16 محلول شستشوی صورت خانگی

11 اسفند ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

آیا در سبد محصولات پوستی خود، جایی را هم برای محلول شستشوی صورت خانگی خالی گذاشته‌اید؟ شستشوی صورت، نبض تپنده تمام فعالیت‌هایی است که با هدف مراقبت از زیبایی و سلامت پوست انجام می‌پذیرد. اگر تا امروز در انجام این امر کوتاهی کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریعتر در برنامه روتین پوستی خود تجدیدنظر کنید. نگران چگونگی و چرایی کار هم نباشید؛ ما در این نوشتار سعی می‌کنیم با معرفی برترین شوینده صورت خانگی به تمام ابهامات ذهنی شما در این حوزه پاسخ دهیم.

1. محلول شستشوی صورت خانگی جو دوسر

یکی از تمیزکننده‌های عالی پوست، جو دوسر است که به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار بالا اثرات فوق‌العاده‌ای در پاکسازی صورت دارد. این ماده حاوی مقادیر زیادی از ساپونین است؛ ساپونین به عنوان پاک‌کننده چربی اضافی پوست و ماده ضدباکتری، سطح پوست را از تمام آلودگی‌ها پاک می‌کند.

طرز تهیه محلول شستشوی صورت جو دوسر

برای ساخت مؤثرترین پاک کننده جو دوسر به مقداری جو پودرشده و کمی آب، دوغ یا شیر نیاز دارید. این دو ماده را به اندازه‌ای باهم ترکیب کنید تا ماسک محلول شستشوی شما بافتی خمیری پیدا کند. سپس آن را روی صورت خود به مدت 5 الی 7 دقیقه ماساژ دهید و بعد بشویید.

تهیه محلول شستشوی صورت خانگی با جو دوسر

استفاده از جو دوسر در محلول شستشوی صورت

2. محلول شستشوی صورت خانگی روغن آووکادو

اگر صاحب پوستی خشک هستید، بی‌ضررترین شوینده صورت برای شما روغن آووکادو خواهد بود. روغن آووکادو نه‌تنها پوست صورت را از هر نوع آلودگی یا میکروبی پاک می‌کند، بلکه سبب تغذیه بهتر پوست خشک و دهیدراته هم می‌شود. همچنین اسیدهای چرب و پلی فنول موجود در روغن آووکادو از پیری زودرس پوست هم جلوگیری می‌کند.

طرز استفاده از روغن آووکادو روی صورت

برای ساخت پاک‌کننده صورت خانگی آووکادو کافی است مقداری از روغن آن را با انگشت خود به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید. سپس صورت را با حوله‌ای گرم بپوشانید تا روغن جذب منافذ پوست شود. درنهایت، صورت را با آب گرم بشویید.

3. محلول شستشوی صورت خانگی روغن گل سرخ

شاید هیچ‌چیزی به اندازه روغن گل سرخ نتواند موجب درخشندگی و شفافیت پوست صورت شود. این روغن گیاهی حاوی مقادیر زیادی از اسید لینولئیک و اسید چرب امگا 6 است. این ترکیب فوق‌العاده روغن گل سرخ، ضمن پاکسازی صورت از اقسام مختلف میکروب و باکتری، سبب حذف لکه‌های پوستی نیز می‌شود.

طرز استفاده از روغن گل سرخ روی صورت

کمی از روغن گل سرخ را روی کف دست بریزید و دست‌ها را با هم مالش دهید تا روغن دمایی نسبتا گرم پیدا کنید. حالا دست‌ها را به آرامی روی سطوح مختلف پوست صورت به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید و بعد از گذشت 30 ثانیه، صورت خود را با دستمال مرطوب یا آب گرم بشویید. حالا که تا این بخش مطلب برایتان جالب بوده است، شاید خوب باشد که مطلب آموزش پاکسازی و مراقبت از پوست را نیز بخوانید.

4. محلول شستشوی صورت خانگی مخمر

بدون شک بهترین شوینده طبیعی صورت مخمر است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در ترکیب بسیاری از محصولات شیمیایی پوست مخمر یافت می‌شود. وجود ویتامین C و B در این ماده گیاهی ضمن کمک به بازسازی سلول‌های پوست، خاصیت تمیزکنندگی، لایه‌برداری و مرطوب‌کنندگی برای آن به ارمغان می‌آورد. این محلول طبیعی نه‌تنها از بروز علائم پیری در پوست جلوگیری می‌کند، بلکه با تجزیه چربی‌های اضافی، سموم پوستی را کاملا از بین می‌برد.

طرز تهیه محلول شستشوی صورت مخمر

در 2 قاشق غذاخوری، شیر گرم یک قاشق غذاخوری مخمر خشک را کاملا حل کنید. سپس به ترکیب موجود یک قاشق چای‌خوری عسل بیفزایید. حالا محلول آماده‌شده را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.

5. محلول شستشوی صورت خانگی انگور

بخش زیادی از آلودگی‌های پوستی به دلیل اشعه‌های مضر ماوراءبنفش روی سطح پوست ایجاد می‌شود. بهترین محلول برای رفع این نوع آلودگی انگور است. فیوتین موجود در انگور با محافظت از سلول‌های پوستی، اثرات ناخوشایند اشعه‌های مضر را کاملا خنثی می‌کند. از طرفی، انگور حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است که سبب افزایش کلاژن‌سازی و خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست می‌شود.

طرز تهیه پاک کننده صورت خانگی انگور

6 یا 7 عدد حبه انگور را با 1 عدد تخم‌مرغ مخلوط کنید. بعد از ترکیب کامل مواد با هم، محلول را با کمک یک براش روی تمام سطوح پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید. درنهایت بعد از 15 دقیقه، سطوح موردنظر را کاملا بشویید.

6. محلول شستشوی صورت خانگی روغن زیتون

بهترین محلول شستشوی صورت که با آن می‌توانید رادیکال‌های آزاد موجود در پوست را نابود کنید، روغن زیتون است. این روغن نه‌تنها گزینه مناسبی برای پاک‌کردن آرایش است، بلکه با حذف سلول‌های مرده و خارج‌کردن آن‌ها از منافذ پوست می‌تواند ماده‌ای شفابخش برای افزایش نرمی و جوانی پوست صورت باشد.

طرز استفاده از روغن زیتون روی صورت

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را به همراه 1 قاشق غذاخوری عسل، چند قطره آبلیمو و یک زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید. ترکیب حاضر را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
حالا که به پاکسازی پوست صورتتان اهمیت می‌دهید، مقاله جوانسازی پوست در منزل نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.

تهیه محلول شستشوی صورت خانگی با روغن زیتون

تهیه محلول شستشو صورت با روغن زیتون

7. محلول شستشوی صورت خانگی سرکه سیب

از دیرباز تاکنون، سرکه سیب به‌عنوان یک ماده زیبایی در میان افراد شناخته می‌شده است. ترکیبات مغذی موجود در این ماده، شامل کلئوپاترا و اسید مالیک می‌شود که تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش تمیزی سطح پوست، بهبود فرایند گردش خون، مسدودشدن منافذ باز و تنظیم ph پوست دارد.

طرز تهیه پاک کننده صورت سرکه سیب

برای استفاده از خاصیت پاک‌کنندگی سرکه سیب نیاز به 2 لیوان آب و یک لیوان سرکه سفید دارید. ترکیب سرکه و آب را با کمک پنبه روی صورت خود ماساژ دهید و بعد از خشک‌شدن پوست، از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

8. محلول شستشوی صورت خانگی روغن نارگیل

از بهترین محلول‌های شستشوی صورت که می‌تواند بهترین جایگزین صابون برای صورت باشد، روغن نارگیل است. خاصیت ضدباکتری روغن نارگیل سبب رفع آلودگی‌های مختلف از سطح پوست می‌شود و خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش از بروز آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند. از این روغن می‌توانید به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی هم برای رفع خشکی و مشکلات پوستی خود نیز استفاده کنید.

طرز استفاده از روغن نارگیل روی صورت

4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به همراه 2 قاشق چای‌خوری عسل و 4 قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کنید. ترکیب حاضر را روی پوست خود ماساژ دهید و سپس صورت خود را با آرامی و با آب ولرم بشویید.

9. محلول شستشوی خانگی آلوئه‌ورا

از فواید آلوئه‌ورا در زیبایی و سلامت پوست هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. این ماده شفابخش به دلیل داشتن خواص فراوان می‌تواند یکی دیگر از بهترین محلول‌ها برای شستشوی صورت باشد. آلوئه‌ورا ضمن اینکه تمام ناخالصی‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند، از نفوذ باکتری و عفونت به پوست نیز جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه شوینده صورت طبیعی آلوئه ورا

یک چهارم فنجان ژل آلوئه‌ورا را با یک چهارم فنجان عسل ترکیب کنید. به این ترکیب می‌توانید 2 قاشق غذاخوری روغن آرگان را هم اضافه کنید. حالا ترکیب حاضر را به صورت یک لایه نازک روی پوست خود قرار دهید و بعد از یک دقیقه، سطح آن را با یک دستمال گرم پاک کنید.

استفاده از آلوئه ورا در شوینده صورت خانگی

تهیه محلول شستشوی صورت در خانه با آلوئه ورا

10. محلول شستشوی صورت خانگی بابونه

پوست‌های حساس و آسیب‌دیده چالش‌های خاص خود را در فرایند روتین پوستی دارند. یکی از بهترین محلول‌های شستشوی صورت خانگی برای این گروه از افراد، روغن بابونه است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی این روغن ضمن بستن منافذ باز صورت، التهاب موجود در پوست‌های حساس را تسکین می‌بخشد.

طرز استفاده از روغن بابونه روی صورت

10 عدد گل بابونه را به مدت 1 هفته در شیشه عسل خام 60 میلی‌لیتری بگذارید. بعد از یک هفته، ترکیب بابونه و عسل را از یک دستمال توری رد کنید که ماده صافی به دست بیاورید. سپس به مدت چند دقیقه روی پوست خود قرار دهید. در نهایت، حوله آغشته‌شده به آب گرم را به مدت 20 ثانیه روی صورت خود بگذارید و سپس سطح پوست را با کمک دستمال و آب ولرم بشویید.

11. محلول شستشوی صورت خانگی خیار

یکی از دغدغه‌های مهم افرادی که پوست چرب دارند، انتخاب بهترین محلول شستشوی صورت خانگی است. طبیعتا بهترین تمیزکننده صورت، محلولی است که ضمن حذف چربی اضافی پوست، موجب حفظ رطوبت در آن شود. طبق این تعریف، یکی از بهترین محلول‌های تمیزکننده صورت، خیار است که با بستن منافذ باز و از بین‌بردن سلولیت یا چربی اضافی، پوستی کاملاً شفاف و درخشان به شما هدیه می‌دهد.

طرز تهیه محلول شوینده صورت خیار

در طرز تهیه فوم شستشوی صورت خانگی به خیار و گوجه‌فرنگی نیاز دارید. نصف خیار را به همراه یک عدد گوجه‌فرنگی آسیاب کنید تا ترکیبی رب‌مانند از آن به دست بیاورید. حالا ترکیب حاضر را به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب معمولی بشویید. البته برخی از افراد به گوجه فرنگی حساسیت دارند. در این صورت، می‌توانید آن را از ترکیبتان حذف کنید.

12. محلول شستشوی صورت خانگی روغن درخت چای

پوست‌های چرب مستعد جوش و آکنه بسیار زیادی هستند. بهترین محلول شستشوی پوست چرب که به تعادل چربی پوست کمک می‌کند، روغن درخت چای است. این ماده با حذف سلول‌های مرده از روی پوست، شرایط را برای ترمیم و بازسازی بهتر و بیشتر پوست فراهم می‌کند. از خواص دیگر این محلول طبیعی می‌توان به حذف جوش و آکنه و پیشگیری از بروز دوباره آن اشاره کرد.

طرز استفاده از روغن درخت چای روی صورت

در طرز تهیه ژل شستشوی صورت خانگی روغن درخت چای ابتدا باید 15 قطره اسانس درخت چای را با یک چهارم فنجان روغن کرچک و نصف فنجان روغن هسته انگور مخلوط کنید. چند قطره از این روغن آماده‌شده را با نوک انگشت خود روی سطح پوست صورت ماساژ دهید و سپس صورتتان را با یک حوله آغشته‌شده به آب گرم بپوشانید. درنهایت بعد از خنک‌شدن، حوله را از روی صورت بردارید و سطح پوست را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

13. محلول شستشوی صورت خانگی خاک رس و آسپرین

یکی از بهترین لایه‌بردارهای طبیعی پوست که می‌تواند گزینه کارآمدی برای شستشوی صورت هم به حساب آید، محلول خاک رس است. این ماده طبیعی با جذب چربی اضافی پوست، انسداد منافذ را کاملا برطرف می‌کند. ضمن اینکه با پاک‌کردن آلودگی و ناخالصی از سطح پوست، سبب سفیدی و شفافیت بیشتر آن می‌شود. از طرفی، آسپرین به دلیل داشتن خاصیت ضدباکتری، قادر به مبارزه با هر نوع میکروب مولد آکنه است. ترکیب این دو ماده شفابخش با یکدیگر، تبدیل به بهترین محلول شستشوی صورت خانگی برای پوست‌های چرب می‌شود.

طرز تهیه محلول شوینده خاک رس و آسپرین

2 قاشق چای‌خوری خاک رس را با 2 تا 3 عدد آسپرین پودرشده ترکیب کنید. سپس به این ترکیب، آب را بیفزایید تا محلول خمیری‌شکل به دست آورید. حالا ترکیب حاضر را روی صورت قرار دهید و بعد از 10 دقیقه، آن را با آب سرد بشویید.

14. محلول شستشوی صورت خانگی شیر و پرتقال

شیر سرشار از آنزیم‌هایی طبیعی است که به‌عنوان یک پاک‌کننده و لایه‌بردار پوست عمل می‌کنند. ترکیب این ماده طبیعی با پوست پرتقال، ضمن مدیریت چربی تولیدشده در سطح پوست، سبب سفت‌شدن منافذ و تمیزی صورت نیز می‌شود.

طرز تهیه پاک کننده صورت شیر و پرتقال

یک قاشق چای‌خوری پودر پوست پرتقال را با 3 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید. ترکیب حاضر را با کمک پنبه به مدت 5 دقیقه روی سطوح مختلف پوست صورت ماساژ دهید. درنهایت، بعد از گذشت 5 دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

15. محلول شستشوی صورت خانگی ماست

در هر 100 گرم ماست، حدود 1 میلی‌گرم روی وجود دارد. وجود این ماده معدنی سبب می‌شود تا ماست ضمن داشتن خواص ضدالتهابی، موجب تکثیر سلولی و ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده پوست شود. شما از شوینده صورت ماست می‌توانید به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی جهت حذف سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوستی ناشی از آرایش نیز استفاده کنید.

طرز تهیه محلول شوینده صورت ماست

برای ساخت این نوع محلول شستشوی صورت، کافی است 2 قاشق غذاخوری ماست را با مقداری بادام پودرشده ترکیب کنید. ترکیب خمیری به دست‌آمده را به شکل کاملاً دورانی روی سطح پوست ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

16. محلول شستشوی صورت خانگی کشک

وجود اسید لاکتیک در کشک، آن را به یکی دیگر از بهترین محلول‌های شستشوی صورت خانگی تبدیل کرده است. این ماده مغذی نه‌تنها آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه‌های مضر را از روی سطح پوست پاک می‌کند، بلکه سبب سفت‌شدن منافذ، افزایش روشنی و کاهش علائم پیری می‌شود.

طرز تهیه شوینده خانگی صورت کشک

2 قاشق غذاخوری کشک را با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید. مخلوط حاضر را روی تمام سطوح پوست قرار دهید و بعد از گذشت 2 الی 3 دقیقه، صورت خود را با آب سرد بشویید. اگر شما بیشتر از 30 سال سن دارید، ممکن است نیاز باشد که کارهای بیشتری برای مراقبت از پوست صورتتان انجام بدهید، مقاله مراقبت از پوست صورت بعد از سی سالگی می‌تواند در این زمینه کمکتان کند.

مراقبت از پوست با چند تکنیک ساده در منزل

یکی از مراحل مهم و حساس روتین پوستی، شستشوی صورت است. روش‌های متعددی برای شستشو و پاک‌کردن صورت وجود دارد که شاید بهترین، مقرون‌صرفه‌ترین و آسان‌ترین روش، استفاده از محلول شستشوی صورت خانگی باشد. ما در این نوشتار، با معرفی اثربخش‌ترین شوینده‌های صورت خانگی، انجام این مرحله از روتین پوستی را برای شما سهولت بخشیدیم. شما نیز می‌توانید با به اشتراک‌گذاری نظرات و تجربیات خود در این حوزه به غنای بیشتر این مطلب کمک کنید.

سؤالات متداول:

1. چه شوینده طبیعی برای پوست چرب مناسب است؟

روغن درخت چای برای پوست چرب بسیار عالی است. این روغن، هم خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد و هم به تنظیم چربی پوستتان کمک می‌کند.

2. بهترین لایه‌بردار خانگی پوست چیست؟

خاک رس یک لایه‌بردار عالی برای پوست است. اگر آن را با آسپرین پودرشده ترکیب کنید، خاصیت ضدباکتری بودن هم به آن اضافه می‌شود و لایه‌برداری باکیفیتی خواهید داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB