سریع‌ترین و بهترین راه‌های از بین بردن لک صورت

17 مرداد ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

وجود لک و جای جوش از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که در خیلی از افراد دیده می‌شود. از بین بردن لک صورت و داشتن پوستی زیبا، صاف و یک‌دست نیز به دغدغه رایجی تبدیل شده است. خیلی از افراد برای از بین بردن لک های صورت خود به استفاده از کرم‌های آرایشی سنگین پناه می‌برند. درحالی‌که می‌توان با روش‌های درمانی و حتی روش‌های خانگی ساده، از داشتن پوستی صاف و بدون لک لذت برد.

اگر شما هم از وجود لک و جای جوش روی صورت خود رنج می‌برید، با ما همراه شوید تا 10 تا از راه های از بین بردن لک صورت را یاد بگیریم.

لک صورت نشانه چیست؟

پیش از اینکه سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت را یاد بگیریم، بهتر است ابتدا بدانیم این لک‌ها به چه دلیلی ایجاد می‌شوند و نشانۀ چه هستند.

اصلی‌ترین دلیل ایجاد لک صورت، چربی‌های انباشته‌شده در زیر پوست است. هنگامی که تولید چربی در پوست افزایش پیدا کرده و راه خروجی پیدا نمی‌کند، در لایه‌های مختلف پوست ذخیره می‌شود. این چربی‌ها پس از مدتی به صورت آکنه یا جوش سرسیاه از پوست بیرون می‌زند. حال اگر به این جوش‌ها دست بزنید یا آن‌ها را بترکانید، جای جوش روی پوست باقی مانده و به لک صورت تبدیل می‌شود. البته ‌بسته‌شدن منافذ طبیعی پوست توسط چربی نیز می‌تواند منجر به ایجاد لک شود.

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد و بی‌کیفیت، تغذیۀ نامناسب، مشکلات کبدی، عفونت، اختلالات هورمونی، استرس و فشار عصبی و یا عدم استفاده از کرم ضدآفتاب، از مهم‌ترین دلایل انباشته‌شدن چربی زیر پوست برشمرده می‌شود. البته افزایش سن نیز عاملی طبیعی در ایجاد لک صورت است. درنهایت ممکن است هیچ کدام از موارد فوق در مورد شما صدق نکند و صرفا به دلایل ژنتیکی، پوستی چرب و لک‌دار داشته باشید.

درمان لک صورت

عکسی از لک صورت

سریع‌ ترین راه برای از بین بردن لک صورت

اگر از مشکل لک صورت رنج می‌برید، به جای استفاده زیاد از کرم‌‌پودرهای مختلف، روش‌های زیر را به کار ببندید. 10 راه ساده برای از بین بردن لک صورت وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

1) از بین بردن لک صورت در خانه با آب گوجه‌فرنگی

ویتامین C می‌تواند لک و جای جوش را از روی صورت پاک کند. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و استفاده از آن  لک های صورت شما را از بین خواهد برد. استفاده از آب گوجه‌فرنگی منافذ باز پوست را بسته و چربی پوست را کنترل می‌کند. علاوه بر این گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است که نقش موثری در روشن‌ترکردن لک‌های تیره صورت دارد.

برای از بین بردن لک صورت با آب گوجه‌فرنگی، ابتدا 1 عدد گوجه‌فرنگی را خوب بشویید و آن را به قطعات نازک تقسیم کنید. تکه‌های بریده‌شده را به مدت چند دقیقه روی پوستتان بمالید و صورت خود را ماساژ دهید. 15 دقیقه منتظر بمانید تا پوست کاملا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را به مدت پانزده روز تکرار کنید. از نتیجه کار متعجب خواهید شد!

2) درمان قطعی لک صورت با استفاده از ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا یکی از بهترین ترکیبات طبیعی برای زیبایی پوست است. آلوئه‌ورا ماده‌ای به نام پلی‌ساکارید را در خود دارد که به تشکیل سلول‌های جدید پوستی و بهبود لک و جوش کمک می‌کند. علاوه بر این، ژل آلوئه‌ورا پوست شما را آبرسانی‌ کرده و باعث شفافیت بیشتر آن می‌شود.

یک تکه از برگ آلوئه‌ورا را جدا کرده و آن را خوب تمیز کنید. سپس به صورت عرضی، برش دهید و چند دقیقه روی پوست صورتتان بمالید. پس از خشک شدن، پوست را با آب ولرم بشویید. سعی کنید این کار را به مدت یک ماه هر شب تکرار کنید. استفاده از ژل آلوئه‌ورا راهکاری موثر و البته ارزان برای از بین بردن لک صورت است.

درمان لک صورت با آلوئه ورا

استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان لک صورت

3) ماسک عسل؛ بهترین ماده برای از بین بردن لک صورت در دوران بارداری

برای برطرف کردن لک صورت در دوران بارداری می‌توانید از ماسک‌های مختلف عسل استفاده کنید. عسل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث شفافیت و روشن‌ترشدن پوست می‌شود. برای از بین بردن لک‌های صورت با عسل، کافی است مقداری عسل طبیعی را با انگشت یا براش مخصوص روی پوست بمالید. 15 دقیقه منتظر بمانید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. انجام این کار به مدت حداقل 15 روز، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی کاهش لک‌های صورت دارد.

می‌توانید مقداری دارچین یا زردچوبه نیز به عسل اضافه کنید. زردچوبه خاصیت ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان دارد و ضمن لایه برداری پوست، به روشن و درخشان شدن آن می‌انجامد. دارچین نیز ضدقارچ و ضدباکتری بوده و باعث بهبود گردش خون در زیر پوست صورت می‌شود. درنتیجه اکسیژن موردنیاز قسمت‌های مختلف پوست را تأمین کرده و به روشن‌تر شدن و جوان‌تر ماندن آن کمک می‌کند.

4) بخور صورت؛ روشی ساده و ارزان برای از بین بردن لک صورت در خانه

بخور روشی ارزان و البته موثر در کاهش لک‌های صورت است. بخور صورت منافذ بستۀ پوست را باز کرده و باعث خروج چربی‌های اضافه می‌شود. در نتیجه می‌تواند از ایجاد آکنه و جوش صورت جلوگیری کند.

دستگاه بخور برای رفع لک صورت

استفاده از دستگاه بخور برای رفع لک صورت 

5) مصرف سرکه سیب برای از بین بردن لک صورت در بارداری

سرکه سیب خاصیت قلیایی دارد و استفاده موضعی از آن، باعث تنظیم Ph پوست می‌شود. همچنین با خواص آنتی‌باکتریال خود از رشد باکتری‌هایی که منجر به آکنه و لک در صورت می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از سرکه سیب، یک لیوان آب و یک سوم لیوان سرکه سیب خانگی را با هم ترکیب کنید. این محلول را داخل یک ظرف استریل ریخته و آن را خوب هم بزنید. سپس چند قطره از محلول حاصل را روی پد پنبه‌ای بریزید و صورت‌تان را با آن پاک کنید. اجازه دهید محلول 5 تا 20 ثانیه روی پوستتان بماند و سپس آن را بشویید.

پیش از استفاده از سرکه سیب، چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • قبل از استفاده، باید پوست صورت را با شوینده مناسب بشوئید.
  • اگر پوستی حساسی دارید، مقدار آب محلول را بیشتر کنید.
  • برای استفاده از محلول سرکه سیب، محتاط‌ باشید. قبل از اینکه این ترکیب را روی صورت خود امتحان کنید، ابتدا مقداری از آن را روی پوست ساعد یا گردن‌تان بمالید. اگر پوستتان واکنشی نشان نداد، می‌توانید از آن برای صورت نیز استفاده کنید.

6) استفاده از سیب‌زمینی برای از بین بردن لک قهوه ای صورت

سیب‌زمینی خاصیت روشن‌کنندگی زیادی دارد و برای از بین بردن لک های تیره صورت از آن استفاده می‌شود. سیب‌زمینی را به قطعات بسیار نازکی تقسیم کنید. بعد این قطعات را به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید. در آخر پوستتان را با آب سرد بشویید.

فراموش نکنید که حتما از آبرسان و مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید آب سیب‌زمینی را گرفته و آن را به صورت موضعی روی پوست بمالید.

7) استفاده از یخ برای از بین بردن لک صورت در خانه

یکی دیگر از راهکارهای خانگی برای از بین بردن لک صورت، یک تکه یخ است. یخ را درون یک کیسه یا دستمال تمیز بپیچید. سپس 20 تا 30 ثانیه با آن پوست‌ صورت را ماساژ دهید. توجه کنید که نباید یخ را مستقیما روی صورت بگذارید. همچنین نباید به مدت طولانی روی پوست باقی بماند. این کار را می‌توانید چند بار در روز تکرار کنید.

8) خیار؛ گیاهی پرمصرف برای درمان قطعی لک صورت

خیار، هم خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی دارد و هم سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. استفاده از خیار می‌تواند پوست را شفاف و شاداب کرده و لک‌های ناشی از آکنه را از بین ببرد. خیار را قطعه‌قطعه کنید. تکه‌ها را به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار دهید. همچنین می‌توانید آب خیار را گرفته و با استفاده از یک پد پنبه‌ای آن را روی پوست خود بمالید. بعد از گذشت 20 دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.

استفاده از خیار برای درمان لک صورت

استفاده از خیار برای درمان لک صورت 

9) از بین بردن لک صورت با لیزر

اگر لک‌های صورت شما قدیمی باشند، احتمالا با روش‌های خانگی نمی‌توانید از شرّ آن‌ها خلاص شوید. در این مواقع لایه‌برداری پوست با لیزر می‌تواند روش مناسب‌تری باشد. پرتوهای لیزر لایه‌های قدیمی پوست را تخریب کرده و با تحریک کلاژن‌سازی، باعث شفافیت و جوان‌ترشدن پوست می‌شوند.

برای از بین بردن لک‌های صورت و درمان کک و مک با لیزر، باید حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با توجه به تناژ رنگی پوست‌تان، بهترین روش لیزر درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

10) از بین بردن لک صورت با دستگاه میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن تنها روی لایه اپیدرم پوست تاثیر می‌گذارد. در این روش لایه‌های خارجی و مرده پوست پاکسازی می‌شوند. از بین بردن لک صورت با میکرودرم ابریژن ممکن است در طی چند جلسه انجام شود. برای انجام این درمان باید تحت‌نظر پزشک بوده و یا به مراکز معتبر که گواهینامه خدمات بهداشتی و درمانی را دارند، مراجعه کنید.

برای از بین بردن لک صورت چه راهی بهتر است؟

در این مقاله سعی کردیم بهترین راه های برای از بین بردن لک صورت را به شما معرفی کنیم. اگر تنها به خاطر آکنه و لک صورت خود را از شرکت در دورهمی‌ها محروم کرده‌اید، انجام راهکارهای این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با این مشکل مقابله کنید. شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی از شر این لک‌ها خلاص شوید. اما اگر نگرانی و استرس مانع انجام کارهای روزمره‌تان می‌شود، می‌توانید از مشاوره کلینیک آفتاب درباره درمان پوست خود کمک بگیرید.

روش‌های متعددی برای درمان قطعی لک صورت وجود دارد و هر فردی باید متناسب با پوست خود، روش مناسب را انتخاب کند؛ اما چیزی که باید بدانید این است که این درمان، پروسه زمان‌بری است و برای نتیجه گرفتن، باید صبور باشید. آیا شما هم از این مشکلات پوستی رنج می‌برید؟ شما چه روشی را برای درمان صورت خود انتخاب می‌کنید؟ لطفا برایمان بنویسید تا به عزیزان دیگری که این مشکل را دارند هم کمک کنید.

سوالات متداول

1. برای از بین بردن لک قدیمی صورت از کدام روش درمان استفاده کنیم؟

لیزر درمانی بهترین راه برای از بین بردن لک های قدیمی صورت است.

2. چه نوع ضدآفتابی برای از جلوگیری از ایجاد لک صورت مناسب‌تر است؟‌

ضدآفتاب‌هایی که دارای اس‌پی‌اف بالای ۵۰ هستند، بهترین گزینه برای جلوگیری از لک صورت به شمار می‌روند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB