مهم‌ترین عوارض لیزر لک های صورت چیست؟

04 شهریور ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که از دست لک‌های صورتتان خسته شده باشید و ‌دنبال راهی برای ازبین‌بردن آن‌ها بگردید؟ خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش عمل‌های زیبایی در سراسر دنیا، روش‌های مختلفی برای این کار به‌وجود آمده است؛ اما محبوب‌ترین روش، لیزر صورت است. اگرچه این روش فواید بسیاری دارد و محبوبیت گسترده‌ای میان مردم پیدا کرده است؛ اما باید قبل از تصمیم‌گیری برای درمان، از عوارض لیزر لک های صورت هم مطلع شوید. در ادامۀ این نوشته به بررسی لیزر لک صورت و عوارض احتمالی آن خواهیم پرداخت. پس اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک سراغ لیزر پوست بروید، با ما تا انتهای نوشته همراه باشید.

لیزر لک صورت چگونه انجام می شود؟

درمان لک صورت با لیزر در چند مرحله انجام می‌شود. ابتدا پزشک متخصص بیمار را معاینه می‌کند و به بررسی دلایل ایجاد لک‌های پوستی می‌پردازد. همچنین کنترل می‌کند که لکه‌های صورت ماهیت سرطان‌زا نداشته باشد. این کنترل از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه مشخص می‌کند آیا بیمار شرایط لازم برای درمان لک صورت با لیزر را دارد یا خیر.

برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع، پزشک متخصص باید معاینه و آزمایش‌های زیادی انجام دهد و چند جلسه با متقاضی این عمل مشاوره کند؛ وگرنه عوارض لیزر لک های صورت جبران‌ناپذیر خواهد بود. بعد از انجام همه مراحل ذکرشده، پزشک متخصص می‌تواند تصمیم‌گیری بهتری درباره نوع لیزردرمانی داشته باشد. نوع پوست بیمار، رنگ و تراکم لک‌ها از اصلی‌ترین عوامل در انتخاب نوع و روش لیزر هستند. پس از انجام این مراحل، بیمار برای درمان آماده می‌شود.

ممکن است حین تزریق لیزر، احساس درد خفیفی داشته باشید. برای پیشگیری از این درد، می‌توانید از کرم بی‌حس‌کننده روی ناحیه درمان استفاده کنید. پس در صورتی که آستانه درد پایینی دارید، حتما این مساله را با پزشک در میان بگذارید تا از کرم بی‌حس‌کننده استفاده کند.

عوارض لیزر لک های صورت

تصویری از قبل و بعد از لیزر لک صورت 

لیزر لک صورت چه عوارضی به دنبال دارد؟

لیزردرمانی روشی برای درمان کک و مک است که مانند سایر روش های درمانی، مزایا و معایبی دارد. در ادامه، مهم‌ترین عوارض لیزر لک صورت را معرفی کرده و با هم بررسی خواهیم کرد.

تورم پوست

تورم و قرمزی پوست بعد از پایان لیزردرمانی برای بسیاری از افراد، اتفاقی طبیعی است. بنابراین اگر این علائم را دارید، نگران نباشید و بدانید که طی چند روز برطرف می‌شود. با این حال ممکن است در درمان‌های تهاجمی‌تر، سرخی پوست شدیدتر شده و چند هفته طول بکشد. در این حالت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از او راه‌حل بخواهید.

عفونت پوستی

یکی دیگر از عوارض لیزر لک های صورت که شایع نیست؛ اما ممکن است در برخی مواقع خاص اتفاق بیافتد، عفونت پوستی است. به همین دلیل بیشتر متخصصین، پس از لیزر پوست آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند تا از عفونت جلوگیری شود.

خشکی پوست

خشکی پوست بعد از لیزر در مواقعی دیده می‌شود که بیمار از ابتدا پوست خشکی داشته باشد. این اتفاق چندان خوشایند نیست؛ چراکه پس از خشک‌شدن پوست، ممکن است اثر زخم، جوش و... بر پوستتان باقی بماند. به همین دلیل بهتر است قبل از لیزر نوع پوستتان را به پزشک متخصص بگویید تا راه‌حلی به شما ارائه دهد.

تغییر رنگدانه های پوست

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، لیزر بهترین روش برای رفع لک‌های صورت تا به امروز است؛ اما باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تأثیر آن برای همه یکسان نیست و بنا بر نوع پوستتان، ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. برای مثال، ممکن است باعث افزایش رنگدانه‌های پوست (تیره‌شدن پوست) یا کمرنگ‌شدن پوست (کاهش رنگدانه‌های پوست) شود. واضح است که این موضوع برای هیچ کس خوشایند نیست و از عوارض لیزر لک های صورت محسوب می‌شود. به همین دلیل باید قبل از درمان با متخصص پوست مشورت کنید.

چرخیدن پلک (ectropion)

یکی از نادرترین عوارض لیزر لک های صورت، چرخیدن پلک به سمت خارج چشم است. این اتفاق زمانی می‌افتد که درمان‌های تهاجمی لیزر نزدیک پلک پایین انجام شود. در صورتی که این مشکل برای شما هم رخ داده، باید عمل جراحی انجام دهید تا پلک را به حالت اولیه بازگردانید.

احساس سوزش

از دیگر عوارض لیزر لک های صورت می‌توان به احساس سوزش اشاره کرد. در صورت بروز این اتفاق نیز نگران نشوید؛ چراکه پس از چند روز سوزش پوستتان کاهش خواهد یافت. ناگفته نماند که برای کاهش سوزش، می‌توانید از کمپرس سرد یا سایر درمان‌های خانگی برای از بین بردن لک صورت استفاده کنید.

تاول زدن پوست

تاول‌زدن پوست هم یکی از نادرترین عوارض لیزر لک های صورت است که بسیار کم رخ می‌دهد؛ اما باید بدانید که در صورت بروز، ممکن است شدید و بسیار ناراحت‌کننده باشد. این عارضه در لیزرهای غیر ابلیتیو (غیر لایه‌بردار) بیشتر به چشم می‌خورد.

احساس کشیدگی در پوست

برخی از بیمارانی که برای رفع لک های صورت خود از لیزر استفاده کرده‌اند، با کشیدگی پوست صورت نیز مواجه می‌شوند. اگر شما هم چنین احساسی داشتید، نگران نباشید. کشیدگی پوست کاملاً طبیعی است و به مرور زمان این حالت از بین می‌رود.

حساسیت پوست نسبت به آفتاب

لیزر برای رفع لک‌های پوست با هدف تخریب سلول‌های مرده و آسیب‌دیده و تحریک رشد سلول‌های سالم و جدید انجام می‌شود. به همین منظور پرتوهایی با حرارت بالا به ناحیه مدنظر تابیده می‌شود. این موضوع حساسیت پوست نسبت به نور را افزایش می‌دهد. درنتیجه بهتر است بعد از درمان، در معرض نور خورشید قرار نگیرید. مثلاً سعی کنید روزهای ابری بیرون بروید یا شب‌ها را برای بیرون‌رفتن انتخاب کنید.

در صورتی که مجبور بودید ساعاتی را بیرون و زیر نور خورشید بگذرانید، به‌صورت مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده و آن را تمدید کنید.

جوش زدن پوست

بهتر است بدانید که یکی از شایع‌ترین عوارض لیزر لک های صورت، جوش‌زدن پوست است. این اتفاق معمولاً به دلیل استفاده زیاد از کرم و لوسیون پس از لیزر درمانی رخ می‌دهد. البته اگر پوستی حساس و مستعد آکنه دارید هم از این اتفاق مصون نخواهید ماند.

ماندگاری درمان لک های صورت با لیزر چقدر است؟

برای آن که لیزر درمانی شما بیشترین ماندگاری را داشته باشد، باید طول درمان خود را کامل کرده و در تمام جلساتی که پزشک متخصص برایتان تعیین کرد، حضور پیدا کنید. همچنین باید مراقبت‌های بعد از لیزر درمانی را به طور کامل انجام دهید. آن‌گاه می‌توانید نتیجه دائمی و قطعی از این روش بگیرید و نگران عوارض لیزر لک های صورت نباشید.

دائمی بودن تاثیر لیزر برای رفع لک‌های صورت یکی از دلایل اصلی محبوبیت این روش است. پس از تکمیل طول درمان، انگار هیچ‌وقت لکی روی پوستتان وجود نداشته و از ابتدا پوستی صاف و زیبا داشته‌اید.

درمان لک های صورت با لیزر

در این مطلب درباره درمان لک صورت با لیزر صحبت کردیم. همچنین از شایع‌ترین تا نادرترین عوارض لیزر لک های صورت را معرفی کرده و تلاش کردیم تا پیش از انتخاب این روش درمانی، از تمام خطرات آن آگاه شوید. البته این روش ماندگاری بالایی دارد و برای پوست‌هایی که با عارضه خاصی روبه‌رو نیستند، درمان بسیار مناسبی خواهد بود. لذا اگر تصمیم گرفتید این روش را انتخاب کنید، می‌توانید همزمان لیزر موهای زائد را نیز انجام دهید.

شما چه روشی را برای از بین بردن لک های صورت خود انتخاب می‌کنید؟ آیا تجربۀ استفاده از لیزر را داشته‌اید؟ دراین‌صورت، لطفا از تجربه خود برایمان بنویسید. نظر شما برای انتخاب بهترین روش درمان لک صورت، راهنمای خوبی برای سایر بیماران خواهد بود.

سوالات متداول:

1. شایع ترین عوارض لیزر لک های صورت چیست؟

تورم پوست، خشکی و احساس سوزش، از رایج ترین عوارضی است که پس از درمان لک صورت با لیزر مشاهده می‌شود.

2. ماندگاری لیزردرمانی لک های صورت چقدر است؟

لیزر درمانی روشی با ماندگاری بالاست. کلیه درمان‌هایی که با استفاده از لیزر انجام می‌شود (مانند لیزر موهای زائد) معمولا دائمی است و در صورت تکمیل دوره درمان، ممکن است سالی یک یا دو بار نیاز به تکرار داشته باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB