6 مراقبت بعد از لیزر موهای زائد+ راهنمای کامل

06 شهریور ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

اگرچه روش‌های زیادی برای حذف موهای زائد بدن وجود دارد؛ اما تاثیر هیچ‌یک از آن‌ها به اندازۀ لیزر نیست. البته برای تاثیرگذاری بیشتر آن، روش‌هایی تحت عنوان مراقبت بعد از لیزر نیز پیشنهاد می‌شود که استفاده از آن‌ها می‌تواند سلامتی پوست بدن را حفظ کند.

اهمیت این موضوع سبب شد تا در این نوشته به اصول و مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن بپردازیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که قصد دارید سراغ این روش درمانی بروید، بهتر است تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن

اگر بدن خود را لیزر کرده‌اید یا قصد دارید به زودی از این تکنولوژی برای حذف موهای زائد بدن خود استفاده کنید، روش‌های مراقبتی زیر را دنبال کنید تا پوست سالم‌تر، روشن‌تر و لطیف‌تری داشته باشید.

لیزر موهای زائد

عکسی از لیزر موهای زائد

جلوگیری از صدمات احتمالی

در ابتدا باید بدانیم که حذف موهای زائد با استفاده از لیزر چگونه انجام می‌شود. در این عمل به‌صورت انتخابی به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌شود تا از کار بیفتند. فولیکول‌ها ارگان‌های بسیار کوچکی هستند که در لایه میانی پوست قرار می‌گیرند و وظیفه رشد مو را به عهده دارند. درنتیجه با ازکارانداختن فولیکول‌های مو در واقع رشد موهای زائد را متوقف خواهیم کرد. لیزر بدون آنکه به بافت‌های مجاور فولیکول آسیب برساند، باعث گرم‌شدن بخش پیاز مو، آسیب‌دیدن آن و در نهایت توقف رشد موها می‌شود.

بنابراین باید حواسمان باشد که طی چند روز بعد از درمان به پوست یا فولیکول‌ها آسیب بیشتری وارد نشود و از انجام انواع خدمات زیبایی پرهیز کنیم. بهتر است خدماتی مانند وکس، الکترولیز، لایه‌برداری، تاتو، روش‌های جوان‌سازی مختلف مانند هایفوتراپی، اندولیفت، میکرونیدلینگ و... تا ۷ روز خودداری شود. همچنین تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر درمانی از کرم‌های بیلیچینگ و محصولات معطر استفاده نکنید.

جلوگیری از گرم شدن پوست

همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، لیزر باعث گرم‌شدن بافت‌های فولیکولی و موساز پوست می‌شود. به همین دلیل بعد از جلسه لیزر متوجه خواهید شد که محل‌های تحت درمان گرم‌تر از حالت عادی هستند. پس باید بعد از لیزر از فعالیت‌ها یا موقعیت‌هایی که باعث گرم‌ترشدن پوستتان می‌شود، دوری کنید. چراکه می‌تواند آسیب‌ها و عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد.

فعالیت‌هایی مانند ورزش، فعالیت فیزیکی، جکوزی، سونا و مواردی از این قبیل که باعث گرم‌شدن بافت پوستی می‌شوند را حداقل به ۴۸ ساعت بعد از لیزر درمانی موکول کنید.

اگر پوست شما نسبت به لمس نیز حساس شده، پیشنهاد می‌کنیم از کمپرس سرد استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک پارچه تمیز یا گاز استریل را در آب خنک فرو برده و آن را روی پوست خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از دیگر روش‌های مراقبت بعد از لیزر یعنی یخ‌درمانی بهره ببرید. فقط توجه داشته باشید که یخ‌ها را به طور مستقیم روی پوست نگذارید؛ چراکه آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند. در عوض آن‌ها را درون کیسه پلاستیکی بریزید و بعد از قراردادن درون پارچه‌ای نازک، را روی ناحیه مدنظر قرار دهید.

دوری از آفتاب

در حالت عادی رنگدانه‌های ملانین از پوست ما در برابر اشعه سرطان‌زای خورشید به نام اشعه UV دفاع می‌کنند. از آنجایی که طی فرآیند لیزر موهای زائد تعدادی از ملانین‌های پوست از بین می‌روند، خطرات برخورد اشعه فرابنفش با پوست ما نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بعد از لیزر موهای زائد در معرض اشعه UV یا نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

در صورتی که مجبور بودید چندساعتی را بیرون از منزل و زیر نور آفتاب باشید، سعی کنید محل‌های تحت درمان را با پارچه‌ای لطیف بپوشانید. برای قسمت‌های دیگر بدن که پوشاندشان ممکن نیست، باید کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بهترین گزینه کرم‌هایی با SPF بالای ۳۰ و ضد آب هستند. همچنین در نظر داشته باشید که در سولاریوم از اشعه فرابنفش برای برنزه‌کردن استفاده می‌شود. درنتیجه دور سولاریوم را هم خط بکشید.

دقت در استفاده از محصولات آرایشی

بسیاری از خانم‌ها علاقه زیادی به آرایش دارند؛ طوری که حتی دوست دارند بعد از عمل لیزر هم آرایش کنند. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است در حین لیزر، پوست دچار آسیب‌هایی بسیار جزئی شود. آسیب‌هایی که شاید برای خودتان قابل مشاهده نباشد؛ اما اپراتور یا پزشک آن را تشخیص می‌دهد. بنابراین اگر قصد آرایش بعد از لیزر موهای زائد را دارید، باید از اپراتور یا پزشک بخواهید که پوست شما را بررسی کند. در صورتی که آسیبی وجود نداشته باشد، می‌توانید با خیال راحت آرایش کنید. البته این کار را با ملایمت انجام دهید و تا جایی که می‌توانید، از مصرف مواد آرایشی تحریک‌کننده پوست بپرهیزید.

توجه داشته باشید که تماس پوست بعد از لیزر با الکل، عطر یا سایر موادی که دارای الکل هستند، می‌تواند باعث درد و سوزش پوست شود. بنابراین تا 4 الی 5 روز بعد از لیزر، از عطر، افترشیو و کرم‌های بعد از اصلاح استفاده نکنید.

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد

استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت بعد از لیزر موهای زائد

استفاده از لوسیون و ژل مناسب

یکی از بهترین روش‌های مراقبت بعد از لیزر استفاده از لوسیون یا ژل مخصوص است. برای این کار بهتر است از انواع طبیعی لوسیون مانند ژل آلوئه ورا در دو نوبت روز و شب استفاده کنید. این کار باعث می‌شود قرمزی و تورم ناحیه درمان کمتر شود و از بین برود. همچنین استفاده از کرم زینک اکساید بعد از لیزر برای جلوگیری از علائم احتمالی سوختگی پوست بسیار مؤثر است.

نوشیدن آب فراوان

نوشیدن فراوان آب در طول دوره درمان و بعد از آن به شما کمک می‌کند که پوستتان دچار کم‌آبی نشود. چراکه کم‌آبی باعث کاهش اثرات لیزر موهای زائد می‌شود. علاوه بر این، باید رطوبت پوست شما در جلسه لیزر در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. درنتیجه نوشیدن آب را فراموش نکنید.

مراقبت های بعد از اولین جلسه لیزر

برای مؤثربودن روند لیزردرمانی، مراقبت بعد از لیزر جلسه اول از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از این مراقبت‌ها به فرق لیزر با اپیلاسیون برمی‌گردد. لیزر روش کم‌تهاجمی‌تری است و به پوست آسیب کمتری می‌رساند. درحالی‌که اپیلاسیون و سایر روش‌های حذف موهای زائد (به جز اصلاح) مستقیم به سطح پوست بدن حمله می‌کند.

توصیه می‌کنیم پس از لیزر، به هیچ وجه از این روش‌ها استفاده نکنید؛ چراکه باعث رشد دوباره فولیکول‌های موی تحت درمان می‌شود و تأثیر درمان را معکوس می‌کند. بعد از 4 یا 5 روز می‌توانید روتین اصلاح فعلی خود را از سر بگیرید. این اقدام به پوست اجازه می‌دهد که روند بهبود پوست بعد لیزر درمانی به طور طبیعی طی شود.

مراقبت بعد از لیزر مو صورت

از آنجایی که پوست صورت بسیار حساس‌تر از دیگر نقاط بدن است، مراقبت بعد از لیزر آن هم کمی فرق دارد. مثلا نباید بعد از لیزر، موهای صورت را بچینید یا اپیلاسیون کنید. این اتفاق می‌تواند روند درمان را مختل کند و با تحریک فولیکول‌های مو، منجر به رشد مجدد مو شود. حتی ممکن است ریشه مو را ضخیم‌تر و تراکم موهای صورت را بیشتر کند. همچنین نباید بعد از لیزر صورت تا ۴۸ ساعت از حمام‌های بسیار داغ، دوش‌گرفتن و سونا بخار استفاده کنید.

اگر متوجه تغییر رنگ در قسمتی از صورت شدید، از کرم یا روغن ویتامین E استفاده کنید. ویتامین ای به تسکین پوست کمک می‌کند. در رابطه با آرایش صورت کمی قبل‌تر صحبت کردیم. با این حال شما می‌توانید در صورت نداشتن آسیب یا زخم بعد از لیزر، از لوازم آرایشی استفاده کنید؛ اما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از هرگونه سوزش یا خارش، تا زمان بهبود پوست از لوازم آرایشی اجتناب کنید.

مراقبت بعد از لیزر بیکینی

برخی از افراد لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی را در اولویت قرار می‌دهند. برای مراقبت بعد از لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی رعایت این شرایط الزامی است:

  • هنگام شست‌وشو باید ناحیه تحت درمان را به‌آرامی با یک صابون ملایم تمیز کنید؛
  • در نظر داشته باشید که بعد از شست‌وشوی بیکینی در ۴۸ ساعت اول، ناحیه را به‌خوبی خشک کنید و از مالش آن هم بپرهیزید؛
  • به هیچ عنوان از لوسیون، مرطوب‌کننده و دئودورانت در ۲۴ ساعت اول بعد از لیزر استفاده نکنید.

چند روز بعد از لیزر شیو کنیم؟

حرکت نرم و روان دستگاه لیزر روی پوست، اصلی‌ترین علت شیو قبل از لیزر است. برای مراقبت بعد از لیزر موهای زائد، باید تعداد دفعات شیو کردن پوست خود را نیز تنظیم کنید. البته این مورد به نوع دستگاه و فاصله تعداد جلسات از یکدیگر بستگی دارد؛ به‌طورمثال، مراقبت بعد از لیزر الکساندرایت با دیگر دستگاه‌ها تفاوت دارد. اما چیزی که ضروری است، عدم شیو کردن تا دو هفته پس از جلسه لیزر درمانی است.

به طور کلی از هر جلسه تا جلسه بعدی، 1 تا 2 بار مجاز به شیوکردن هستید. این موضوع را در نظر بگیرید که هر چه تعداد شیو کمتری داشته باشید، نتیجه مطلوب‌تری از لیزر موهای زائد دریافت خواهید کرد. اگر می‌خواهید درباره تاثیر دستگاه‌ها مانند تفاوت لیزر الکساندرایت و دایود بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

چند ساعت بعد از لیزر دوش بگیریم؟

برای مراقبت بعد از لیزر باید حواستان به زمان دوش‌گرفتن باشد. به این صورت که تا ۴۸ ساعت حمام آب گرم نروید و از هر چیزی که حاوی کلر است، (مثل استخرهای شنا) دوری کنید. همچنین نباید سراغ وان آب گرم، جکوزی و سونا بروید. توجه داشته باشید که استفاده از پدهای حرارتی نیز می‌تواند باعث قرمزی و تحریک پوست شما بعد از لیزر شود.

اما چرا بعد از لیزر نباید آب زد؟ علت این است که آب گرم، سطح دمای پوست را افزایش می‌دهد و باعث کاهش تاثیر لیزر می‌شود. درنتیجه اگر استفاده از آب تا 8 ساعت اول ضروری است، فقط از آب سرد استفاده کنید.

لیزر موهای زائد در مراکز درمانی معتبر

همان‌طور که در این نوشته اشاره شد، لیزر بهترین روش دائمی از بین بردن موهای زائد است. با انجام لیزر موهای زائد در مراکز درمانی و بهداشتی معتبر، عوارض کمتری مشاهده خواهید کرد و پوست سالم‌تری خواهید داشت. هرچند باید به مراقبت بعد از لیزر هم توجه داشته باشید تا دچار عوارض بعدی آن نشوید و بهترین نتیجه را دریافت کنید. در غیر این صورت، احتمال ایجاد اسکار، تغییرات رنگدانه و تغییر بافت پوست افزایش می‌یابد.

حال شما بگویید آیا روش دیگری برای مراقبت بعد از لیزر وجود دارد که ما آن را از قلم انداخته باشیم؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما و خوانندگان مجله زیبایی کلینیک آفتاب به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. چند ساعت بعد از لیزر باید صورت را شست؟

به‌طورکلی شستن ناحیه تحت درمان بلافاصله پس از لیزر توصیه نمی‌شود و بهتر است تا 24 الی 48 ساعت صبر کنید. در صورت اضطرار، می‌توانید با آب سرد و بسیار ملایم به صورت خود آب بزنید.

2. علت استفاده از کرم زینک اکساید بعد از لیزر چیست؟

پماد زینک حاوی عنصر روی است که لایه‌ای تقویتی بر سطح پوست ایجاد کرده و از آن دربرابر تحریکات پوستی مانند سوختگی بعد از لیزر، جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB