همچنین باعث تشکیل سلول‌های جدید در پوست می‌شود. لیزر درمانی یک روش موثر برای از بین بردن جای جوش است و به 3 شکل انجام می‌شود:

  • لیزر ابلیتیو که در آن تمام لایه بالایی پوست در ناحیه‌ای که جای قرمز جوش روی آن وجود دارد، حذف می‌شود.
  • لیزر غیرابلیتیو که در آن از اشعه مادون قرمز افزایش تولید کلاژن و رشد سلول‌های جدید استفاده می‌شود.
  • لیزر فرکشنال که باعث حذف سلول‌های حاوی رنگدانه تیره از روی پوست می‌شود.

پزشک با توجه به شرایط شما، وضعیت جوش و قدمت آن روش لیزر مناسب برای از بین بردن جای جوش را انتخاب می‌کند.

میکرونیدلینگ

یکی از روش‌های جدیدتر درمان جای قرمزی جوش، میکرونیدلینگ است. میکرونیدلینگ روشی امروزی است که کمک یک سری سوزن‌های فوق‌العاده ریز انجام می‌شود. این سوزن‌ها به لایۀ بالایی پوست نفوذ کرده و کلاژن‌سازی را در آن تحریک می‌کنند. میکرونیدلینگ روشی مطمئن با نتایج رضایت‌بخش برای از بین بردن جای قرمز جوش است. باید به این نکته اشاره کنیم که برای مشاهدۀ بیشترین تاثیر میکرونیدلینگ برای جای جوش باید این درمان را در کلینیک‌های معتبر پوست و زیبایی یا توسط پزشک انجام دهید.

میکرونیدلینگ برای درمان قرمزی جوش

تصویری از میکرونیدلینگ برای درمان قرمزی جوش 

تزریق استروئید

در این روش پزشک کورتیکواستروئید را به درون پوست تزریق می‌کند و با این کار التهاب و تورم ناشی از جوش کاهش می‌یابد. روش تزریق استروئید بیشتر برای جوش‌هایی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند، انجام می‌شود. با تزریق استروئید، جوش‌های مقاوم و ملتهب بعد از چند روز از بین می‌روند و جای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یا درم‌پلنینگ با خراش‌دادن سطحی پوست، به بازسازی لایه‌های بالایی آن کمک می‌کند. بعد از انجام میکرودرم ابریژن پوست ظاهری شفاف‌تر و روشن‌تری خواهید داشت. افرادی که می‌خواهند درم ابریژن انجام دهند، باید یک هفته قبل از درمان نکات زیر را رعایت کنند:

  • عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  • اجتناب از قرار گرفتن زیر نور آفتاب
  • عدم استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین

میکرودرم ابریژن برای درمان قرمزی جوش

تصویری از درمان جای جوش با میکرودرم ابریژن 

نوردرمانی

نوردرمانی می‌تواند قرمزی جای جوش را از بین ببرد. در روش نوردرمانی، پزشک ماده‌ای روی پوست قرار می‌دهد تا آن را به نور حساس‌تر کند. بعد به کمک نور آبی، نور قرمز یا ترکیبی از هر دو نور باکتری‌های عامل جوش را از بین می‌برد. این روش درمان ممکن است چندین جلسه طول بکشد. نوردرمانی ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • درد و حساسیت پوست
  • قرمزی و تورم پوست
  • پوسته پوسته‌شدن پوست
  • تغییر رنگدانه‌های پوست

بعد از نوردرمانی، باید تمام توصیه‌های پزشک را به طور کامل رعایت کنید. در غیراین‌صورت، به احتمال زیاد از این روش نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

برطرف کردن قرمزی جای جوش در مراکز زیبایی

باقی‌ماندن قرمزی جای جوش روی نقاط مختلف صورت، احتمالا بدترین حس دنیا به خصوص برای نوجوانان در سن بلوغ و بانوان است. در این مقاله راه‌های از بین بردن قرمزی جای جوش را توضیح دادیم. شما می‌توانید به کمک این روش‌ها تا حدودی این مشکل را حل کنید. لازم به توضیح است که برخی اوقات برای از بین بردن جای جوش، باید حتما به پزشک یا متخصصان زیبایی مراجعه کنید.

شما از چه روشی برای از بین بردن قرمزی جای جوش استفاده کرده‌اید؟ آیا تاثیر داشته است؟ لطفا از تجربۀ خود برایمان بنویسید.

سوالات متداول

1. برای از بین بردن جای جوش در منزل از چه ماسک‌هایی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید برای از بین بردن قرمزی جای جوش در خانه از ماسک سدر و ماست، و ماسک آب سیب زمینی استفاده کنید.

2. هزینه از بین بردن جای جوش در کلینیک‌های زیبایی چقدر است؟

با توجه به نوع درمانی که برای قرمزی جای جوش انتخاب می‌کنید، هزینه درمان متفاوت است؛ اما می‌توانید از طریق تست رایگان پاکسازی کک و مک با متخصصان این حوزه در ارتباط باشید و از هزینه دقیق درمان مطلع شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB