صفر تا صد زگیل و انواع آن

06 شهریور ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

حتما تاکنون خودتان یا اطرافیانتان به زگیل مبتلا شده‌اید. آیا می‌دانید زگیل چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ آیا با درمان‌های خانگی می‌توان با زگیل مقابله کرد؟ انواع زگیل‌ها کدامند؟ در ادامه این مقاله قرار است درباره صفر تا صد زگیل و انواع آن صحبت کنیم. پس مطالعۀ آن را از دست ندهید!

زگیل چیست؟

زگیل یک نوع برآمدگی گوشتی یا در واقع یک تومور خوش‌خیم پوستی است که در نواحی مختلف بدن ایجاد می‌شود. این مشکل، که اغلب به دلیل آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید، یکی از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی است و تقریبا 10 درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند.

انواع مختلفی از زگیل‌ها وجود دارد که روش مقابله با هر کدام، متفاوت است. درصد بسیار کمی از انواع زگیل، به خصوص در کودکان، بعد از گذشت یک دوره 3 ماهه به صورت خودبه‌خودی از بین می‌روند. اما درصد زیادی از آن‌ها نیز به درمان و مداخله پزشکی نیاز دارند.

آشنایی با انواع زگیل

زگیل‌ها شامل انواع مختلفی هستند و بسته به شکل ظاهری و نقطه‌ای که روی آن رشد می‌کنند، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در این بخش به معرفی انواع زگیل و مشخصات آن‌ها خواهیم پرداخت.

زگیل عادی (Verruca Vulgaris)

این دست از زگیل‌ها به طور معمول روی انگشتان دست و پا رشد می‌کنند؛ اما احتمال ایجاد آن‌ها در دیگر مناطق بدن هم وجود دارد. زگیل‌های معمولی ظاهری خشن، زبر و گرد دارند و معمولا به شکل گل‌کلم دیده می‌شوند. این نوع زگیل‌ها در اغلب موارد، روشن‌تر از پوست نواحی اطراف خود هستند.

زگیل کف پا (Plantar warts)

همان‌طور که از اسم این زگیل پیدا است، در کف پا ایجاد می‌شود. زگیل کف پا برخلاف دیگر انواع زگیل، به دلیل قرارگیری در معرض فشار کف پا به داخل رشد کرده و مسطح است. برخی افراد، این زگیل را با پینه یا میخچه اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بدانید که زگیل کف پا در اغلب موارد دردناک است و حتی در اثر آسیب، دچار خونریزی هم می‌شود. اگر تعداد زیادی زگیل کف پا در کنار هم ایجاد شوند، عارضه‌ای به نام زگیل موزاییکی رخ داده است.

زگیل کف پا

زگیل مسطح (Plane warts)

زگیل‌های مسطح به طور معمول روی صورت، ساق دست و پا ایجاد می‌شوند. زگیل مسطح بیشتر در ناحیه ریش در مردان دیده می‌شود. این نوع زگیل رشد کندی داشته و می‌تواند به رنگ قهوه‌ای، صورتی و یا زرد باشد.

زگیل انگشت مانند (Filiform warts)

زگیل انگشت‌مانند یا فیلی‌فرم، معمولا در ناحیه زیر چانه، کنار دهان یا بینی ایجاد می‌شود. زگیل فیلی‌فرم معمولا به رنگ پوست بوده و شکلی شبیه به نوار دارد.

زگیل ناخن (Periungual warts)

زگیل ناخن معمولا در داخل یا اطراف ناخن‌های دست و پا ایجاد می‌شود. این نوع زگیل گاهی دردناک است و رشد ناخن را مختل می‌کند.

زگیل تناسلی (Genital warts)

زگیل‌های تناسلی شناخته‌شده‌ترین انواع زگیل هستند که در ناحیه تناسلی زنان و مردان ایجاد می‌شوند. ظاهر این زگیل به شکل گل‌کلم خاکستری یا سفید و دانه‌دار است. مهم‌ترین راه انتقال زگیل‌های تناسلی، برقراری ارتباط جنسی با افرادی است که درگیر این بیماری هستند. برخی از ویروس‌های عامل ایجاد زگیل تناسلی بسیار خطرناکند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان افزایش دهند.

زگیل‌های تناسلی معمولا علائمی ندارند؛ اما می‌توانند با درد و خارش شدید همراه باشند. برخی از انواع آن نیز به قدری کوچک است که به راحتی تشخیص داده نمی‌شود. زگیل تناسلی معمولا در واژن، مجرای ادراری، روی آلت تناسلی مردانه، بیضه‌ها، دهانه رحم و در نزدیکی مقعد رشد می‌کند. افرادی که مبتلا به این نوع زگیل هستند، باید همراه با شریک جنسی خود به پزشک متخصص مراجعه کنند.

علت ابتلا به زگیل چیست؟

مهم‌ترین علت ابتلا به زگیل، آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی است. افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در معرض ابتلا به زگیل‌های پوستی و تناسلی هستند. این ویروس، اگرچه به لایه خارجی پوست حمله می‌کند، اما باعث عفونت آن نمی‌شود. بلکه از طریق دستکاری چرخه تکثیر سلول‌های پوستی، باعث افزایش تعداد آن‌ها شده و انواع زگیل را به وجود می‌آورد.

زگیل‌ها معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. گاهی حتی زگیل از طریق وسایل آلوده به افراد دیگر منتقل می‌شود. در مورد زگیل‌های تناسلی، علت ابتلا برقراری رابطه جنسی با افراد آلوده است. افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان قوی باشد، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زگیل هستند.

علائم ابتلا به زگیل چیست؟

زگیل‌ها به شکل‌های مختلفی روی بخش‌های مختلف بدن ظاهر می‌شوند. برخی از انواع آن به سرعت بزرگ شده و رشد می‌کنند؛ اما برخی دیگر پس از گذشت مدتی طولانی نمایان می‌شوند. زگیل ممکن است به شکل گل‌گلم بوده یا مسطح و قهوه‌ای‌رنگ باشد.

این ضایعه پوستی، عموما بدون درد است؛ مگر اینکه در مناطق حساسی چون دست، پا، بین انگشتان و یا در ناحیه تناسلی ایجاد شده باشد. در نحوه رفتار با زگیل‌ها، باید بدانید که به هیچ‌وجه نباید به آن‌ها دست بزنید. دست‌کاری و زخم‌کردن زگیل باعث خروج ترشحات درون آن و در نتیجه، منتشر شدن عفونت می‌شود.

زگیل‌های تناسلی معمولا با علائم زیر همراه هستند:

• کاهش جریان ادرار
  • تیرگی ادرار
  • سوزش و درد هنگام دفع ادرار
  • مشاهده خون در مدفوع
  • درد و خونریزی هنگام برقراری رابطه جنسی
  • خارش شدید

اگر علائم بالا را در خود مشاهده کردید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. زگیل تناسلی بیماری خطرناکی است و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای شما و شریک جنسی‌تان به همراه داشته باشد.

زگیل چگونه درمان می شود؟

گاهی انواع مختلف زگیل‌، حتی زگیل تناسلی، بدون نیاز به درمان بعد از گذشت مدتی ناپدید می‌شوند؛ اما گاهی نیز با درد و خارش آزاردهنده همراه هستند و باعث آزردگی خاطر فرد می‌شوند. لازم است بدانید که ویروس پاپیلومای انسانی را نمی‌توان درمان کرد؛ اما زگیل ناشی از این ویروس قابل درمان است. سیستم ایمنی بیشتر افراد طی 1 الی 2 سال، ویروس HPV را از بدن حذف می‌کند.

با این حال انواع زگیل‌ها علاوه‌براینکه ظاهر زشتی دارند، در صورتی که درمان نشوند، افراد دیگر را نیز آلوده می‌کنند. در ادامه به روش‌های پزشکی و خانگی درمان زگیل اشاره خواهیم کرد.

درمان پزشکی زگیل

اگر زگیل شما دردناک است یا احساس سوزش دارد، بهتر است به پزشک یا مراکز درمانی و بهداشتی معتبر مراجعه کنید. در این صورت، احتمالا از روشی مانند پلاسما جت برای درمان زگیل یا یکی از روش‌های زیر استفاده خواهد شد.

درمان دارویی

داروهای درمان زگیل معمولا به شکل قطره یا پماد هستند که باعث سوزاندن و از بین‌رفتن آن می‌شوند. البته درمان دارویی برای زگیل‌هایی که عمقی و گسترده هستند، کاربرد ندارد.

جراحی

زگیل‌های بسیار بزرگی که روش‌های دیگر نمی‌توانند آن‌ها را درمان کنند، با جراحی درمان می‌شوند.

سوزاندن با لیزر

با اشعه لیزر می‌توان زگیل را سوزاند و از بین برد؛ اما این نکته را به یاد داشته باشید که این کار باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

تزریق دارو

یک روش دیگر برای درمان و مقابله با زگیل، تزریق دارو است. در این روش پزشک داروهای خاصی را درون زگیل تزریق می‌کند. این داروها باعث توقف رشد و در نتیجه از بین رفتن زگیل می‌شوند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی که آن را با نام «فریز کردن» یا «سرما درمانی» هم می‌شناسند، بهترین روش برای درمان انواع زگیل‌ها است. در این روش، با گاز نیتروژن مایع زگیل را منجمد می‌کنند. این کار باعث سوزاندن و در نتیجه از بین رفتن زگیل می‌شود و معمولا طی 3 تا 6 جلسه تاثیر خود را نشان خواهد داد.

درمان خانگی زگیل

بهترین اقدام برای مقابله با زگیل، مراجعه به پزشک است؛ با این حال برخی از روش‌های درمان خانگی نیز می‌تواند در درمان و کنترل این ضایعه پوستی موثر باشد. برخی از موثرترین روش‌های خانگی درمان زگیل را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

استفاده از ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و در درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. برای درمان خانگی زگیل با ژل آلوئه‌ورا، کافی است هر روز مقداری از این ژل را روی زگیل بمالید. این کار را تا زمان ناپدید شدن زگیل انجام دهید. قبل از استفاده از گیاه آلوئه‌ورا، حتما امتحان کنید که به آن حساسیت نداشته باشید.

درمان زگیل با آلوئه ورا

درمان زگیل با ژل آلوئه ورا

استفاده از پوست موز

پوست موز خواصی دارد که می‌تواند زگیل پوستی را درمان کند. برای درمان زگیل با پوست موز، کافی است قسمت داخلی پوست موز را روی زگیل قرار دهید. این کار را هر روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

استفاده از سیر

برای استفاده از سیر در درمان زگیل، چند حبه سیر تازه را خرد کرده و آن را با کمی آب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را هر روز به مدت چند دقیقه روی زگیل قرار دهید. این کار ممکن است کمی  باعث سوزش پوست شود. برای نتیجه‌گیری باید حداقل 3 تا 4 هفته از این ترکیب استفاده کنید.

سرکه سیب

برای از بین‌بردن زگیل با سرکه سیب، باید آن را با آب کمی رقیق کنید. سپس با پنبه یا پد پنبه‌ای مقداری از محلول سرکه سیب رقیق‌شده را روی زگیل قرار دهید. اجازه دهید پنبه به مدت حداقل 3 ساعت روی زگیل باقی بماند. به این نکته توجه کنید که نباید از این محلول برای زگیل‎هایی که زخم باز دارند، استفاده کنید.

آیا زگیل قابل‌ انتقال است؟

سوال مهمی که درباره صفر تا صد زگیل و انواع آن وجود دارد، این است که آیا زگیل قابل‌انتقال است؟ قابل انتقال بودن یا نبودن زگیل به نوع و علت به وجود آمدن آن بستگی دارد. در اغلب موارد ویروس‌ها عامل اصلی به‌وجودآمدن زگیل هستند. به این ترتیب احتمال انتقال زگیل از طریق راه‌های زیر وجود دارد:

• دست‌دادن با فردی که زگیل پوستی دارد؛
  • روبوسی با افرادی که روی صورت‌شان زگیل دارند؛
  • انتقال ویروس زگیل کف پا از طریق دمپایی مشترک هم امکان پذیر است؛
  • ویروس زگیل ممکن است از طریق راه‌رفتن در کف استخر منتقل شود؛
  • زگیل‌های تناسلی از طریق برقراری رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال به دیگران منتقل می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که تمام زگیل‌های پوستی قابل‌انتقال نیستند. یعنی ممکن است با کسی که کف دستش زگیل دارد دست بدهید، اما به زگیل مبتلا نشوید. علت این امر این است که بدن شما ویروس زگیل را شناسایی و سرکوب کرده‌ است.

به‌وجودآمدن زگیل به توانایی مقاومت بدن شما در برابر ویروس عامل زگیل بستگی دارد. یعنی بدن شما ممکن است بتواند با عامل یک زگیل مقابله کند، اما توان مقاومت در برابر یک ویروس دیگر را نداشته باشد.

درمان زگیل در کلینیک های معتبر زیبایی

در این مطلب متوجه شدیم که زگیل چیست و چرا ایجاد می‌شود. همچنین انواع زگیل را معرفی کردیم و با راه‌های درمان آن آشنا شدیم. اگرچه بسیاری از روش‌های خانگی برای درمان زگیل تاثیرگذار است، اما توصیه ما این است که اگر احساس درد یا سوزش دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای رفع ظاهری زگیل و به‌دست‌آوردن پوست سالم خود، می‌توانید به کلینیک زیبایی مراجعه کنید.

آیا شما هم قبلا به زگیل مبتلا شده‌اید؟ کدام روش درمانی را برای رفع آن انتخاب کردید؟ از تجربه خود بنویسید تا خوانندگان دیگر مجله زیبایی آفتاب را نیز راهنمایی کرده باشید.

1. برای جلوگیری از ایجاد زگیل در پوستمان چه کنیم؟

بهترین کاری که برای جلوگیری از ایجاد زگیل می‌توانید انجام دهید، بالا بردن سیستم ایمنی بدنتان است.

2. روش‌های درمان خانگی زگیل چیست؟

استفاده از ژل آلوئه‌ورا، محلول سرکه سیب، پوست موز، سیر یا شیره انجیر کال می‌تواند در ازبین‌بردن انواع زگیل موثر باشد.

3. هزینه درمان زگیل چقدر است؟

هزینه درمان زگیل با توجه به نوع زگیل و روش درمانی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB