مزوتراپی غبغب چیست و چه فوایدی دارد؟

14 آذر ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

غبغب یکی از ناخوشایندترین نقاط تجمع چربی در صورت است که عموم افراد آن را دوست ندارند. خوشبختانه روش‌های مدرن پزشکی زیبایی می‌توانند در رفع غبغب مؤثر باشند.
در این مقاله از کلینیک آفتاب، با شما از یکی از رایج‌ترین روش‌های کلینیکی رفع غبغب، یعنی مزوتراپی، صحبت کرده‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید که مزوتراپی غبغب چیست و چه عوارض و فوایدی دارد، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مزوتراپی غبغب چیست؟

قبل از رفتن به سراغ چربی غبغب، شاید برایتان سوال شده باشد که اصلا مزوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
به‌طور کلی به روش‌های تزریق کوکتل‌های ویتامینی به همراه سایر ریزمغذی‌های مفید و ضروری برای پوست، مزوتراپی گفته می‌شود. از مزوتراپی می‌توان برای تحریک رویش مجدد موی سر، جوانسازی پوست و رفع چربی‌های اضافی و تجمع‌یافته کمک گرفت. 
همان‌طور که اشاره کردیم، کاهش چربی‌های تجمع‌یافته یکی از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای مزوتراپی محسوب می‌شود. پزشکان از این متد برای کاهش چربی نواحی زیر کمک می گیرند:

  • بالا و پایین شکم
  • ران
  • بالای بازو
  • چربی زیر خط سینه
  • پهلو
  • غبغب
  • ذخایر باقی‌مانده چربی پس از لیپوساکشن
  • سلولیت

پزشک در مزوتراپی غبغب، محلول را با کمک سوزن‌های بسیار ظریف به چربی‌های غبغب و بافت همبند آن تزریق می‌کند. فرایند این درمان نسبتاً بدون درد است و زیاد اذیتتان نخواهد کرد. پزشک در این روش، از موادی کمک می‌گیرد که می‌توانند چربی‌ها را حل کنند. پس از حل شدن چربی، متابولیسم بدن شما به شکل طبیعی، سلول‌های چربی را از ناحیه تحت‌درمان حذف خواهد کرد. به دلیل چنین خاصیتی، گاهی به این روش، مزوتراپی چربی‌سوز غبغب هم گفته می‌شود.

علل ایجاد غبغب چه هستند؟

قبل از اینکه بگوییم مزوتراپی غبغب چیست، بد نیست که به دلایل ایجاد چربی در غبغب هم اشاره کنیم. 

داشتن غبغب، پدیده نسبتاً شایعی است و معمولاً نشانه‌ای از مشکلات سلامتی محسوب نمی‌شود. عموماً کاهش وزن، باعث بروز غبغب می‌شود؛ اما دلایل دیگری هم در تجمع چربی در این ناحیه دخیل هستند. 

ژنتیک از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تجمع چربی‌های غبغب محسوب می‌شود. بدن شما بر اساس خصوصیات وراثتی تصمیم می‌گیرد در چه بخشی از بدن، چربی‌ها را ذخیره کند. به همین دلیل ممکن است صرفاً با چند کیلو اضافه وزن، بخش عمده‌ای از چربی‌های اضافی را در محل غبغب ذخیره کند.

پیری پوست از دیگر عوامل تأثیرگذار در بروز غبغب است. با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند و این همان دلیلی است که موجب می‌شود غبغب داشته باشیم.

وضعیت نامناسب بدن می‌تواند در بروز غبغب مؤثر باشد. وقتی به دلیل کار با تلفن همراه، سرمان را خم می‌کنیم، عضلات ناحیه سر و گردن ضعیف می‌شوند و خاصیت ارتجاعی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ درنتیجه شاهد افتادگی خواهیم بود.

علل ایجاد غبغب

موارد استفاده از مزوتراپی غبغب

کاهش چربی‌های تجمع‌یافته و برداشتن غبغب، از مهم‌ترین موارد استفاده از این روش درمانی است. البته مزوتراپی صرفاً باعث رفع غبغب نمی‌شود؛ موارد زیر از مهم‌ترین کاربردها و فواید مزوتراپی غبغب است:

  • رفع افتادگی غبغب؛
  • جوانسازی پوست ناحیه غبغب؛
  • کاهش سلولیت ناحیه؛
  • کشیدگی پوست غبغب؛
  • رفع چین و چروک در ناحیه زیر چانه و تا حدودی گلو.

عوارض مزوتراپی غبغب

فکر می‌کنید عوارض مزوتراپی غبغب چیست؟ برای بررسی این مسئله، نکته مهمی که باید بدانید این است که روش‌های درمانی مبتنی بر مزوتراپی معمولاً عارضه خاصی ندارند و  اگر هم داشته باشند، موقتی خواهد بود. بعد از گذشت چند روز، این عوارض برطرف خواهند شد. 

شایع‌ترین عارضه جانبی مزوتراپی غبغب، شامل علائم زیر است:

  • تورم
  • کبودی
  • درد
  • بی‌حسی
  • قرمزی
  • گرفتگی گردن
  • سوزن سوزن شدن
  • خارش
  • سفتی پوست
  • سردرد

باید بدانید که عوارض جانبی نادری وجود دارند که ممکن است در اثر مزوتراپی غبغب ایجاد شوند. احتمال بروز این عوارض بسیار پایین است و ممکن است در اثر عدم تخصص و مهارت کافی پزشک یا واکنش آلرژیک بدن ایجاد شود. موارد زیر از جمله عوارض جانبی نادر مزوتراپی غبغب محسوب می‌شوند:

  • مشکل در بلع
  • آسیب به اعصاب فک
  • لبخند نامتقارن
  • دژنراسیون پوست
  • ریزش مو در ناحیه تحت درمان

حتی این علائم هم بعد از گذشت چند هفته بهبود خواهند یافت و از بین خواهند رفت.

بهترین مارک مزوتراپی غبغب

شاید برایتان پیش بیاید که بهترین مارک کوکتل مزوتراپی غبغب چیست؟ انتخاب بهترین برند کوکتل مزوتراپی برای لاغری غبغب، بیش از هر چیزی به تشخیص پزشک وابسته است. البته در این میان باید به موجود بودن برند در ایران هم توجه داشت.

در حال حاضر، فیوژن، بایو اسکین، مزولایک و درماهیل از معروف‌ترین مارک‌های مزوتراپی غبغب در ایران هستند. 

مراقبت های بعد از مزوتراپی غبغب

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مزوتراپی برای غبغب، موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای به حداقل رساندن خطر کبودی و خونریزی، از مصرف آسپرین و ویتامین E برای تسکین درد خودداری کنید. اگر احساس درد دارید، بعد از تزریق، حدود 5 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • به مدت 48 ساعت از ورزش‌ شدید و فعالیت سنگین دوری کنید.
  • تا 48 ساعت پس از تزریق، دور از تابش مستقیم نور خورشید بمانید.
  • فقط دوش آب ولرم بگیرید.
  • بعد از تزریق، تا دو هفته، روزی یک‌بار و هربار به مدت پانزده دقیقه، ناحیه تزریق را ماساژ دهید تا به حذف چربی‌ها کمک کنید.
  • نگران گره‌های ایجادشده در ناحیه تزریق نباشید. این ندول‌ها رایج هستند و معمولاً تا 5 هفته بعد از تزریق از بین خواهند رفت.
  • در 24 ساعت اول بعد از تزریق، آب زیادی بنوشید.

تصویر قبل و بعد از مزوتراپی غبغب

عکسی از قبل و بعد از مزوتراپی غبغب 

    فاصله جلسات مزوتراپی غبغب

    فاصله جلسات مزوتراپی لاغری برای غبغب به ناحیه تحت درمان و میزان درگیری بستگی دارد. به‌طور معمول، فاصله میان هر جلسه مزوتراپی بین دو تا سه هفته است؛ اما امکان دارد این فاصله افزایش پیدا کند. درصورتی‌که ناحیه غبغب، چربی چندانی نداشته باشد، طبیعتاً این فاصله افزایش خواهد یافت.

    مقایسه مزوتراپی غبغب با جراحی غبغب

    همان‌طور که می‌دانید، علاوه‌بر رفع غبغب بدون جراحی، روش‌های تهاجمی‌تری هم برای حذف آن وجود دارد. این روش‌ها در گذشته مرسوم بوده‌اند و امروزه توسعه پیدا کرده‌اند. لیپوساکشن، لیپو اسکالپچر، ساب منتوپلاستی و ژنیوپلاستی از مهم‌ترین روش‌های تهاجمی برای برداشت چربی غبغب هستند.

    اما تأثیر مزوتراپی برای لاغری به‌ویژه ناحیه غبغب چگونه است؟ در ادامه با مقایسه این روش و جراحی، در مورد نقاط قوت و ضعف این روش نسبت به روش‌های تهاجمی‌تر صحبت خواهیم کرد:

    · عوارض

    در جراحی غبغب، عوارض شدیدی را تجربه خواهید کرد. این عوارض از درد و کبودی تا ورم و اسکار یا حتی عفونت، متغیر هستند. اما همان‌طورکه می‌دانید، مزوتراپی غبغب با کمترین عارضه همراه است و چندان آزاردهنده نخواهد بود. دوره نقاهت در مزوتراپی غبغب صفر است؛ اما در روش جراحی، بسته به تکنیک ممکن است بین 72 ساعت تا حتی یک هفته، به استراحت نیاز داشته باشید.

    · نتیجه کار

    نکته مهمی که باید در مورد مزوتراپی غبغب بدانید این است که نتیجه تزریق، تا 3 هفته بعد از جلسه درمانی، خود را نشان خواهد داد. درواقع اگر به دنبال کسب نتیجه فوری هستید، ما مزوتراپی غبغب را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ اما در روش‌های تهاجمی‌ مثل جراحی، شاهد نتایج فوری‌تری خواهید بود و بلافاصله پس از عمل، چربی‌ها از بین خواهند رفت.

    · تعداد جلسات

    تعداد جلسات مزوتراپی نسبت به جراحی غبغب بیشتر است. در روش‌های تهاجمی، کار را در یک جلسه به اتمام خواهید رساند؛ اما در مزوتراپی غبغب، به بیش از یک جلسه و گاه چند جلسه نیاز پیدا خواهید کرد. درواقع در روش حذف غبغب بدون جراحی، به صبوری بیشتری نیاز دارید.

    · دقت کار

    در روش جراحی، دقت حذف چربی بالاتر است. پزشک در این روش مستقیما چربی‌ها را از بین می‌برد و به همین دلیل می‌تواند به خوبی کار را پیش ببرد. نتیجه کار در روش‌های تهاجمی به مهارت پزشک بستگی دارد، اما در حالت کلی، نتیجه ظریف‌تر و بهتر از آب در خواهد آمد. درعوض، مزوتراپی غبغب می‌تواند نتایج مثبتی در پوست ناحیه زیر گلو و غبغب داشته باشد و به جوانسازی آن منجر شود.

    · ماندگاری نتایج

    مسئله مهمی که باید در مورد برگشت نتیجه هر روش حذف چربی در نظر بگیرید، این است که ماندگاری تمام روش‌ها بیش از هر چیزی به شما بستگی دارد. در صورتی که از رژیم نامتعادل استفاده کنید و وزنتان بالا برود، چربی‌ها بازخواهند گشت؛ پس در این مورد، فرقی میان جراحی حذف غبغب و مزوتراپی وجود ندارد. 

    · هزینه

    مزوتراپی روش اقتصادی و کم‌هزینه‌تری نسبت به جراحی محسوب می‌شود. حتی باوجود تعدد جلسات در مزوتراپی غبغب، همچنان می‌توان با اطمینان گفت که هزینه این روش، قابل مقایسه با روش‌های تهاجمی‌تر نیست و به لحاظ اقتصادی، گزینه منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

    برای از بین بردن غبغب با مزوتراپی از کجا شروع کنیم؟

    در این مقاله تلاش کردیم تا بگوییم مزوتراپی غبغب چیست و چه عوارض و مزایایی دارد. همچنین با انواع روش‌های مراقبت از پوست بعد از مزوتراپی و بهترین مارک‌ها برای انجام این کار آشنا شدید.
    برای انجام مزوتراپی باید حتما به کلینیک‌های معتبر و تخصصی مراجعه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. ما در کلینیک تخصصی پوست و زیبایی آفتاب با تیمی از متخصصان باتجربه و حرفه‌ای در کنار شما هستیم تا تجربه لذت‌بخشی را در زمینه مزوتراپی  غبغب برای شما رقم بزنیم.

    سوالات متداول:

    1. آیا مزوتراپی غبغب درد دارد؟

    خیر. مزوتراپی غبغب روشی بدون درد است. حتی سرنگ مورد استفاده برای تزریق کوکتل مزوتراپی بسیار ظریف خواهد بود و نسبت به سرنگ‌های معمول در پزشکی، درد کمتری دارد. بااین‌حال، اگر احساس می‌کنید که تحمل دردتان پایین است یا از تزریق می‌ترسید، می‌توانید از پزشک بخواهید که از کرم‌های بی‌حسی موضعی استفاده کند تا چیزی را حس نکنید. 

    2. آیا مزوتراپی غبغب تاثیر دارد؟

    صددرصد! البته میزان تاثیرگذاری مزوتراپی غبغب به تعداد جلسات، کیفیت کوکتل مورد استفاده و همچنین میزان چربی‌های انباشته در این قسمت بستگی دارد. پزشک با بررسی وضعیت، دید مناسبی نسبت به میزان تاثیرگذاری آن به شما ارائه خواهد داد.

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
    6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB