جدیدترین روش از بین بردن کک و مک چیست؟

30 دی ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

لکه‌های قهوه‌ای که اطراف مناطق در معرض نور خورشید پوستتان ایجاد می‌شوند، کک و مک نام دارند. به جز ظاهری که برای بعضی از افراد ناخوشایند است، کک و مک‌ها هیچ ضرری برای بدن ندارند و مشکلی در سلامتی ایجاد نخواهند کرد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جدیدترین روش از بین بردن کک و مک آشنا کنیم. برای آشنایی با انواع درمان کک و مک، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

چرا دچار کک و مک می شویم؟ 

اگر می‌خواهید بدانید که دقیقاً کک و مک چیست؟ باید بگوییم که این لکه‌های تیره به دلیل تولید بیش از اندازه ملانین در بدن ایجاد می‌شوند که ژنتیک هم در آن تأثیر دارد.
گفته می‌شود آفتاب‌سوختگی مکرر از دلایل اصلی بروز کک و مک است؛ در کنار این عامل، باید به ژن MCR1 اشاره کرد. این ژن مسئول تولید ملانین در بدن است. فعالیت بیش از حد این ژن یا نقص عملکرد آن‌ می‌تواند موجب بروز کک و کک شود. به طور کلی افراد زیر بیشتر مستعد کک مک هستند:

  • افرادی که موی بلوند و قرمز دارند
  • کسانی که پوستشان روشن است
  • افرادی که اخیراً برنزه کرده‌اند

جدیدترین روش از بین بردن کک و مک

تصویری از کک و مک صورت

    درمان های قدیمی کک و مک

    قبل از اشاره به جدیدترین روش از بین بردن کک و مک بد نیست که کمی از درمان خانگی این عارضه صحبت کنیم. خبر خوب اینکه شما می‌توانید کک و مک را در خانه هم درمان یا کمرنگ کنید. روش‌های زیر از بهترین مواردی هستند که می‌توانید برای این منظور به کار بگیرید:

    1. استفاده از کرم ضد آفتاب

    شاید استفاده از کرم ضد آفتاب شما را به طور قطع از شر کک و مک خلاص نکند، اما مهم‌ترین روش برای جلوگیری از ایجاد کک و مک جدید یا بازگشت آن پس از درمان است. همه افراد باید در تمام طول سال از کرم ضدآفتاب استفاده کنند؛ این مسئله برای کسانی که مستعد ابتلا به کک و مک هستند، اهمیت بیشتری دارد.
    برای استفاده از کرم ضد آفتاب باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

    • کرم باید SPF 30 یا بالاتر داشته باشد؛
    • ضد آفتاب را حداقل 15 دقیقه قبل از خروج از منزل روی همه نقاط پوست که در معرض تابش قرار می‌گیرند استفاده کنید؛
    • کرم را هر دو ساعت یک بار و بلافاصله پس از شنا یا تعریق زیاد، مجدداً به کار ببرید.

    2. کرم محو کننده کک و مک

    کرم محوکننده موضعی یا کرم سفیدکننده، از دیگر روش‌های رفع کک و مک در خانه است. سازندگان در ترکیب این کرم‌ها از هیدروکینون، نوعی ماده سرکوب‌کننده ملانین بهره می‌گیرند. هیدروکینون می‌تواند تولید ملانین را متوقف و نواحی تیره پوست را روشن کند. البته توصیه ما این است که قبل از استفاده از این کرم‌ها، حتماً با پزشک مشورت کنید و اگر قصد دارید بدون نسخه از این کرم‌ها بهره ببرید، هیدروکینون 2 درصد را انتخاب کنید.

    بعضی از تحقیقات و مطالعات نشان داده‌اند که هیدروکینون، ریسک ابتلا به سرطان پوست را در موش‌های آزمایشگاهی افزایش داده است؛ به همین دلیل خوب است که مصرف آن با احتیاط باشد.

    درمان های قدیمی کک و مک

    تصویری از پوشاندن کک و مک با کرم

    3. کرم رتینوئید برای کک و مک

    هرچند کرم‌های حاوی رتینوئید جدیدترین روش درمان کک و مک محسوب نمی‌شوند؛ اما خواص بسیاری برای پوست دارند که از میان آنها می‌توان به جلوگیری یا خنثی کردن اثرات مضر تابش نور خورشید اشاره کرد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از بروز مجدد کک و مک یا افزایش میزان آن‌ها از کرم‌های حاوی رتینوئید استفاده کنید.

    4. ماسک های طبیعی برای رفع کک و مک

    وقتی از رفع کک و مک صورت در خانه صحبت می‌شود؛ بسیاری از افراد به ماسک‌های طبیعی فکر می‌کنند. خبر خوب اینکه این ماسک‌ها تا حدودی کمک‌کننده هستند و می‌توانند باعث کمرنگ‌تر شدن کک و مک شوند. استفاده از ترکیبات طبیعی زیر، برای پوست ضرری ندارد و بهتر است در اعتدال از آن‌ها استفاده کنید:

    • آب لیمو
    • عسل
    • ماست
    • باتر میلک
    • پیاز
    • ژل آلوئه ورا
    • روغن اکالیپتوس
    • زردچوبه
    • سرکه سیب

     درمان های نوین کک و مک 

    علاوه‌بر درمان‌های خانگی، درمان‌های جدیدتری برای این عارضه ابداع شده‌اند که عموماً در کلینیک و تحت‌نظر متخصصین انجام می‌شوند. موارد زیر از بهترین درمان‌های کلینیکی کک و مک هستند:

    1. استفاده از لیزر برای از بین بردن کک و مک

    در روش لیزردرمانی، از پالس‌های نوری متمرکز و شدید برای هدف قرار دادن مناطق آسیب‌دیده پوست استفاده می‌شود. پزشکان با کمک دستگاه‌های لیزر مختلف و از برندهای متعددی برای دستیابی به این درمان کمک می‌گیرند. تحقیقات نشان داده‌اند که این درمان حداقل 50 درصد کک و مک‌ها را محو و درمان می‌کند.

    2. کرایو سرجری

    ایده اصلی کرایو سرجری این است: استفاده از سرمای شدید در قالب نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی پوست. به‌صورت کلی، کرایوسرجری خطر خاصی ندارد و انجام آن هم بدون بیهوشی یا بستری انجام می‌شود.

    3. آی پی ال برای از بین بردن کک و مک

    لیزر آی پی ال، نوعی لیزر با پالس نوری شدید است که برای معکوس کردن علائم آسیب پوستی در برابر نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این درمان می‌تواند رنگدانه‌های اضافی را در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، سینه، دست و بازو از بین ببرد یا محو کند. 

    4. لیزر فرکشنال دی اکسید کربن

    لیزر فرکشنال CO2 از موارد دیگر جدیدترین روش از بین بردن کک و مک صورت و بدن است. این لیزر با کمک CO2، پوست را لایه‌برداری و شفاف می‌کند. می‌توان با کمک این لیزر، خرابی‌های سطح پوست را به حداقل رساند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این لیزر، علاوه‌بر درمان کک و مک به بهبود بافت پوست، قرمزی، اندازه منافذ و چین و چروک‌ها هم منجر خواهد شد. همچنین پزشکان از این درمان برای بهبود اسکار آکنه و ضایعات پیش‌سرطانی کمک می‌گیرند.

    لیزر فرکشنال دی اکسید کربن جدیدترین روش از بین بردن کک و مک

    عکسی از لیزر فرکشنال دی اکسید کربن 

    جدیدترین درمان برای از بین بردن کک و مک 

    دستگاه RF یکی از جدیدترین درمان‌های کلینیکی از بین بردن کک و مک محسوب می‌شود. در این روش درمانی، از ترکیب نور و انرژی رادیویی برای تحت‌تأثیر قرار دادن بافت پوست استفاده می‌شود. ایده اصلی در آر اف تراپی برای درمان پوستی این است که پوست توسط لیزر آر اف تخریب می‌شود و پس از تخریب، فرایند تولید کلاژن تحریک خواهد شد تا پوست را بازسازی کند. به این ترتیب، پوست جدید با نقص‌های کمتر و رنگی یکدست خواهد بود.

    رفع قطعی کک و مک در کلینیک تخصصی پوست و مو آفتاب

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جدیدترین روش از بین بردن کک و مک آشنا کنیم. اگر شما هم دوست دارید که کک و مک‌های صورتتان را محو کنید یا از بین ببرید، می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک آفتاب تماس بگیرید. ما شما را راهنمایی خواهیم کرد تا در بهترین زمان ممکن به کلینیک مراجعه کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

    سؤالات متداول:

    1. چه ماسکی برای از بین بردن کک و مک خوب است؟

    بهترین ماسک‌هایی که می‌توانید برای از کمرنگ کردن کک و مک استفاده کنید، آب‌لیمو، عسل، ماست و سرکه سیب هستند. اما نباید از این مواد زیاد استفاده کنید. بهتر است با مشورت پزشکتان یک روتین منظم داشته باشید.

    2. بهترین روش از بین بردن کک و مک چیست؟

    آر اف تراپی، بهترین و جدیدترین روش برای رفع کک و مک است.

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
    6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB