10 راه برای مراقبت از پوست دست

10 اسفند ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

در بحث روتین پوستی، مراقبت از پوست دست به اندازه محافظت از زیبایی و سلامت پوست صورت نیز اهمیت دارد. خیلی وقت‌ها با یک لمس ساده دست می‌توان به غفلت و سهل‌انگاری خود در امر مراقبت از دست‌ها پی برد. از آنجایی که محافظت از پوست دست در حوزه روتین پوستی آنچنان که باید، موردتوجه قرار نگرفته است. ما تصمیم گرفتیم این نوشتار را به بررسی همین موضوع اختصاص دهیم. اگر راه‌های مراقبت از دست‌ها را نمی‌دانید تا انتها همراه ما باشید.

اهمیت مراقبت از پوست دست

دست‌ها یکی از اعضای پرکاربرد و مهم بدن هستند که اگر نباشند، بخش اعظمی از کارهای ما روی زمین باقی می‌ماند. کافی است یک لحظه خودتان را بدون دست تصور کنید تا بیشتر متوجه جایگاه مهم و حیاتی دست‌ها در زندگی‌تان شوید.

بعد از صورت، لطافت، زیبایی و سلامت دست‌هاست که سبک زندگی سالم یا ناسالم ما را تعیین می‌کند. اولین پیامد بی‌توجهی و اهمال‌کاری در امر محافظت از پوست دست، علائم مرتبط با پیری است که با سرعت هرچه تمام در سطوح مختلف دست ظاهر می‌شود. محافظت از دست‌ها نه‌تنها سن بروز این علائم را به تأخیر می‌اندازد، بلکه شرایط را برای رشد و تقویت بهتر سلول‌های دست فراهم می‌کند. ما با اتخاذ روتین پوستی مناسب برای دست‌ها، ضمن رقم‌زدن سلامتی، شادابی و زیبایی‌ برای آن‌ها، از بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی هم جلوگیری می‌کنیم.

از بحث زیبایی دست‌ها که بگذریم باید به نقش کلیدی آن‌ها در سلامتی بدن اشاره کنیم. دست‌های ما روزانه در معرض آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیرند. طبیعتاً سهل‌انگاری در امر مراقبت از بهداشت و سلامت آن‌ها می‌تواند سبب ورود میکروب و باکتری به بدن و ابتلای افراد به اقسام بیماری‌ها شود. در همین راستا شاید خوب باشد که مقاله آموزش پاکسازی و مراقبت از پوست دست را بخوانید.

راه های مراقبت از پوست دست

حال که اهمیت مراقبت از پوست دست را دانستید، نوبت به آشنایی با راه‌های مراقبت از آن می‌رسد. راهکارهای متعددی برای داشتن روتین پوستی مناسب دست‌ها وجود دارد که ما در ادامه، بهترین و اثربخش‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

محافظت از دست‌ها در برابر مواد شیمیایی و آسیب‌زا

یکی از کارهای بسیار خوبی که می‌توانیم در حق دست‌های خود انجام دهیم، محافظت از آن‌ها در برابر مواد شیمیایی و آلودگی‌های محیطی است. دست‌های ما روزانه تماس زیادی با شوینده‌های شیمیایی مختلف دارند که بسیاری آن‌ها حساسیت‌زا و آسیب‌رسان هستند.

برای اینکه خیالمان را از بابت سلامت دست‌ها کاملا آسوده کنیم، کافی است با دستکش از در صلح و دوستی وارد شویم. استفاده از دستکش نه‌تنها اثر مخرب شوینده‌های شیمیایی را به حداقل می‌رساند؛ بلکه بهترین راه برای محافظت از پوست دست در زمستان است. از آنجایی که در فصل زمستان، میزان خشکی پوست صورت و دست به بالاترین درجه خود می‌رسد، بهتر است با پوشیدن یک دستکش گرم روند محافظت از دست‌ها را ارتقا ببخشیم.

مرطوب نگاه‌داشتن دست‌ها

سروکله‌ی مشکلات پوستی زمانی پیدا می‌شود که رطوبت دست‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. بنابراین یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست دستها مرطوب نگاه‌داشتن آن‌هاست. بهترین و مؤثرترین راه برای تأمین رطوبت پوست، استفاده از کرم مرطوب‌کننده مناسب پوست است. کرم‌هایی که در ترکیبات خود، مقادیر زیادی از گلیسیرین و روغن‌های گیاهی را دارند، بهترین گزینه برای مرطوب‌کردن دست‌ها محسوب می‌شوند. یادتان باشد اثربخشی این مرحله زمانی هویدا می‌شود که در روتین پوستی صبحگاهی و شبانگاهی خود حداقل به میزان 2 بار از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. البته ممکن است بعضی از افراد، دست‌های بیش از حد مرطوبی داشته باشند و کف دستشان همیشه عرق کند. در این صورت، درمان تعریق کف دست با بوتاکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

استفاده از مرطوب کننده برای مراقبت از پوست دست

مرطوب نگه داشتن پوست دست

استفاده از کرم ضد آفتاب روی دست ها

اشعه‌های مضر خورشید تنها زیبایی و سلامت صورت را مورد هدف قرار نمی‌دهند. عوارض آفتاب‌سوختگی و بودن زیاد در معرض اشعه‌های مضر می‌تواند سلامت و شادابی پوست دست را هم تحت‌تأثیر قرار دهد. بروز لکه‌های تیره، سرعت روند پیری دست و افزایش چین‌وچروک، تنها گوشه‌ای از عوارض مخرب نور خورشید بر سلامت پوست دست است. برای دور زدن این آلودگی محیطی و اتخاذ بهترین راه مراقبت از پوست در تابستان، کافی است مقداری از کرم ضدآفتاب صورت‌تان را روی دست‌ها نیز بمالید.  

عدم شستن دست‌ها با آب داغ

اگر در جست‌وجوی مؤثرترین راه برای مراقبت از پوست دست خشک هستید، بهتر است همین الان با شستن دست‌ها با آب گرم خداحافظی کنید. شستشوی مداوم دست‌ها با آب داغ نه‌تنها رطوبت را از بین می‌برد، بلکه سبب اضافه‌شدن چین‌وچروک‌های بیشتر به سطح پوست می‌شود.

سوهان‌زدن ناخن‌ برای مراقبت از پوست دست

ناخن‌ها در زیبایی دست‌ها نقشی پررنگ و حیاتی دارند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مراقبت از زیبایی دست سوهان‌کشیدن ناخن‌هاست. فقط این را به خاطر داشته باشید که بهترین روش سوهان‌کشیدن ناخن‌ها سوهان‌کردن در یک جهت خاص است. بنابراین از سوهان‌کردن رفت‌وبرگشتی ناخن‌ها کاملا جلوگیری کنید؛ چراکه این روش منجر به کنده‌شدن لایه‌های ناخن و فرسوده‌شدن لبه‌های آن می‌شود.

تمیزکردن ناخن ‌ها با یک برس مخصوص

شستشوی دست‌ها راه مناسبی برای تمیزکردن ناخن‌ نخواهد بود. ازهمین‌رو بهتر است یک مسواک یا برس مخصوص برای ناخن‌ها داشته باشید تا با کمک آن تمام آلودگی‌های موجود زیر ناخن را تمیز کنید.

 مراقبت از پوست دست در خانه

تمیزکردن ناخن با برس

اسکراب کردن پوست دست

یکی دیگر از راه‌های اثربخش برای مراقبت از پوست دست در خانه لایه‌برداری مداوم آن‌هاست. سطح پوست دست مشابه پوست صورت مملو از سلول‌های مرده‌ای است که برای حذف‌کردن آن‌ها باید دست‌به‌دامان محصولات بهداشتی نظیر اسکراب‌ها شد. با اسکراب‌کردن مداوم دست‌ها (هفته‌ای 1 الی 2 مرتبه) نه تنها سلول‌های مرده پوست را حذف می‌کنید؛ بلکه رطوبت ازدست‌رفته پوست دست را به آن برمی‌گردانید. برای اسکراب‌کردن دست‌ها هم می‌توانید مقداری نمک یا شکر را پوست دست ماساژ دهید و هم اینکه اسکراب مخصوص پوست دست را از داروخانه خریداری کنید.

تقویت سلول‌های پوست دست با کمک ویتامین E

یکی دیگر از راه‌های محافظت از پوست دست که باید آن را در روتین پوستی خود بگنجانید، تقویت و تغذیه سلول‌های پوست دست است. اولین گام برای تقویت بهتر سلول‌ها، اتخاذ رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین B و C است. این دو ویتامین ضمن جلوگیری از شکننده‌شدن ناخن‌ها و خشکی پوست، اسباب زیبایی بیشتر دست‌ها را فراهم می‌کنند.

از دیگر کارهایی که برای رشد و تقویت سلول‌ها می‌توانید انجام دهید، استفاده از روغن ویتامین E است. روغن ویتامین E اثربخشی بسیار بالایی در تأمین رطوبت ناخن‌ها و حفظ سلامت کوتیکول‌ها دارد. برای بهره‌گیری از خواص ویتامین E می‌توانید هر شب قبل از خواب، از مرطوب‌کننده حاوی این ویتامین نظیر آلوئه‌ورا استفاده کنید. شایان ذکر است که روغن نارگیل نیز به عنوان بهترین روغن برای جوانسازی پوست دست می‌تواند سبب رفع چین‌وچروک‌های اضافی از سطح پوست شود. آشنایی با انواع روش های جوانسازی پوست نیز در این بخش می‌تواند برایتان مفید باشد.

ماساژدادن دست‌ها

یکی دیگر از روش‌های داشتن دست زیبا و سفید، ماساژ دادن و استفاده از تکنیک ماساژدرمانی است. با ماساژ دادن دست‌ها روند گردش خون در زیر پوست بهبود پیدا می‌کند. برای ماساژ دست بهتر است از لوسیون‌ها یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا اثربخشی و شگفتی بیشتری در نتیجه این روش نصیب دست‌ها شود.

استفاده از ماسک‌ها برای پوست دست

آخرین گام پیشنهادی ما برای داشتن مناسب‌ترین روتین مراقبت از پوست دست استفاده از ماسک‌های طبیعی است. صاحب هر نوع پوستی که باشید می‌توانید با درست‌کردن چند ماسک ساده در منزل، زیبایی و شادابی بیشتری را برای دستان خود به ارمغان آورید. بخش انتهایی این نوشتار به معرفی چند ماسک طبیعی جهت جوانسازی پوست دست در منزل اختصاص دارد.

مراقبت از پوست دست

استفاده از ماسک برای پوست دست

ماسک آلوئه‌ورا برای مراقبت از پوست دست

مقداری ژل آلوئه‌ورا را با آب لیموی تازه مخلوط کنید و آن را به مدت 30 دقیقه روی دست‌ها قرار دهید. بعد از 30 دقیقه دست‌ها را با آب ولرم بشویید. اثربخشی این روش در افزایش نرمی و درخشندگی پوست، با محصولات محافظت از پوست دست برابری می‌کند. جالب است بدانید که ماسک آلوئه‌ورا بهترین توصیه مراقبت از پوست دست در طب سنتی محسوب می‌شود.

ماسک عسل؛ گزینه عالی برای مراقب از دست

عسل تازه را به همراه آب لیمو ترکیب کنید و مخلوط آن را به مدت 20 الی 30 دقیقه روی سطوح مختلف دست ماساژ دهید. استفاده از ماسک عسل سبب افزایش بیشتر لطافت و نرمی پوست می‌شود.

ماسک لیمو و گلیسرین در مراقبت از پوست دست

ترکیب لیمو و گلیسرین، دست‌های شما را برای همیشه مرطوب نگاه می‌دارد. برای استفاده از این ماسک لازم است مقداری گلیسرین، گلاب و آب لیمو را با هم ترکیب کنید و به مدت 15 دقیقه دست‌ها را با آن ماساژ دهید.

ماسک زرده‌ تخم‌مرغ و بادام

یکی دیگر از ماسک‌های تأثیرگذار در زیبایی و سلامت دست‌ها، استفاده از ماسک زرده‌تخم‌مرغ است. برای درست‌کردن این ماسک به یک زرده‌ تخم مرغ، مقداری بادام آسیاب‌شده و یک قاشق گلاب نیاز دارید. مواد را باهم ترکیب کنید و آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست دست بگذارید. شناخت مواد غذایی آبرسان پوست برای درست کردن ماسک های مختلف، کمکتان خواهد کرد.

مراقبت از سلامت و زیبایی دست‌ها در ده گام

برای مراقبت از پوست دست چه باید کرد؟ این سوالی بود که تلاش کردیم تا در این نوشتار به شکل کاملاً مفصل و جامع به بررسی آن بپردازیم. حالا که با اهمیت روتین پوستی دست آشنا شدیم و دانستیم چگونه از پوست دست خود مراقبت کنیم، نوبت به دورریختن عادات قدیمی و اتخاذ سالم‌ترین سبک زندگی می‌رسد. راهکارهای متعددی برای مراقبت از دست‌ها وجود دارد که شما در این مطلب با کاربردی‌ترین و اثربخش‌ترین آن‌ها آشنایی کافی پیدا کردید. در انتها از شما می‌خواهیم پیشنهادات طلایی خود را برای داشتن دستانی زیبا و باطراوات برایمان بنویسید. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB