از بین بردن اسکار با لیزر

13 آذر ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

تا چند دهه قبل، درمان اسکار و جای زخم کاری ناممکن یا حداقل بسیار سخت بود. اما در سال‌های اخیر و به لطف فناوری لیزر، دیگر هیچ غیرممکنی وجود ندارد. در این مقاله اطلاعاتی از انواع لیزر اسکار را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر، با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک آفتاب همراه باشید.

لیزر اسکار چیست؟

لیزر اسکار، درمانی برای بازسازی پوست به کمک فناوری لیزر است. درمان‌های پوستی که با کمک لیزر انجام می‌شوند، می‌توانند به صورت موثر ظاهر چین و چروک، لکه‌های تیره، ضایعات پوستی و همچنین اسکار را از بین ببرند. این درمان حتی می‌تواند اسکارهای قدیمی را هم درمان کند.

لیزر اسکار چیست

لیزر اسکار چیست

لیزر اسکار چطور انجام می شود؟

لیزر اسکار در مطب و به صورت سرپایی انجام می شود. این درمان به بستری نیاز ندارد و شما می‌توانید پس از درمان به خانه برگردید. در طول درمان با لیزر پزشک از بی‌حسی موضعی کمک می‌گیرد تا هیچ‌گونه احساس درد یا ناراحتی نداشته باشید.

سپس از پرتوهای نور لیزر برای برداشتن بافت اسکار استفاده می‌شود. پرتوهای لیزر بافت اسکار را حذف یا در آن حفره ایجاد می‌کنند. این فرآیند، پوست را برای تولید کلاژن تحریک می‌کند. این فرآیند به بدن اجازه می‌دهد تا پوست جدید بسازد. پس از پایان دوره درمانی، لکه‌های پوستی، ضایعات و اسکارهای شما کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که لیزر اسکار جای زخم‌ها را به‌طور کامل از بین نخواهد برد. در واقع شما با کمک لیزر اسکار، ضایعات پوستی خود را با زخم دیگری عوض می‌کنید که کوچک و غیرقابل شناسایی است؛ یا چندان قابل توجه نیست. ممکن است بسته به میزان و گستره ضایعه، به چند جلسه درمان نیاز داشته باشید تا نتیجه دلخواه را ببینید.

کاربرد لیزر اسکار

لیزر اسکار کاربردهای زیادی دارد. این درمان می‌تواند انواع ضایعات پوستی را در درمان کند. موارد زیر از رایج‌ترین کاربردهای لیزر برای درمان پوستی محسوب می‌شود.

لیزر اسکار جوش و آکنه

جای جوش و آکنه هم بسیار رایج است و هم ظاهر ناخوشایندی دارد. این مسئله برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. روش‌های زیادی برای درمان جای جوش در دسترس است و هر کدام از این روش‌ها می‌توانند تا حدی به بهبود این ضایعه کمک کنند.

درمان لیزری جای جوش و آکنه با کمک دستگاه فرکشنال انجام می‌شود. این درمان، بافت ناهموار ناشی از آکنه را در پوست تخریب می‌کند. تئوری این درمان، دقیقا مطابق همان چیزی است که ابتدا توضیح دادیم. تخریب پوست ناهموار، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و در نهایت، ظاهری بهتر و صاف‌تر خواهد داشت.

لیزر اسکار بخیه

از بین بردن جای بخیه با لیزر، از دیگر کاربردهای این درمان است. امروزه بخیه‌ها به صورت ظریف‌تر و با تکنیک‌های بهتری روی پوست زده می‌شوند تا اثری از خود باقی نگذارند. اما در گذشته تکنیک‌های بخیه‌زنی به این شکل نبود و بسیاری از افراد، از آثار بخیه روی پوست خود ناراضی هستند.

خوشبختانه می‌توان با کمک فناوری لیزر به شکل قابل توجهی از اثر ضایعات بخیه کاست. پزشک با توجه به میزان ضایعه و عمق آن، از یکی از دستگاه‌های فرکشنال، اربیوم یا CO2 برای بهبود جای بخیه کمک خواهد گرفت.

لیزر اسکار بخیه

قبل و بعد از لیزر اسکار بخیه  

 لیزر اسکار سوختگی

از بین بردن جای سوختگی با لیزر از محبوب‌ترین کارکردهای این روش درمانی است. پزشک بسته به شدت و عمق ناحیه تحت تاثیر، از روش‌های متعددی برای بهبود اسکار ناشی از زخم کمک می‌گیرد. 

معمولا درمان اسکار سوختگی با کمک دستگاه CO2 فرکشنال انجام می‌شود. این درمان هم برای اسکار سوختگی‌های قدیمی و هم درمان سوختگی‌های جدیدتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تاثیر مناسبی روی بهبود بافت پوست داشته باشد.

لیزر اسکار زخم

از بین بردن جای زخم با لیزر هم از دیگر مزایای این درمان است. اسکار زخم‌های کهنه و جدید می‌توانند اذیت‌کننده باشند. ظاهر ناخوشایند این اسکارها می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس افراد شوند. 

بسته به وسعت ضایعه می‌توان از لیزر CO2، RF فرکشنال و... برای درمان بافت ضخیم اسکار کمک گرفت. پزشک با کمک دستگاه لیزر، تا حد زیادی به بهبود اسکار کمک خواهد کرد و شما پس از گذشت یک هفته تا 10 روز شاهد بهبود ظاهر بافت پوست خواهید بود.

انواع لیزر اسکار

به طور کلی سه نوع دستگاه لیزر درمانی برای بهبود اسکار و سایر ضایعات پوستی در دسترس قرار دارد. موارد زیر از رایج‌ترین دستگاه‌های لیزر اسکار محسوب می‌شوند.

انواع لیزر اسکار

عکسی از لیزر اسکار

لیزر درمانی CO2  فرکشنال

این دستگاه‌های درمانی از پالس‌های کوتاه نور یا پرتوهای ممتد آن برای برداشت لایه نازک پوست یا آسیب‌رسانی جزئی به زخم‌ها استفاده می‌کنند. در طول درمان با کمک دستگاه‌های لیزر CO2 فرکشنال، هر بار مقداری از بافت اسکار هدف قرار می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است برای تکمیل درمان به چندین جلسه نیاز داشته باشید. دوره نقاهت بعد از لیزر اسکار با دستگاه CO2، حدودا دو هفته برآورد شده است.

لیزر RF فرکشنال

در آر اف تراپی با دستگاه لیزرRF فرکشنال، از ستون‌های باریک نور با شدت بالا استفاده می‌شود تا روی بافت‌های کلاژن موجود در اسکار تاثیر بگذارد. در این روش درمانی، پوست کمتر آسیب می‌بیند، اما در نظر داشته باشید که چون این روش درمانی پالس عمیق‌تری ایجاد می‌کند و عمیق‌تر روی پوست تاثیر می‌گذارد، احتمال بروز اسکار اضافی و افزایش دوره نقاهت، وجود دارد. اما به طور کلی، دوره نقاهت پس از لیزر فرکشنال، حدود یک هفته است.

تصمیم‌گیری درباره انتخاب دستگاه لیزر درمانی، به تشخیص پزشک وابسته است. شما باید قبل از شروع جلسات با پزشک مشورت کنید. پزشک با بررسی بافت اسکار و گستره آن، تصمیم خواهد گرفت که از کدام دستگاه و روش درمانی برای بهبود پوست استفاده کند. اما اگر می‌خواهید به طور کلی بدانید منظور از آر اف تراپی چیست، مقاله‌ای را که به این موضوع اختصاص داده‌ایم، بخوانید.

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم یکی دیگر از دستگاه‌های متداول برای بهبود اسکار است. این دستگاه لیزر تقریبا روشی مشابه لیزر فرکشنال دارد، با این تفاوت که در هر جلسه درمانی، بخش کوچک‌تری از پوست را هدف قرار می‌دهند.

شدت تهاجم لیزر اربیوم نسبت به فرکشنال کمتر است، به همین دلیل دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. درعوض، تاثیرگذاری این لیزر هم نسبت به فرکشنال و CO2 کمتر است.

هزینه لیزر اسکار

لیزر اسکار بسته به وسعت، عمق و شدت درگیری ناحیه، هزینه متفاوتی خواهد داشت. همچنین دستگاه مورد استفاده در درمان، تعداد جلسات درمانی، پزشک، کلینیک و سایر موارد می‌توانند به شکل قابل توجهی بر هزینه نهایی تاثیر بگذارند. قیمت لیزر اسکار می‌تواند از نیم میلیون تومان شروع شود و بسته به تعداد جلسات افزایش پیدا کند.

اقدامات پیش از لیزر اسکار

همانطور که اشاره کردیم، لیزر اسکار روشی سرپایی و کم‌تهاجم برای ضایعات پوستی است. اما این مسئله به آن معنا نیست که پیش از جلسات لیزر به مراقبت و آمادگی خاصی نیاز ندارید. موارد زیر از مهم‌ترین اقدامات پیش از لیزر اسکار هستند. شما باید برای روزهای قبل از لیزر و آمادگی برای جلسات، این توصیه‌ها را رعایت کنید.

سوابق پزشکی خود را با پزشک در میان بگذارید

لازم است که حتما قبل از جلسات لیزر با پزشک درباره سوابق پزشکی، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی‌تان صحبت کنید. هیچ موردی را جا نیندازید و همه موارد را با او مطرح کنید. حتی مواردی که فکر می‌کنید کم‌اهمیت هستند، می‌توانند مهم و تعیین‌کننده باشند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که دارویی را قطع یا عوض کنید. به همین دلیل لازم است که از جزئیات کامل سوابق شما، باخبر باشد.

در معرض آفتاب قرار نگیرید

لازم است که قبل از درمان، قرار گرفتن در معرض خورشید را حتی‌الامکان محدود کنید. تابش نور خورشید می‌تواند روی نتایج درمان تاثیر بگذارد. نور خورشید می‌تواند به پوست‌تان آسیب دائمی برساند و باعث مشکلات بروز رنگدانه‌های نامنظم شود. از دو ماه قبل از درمان، زیاد زیر نور خورشید نمانید و حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اقدامات پیش از لیزر اسکار

قرار نگرفتن در مقابل خورشید پیش از لیزر اسکار

محصولات مراقبت از پوست را محدود کنید

قبل از شروع درمان لیزر اسکار، لازم است که محصولات مراقبت از پوست را با دقت بیشتری مصرف کنید. توجه کنید که تمام محصولات حاوی رتینول و گلیکولیک اسید، از یک ماه قبل از درمان کاملا قطع شوند. 

این محصولات می‌توانند روی نتایج و روند بهبودی تاثیر بگذارند. همچنین هر داروی حاوی آسپرین و مکمل‌های رقیق‌کننده خون، باید محدود و در صورت لزوم قطع شوند.

سایر اقدامات برای آمادگی قبل از درمان

  • حدود یک هفته قبل از درمان، پوست را لایه‌برداری نکنید.
  • هیچ محصول جدیدی را قبل از درمان امتحان نکنید. ممکن است محصولات جدید، منجر به تحریک پوست شوند.
  • درباره مصرف انواع مسکن، ویتامین E، روغن ماهی و... از پزشک سوال کنید.
  • از برنزه کردن پوست در مراکز آرایشی و... اجتناب کنید.
  • از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.

مراقبت های بعد از لیزر اسکار

بعد از درمان لازم است تمام دستورالعمل‌های پزشک را با دقت دنبال کنید. در حالت کلی، نکات زیر به شما کمک می‌کند تا دوره نقاهت را کوتاه‌تر و نتیجه درمان را موثرتر کنید:

  • گذاشتن یخ روی ناحیه تحت درمان می‌تواند به کاهش ناراحتی فوری پس از آن کمک کند. از تماس مستقیم پوست با یخ جلوگیری کنید. همیشه سدی محافظ میان یخ و پوست‌تان قرار دهید.
  • پوست را با پمادهای انسدادی مانند آکوافور یا وازلین مسدود و محافظت کنید.
  • دو روز اول پس از درمان پوست را با پاک‌کننده‌ای ملایم پاک کنید و بلافاصله با پمادهای انسدادی، آن را بپوشانید.
  • عموما حدود دو هفته بعد از درمان می‌توانید به روال طبیعی مراقبت از پوست برگردید.
  • قبل از لمس پوست، دست‌تان را بشویید.
  • تمام داروها و محصولات مراقبتی تجویزشده را با دقت استفاده کنید.
  • هرگز اجازه ندهید پوست خشک و سفت شود. همیشه آن را مرطوب نگه دارید.
  • زخم پوست را دستکاری نکنید؛ اجازه دهید پوست روال طبیعی بهبود خود را طی کند.
  • هر محصولی که پوست را تحریک می‌کند یا باعث سوزش آن می‌شود، نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا تجربه لیزر اسکار را داشته‌اید؟

در این مقاله، کوشیدیم تمام نکاتی را که لازم است درباره لیزر اسکار بدانید، بررسی کنیم. معولا برای درمان اسکارهای عمیق از لیزرهای آر اف فرکشنال، CO2 فرکشنال و اربیوم استفاده می‌شود که بسته به ناحیه اسکار، عمق اسکار و فاکتورهای دیگر، برای بهبود اسکارها توسط پزشک تعیین می‌شوند. در کلینیک آفتاب، از آر اف تراپی برای درمان اسکارها استفاده می‌شود. این نوع لیزر با بهترین دستگاه‌ها، بهترین کیفیت و توسط بهترین اپراتورها تحت نظر متخصص پوست ارائه می‌شود که خود، دلیل رضایتمندی افرادی است که این روش درمانی را در این مجموعه تجربه کرده‌اند.

سوالات متداول

1. لیزر اسکار چیست؟

لیزر اسکار یک روش درمانی است که از تکنولوژی لیزر برای رفع ظاهر جوش‌ها، زخم‌ها یا اسکارهای پوستی استفاده می‌کند. این فرآیند با استفاده از نور لیزر با دقت بالا، لایه‌های اضافی پوست را حذف کرده و بهبود ظاهر پوست را به دنبال دارد. لیزر اسکار می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای کاهش اندازه، رنگ و ظاهر اسکارها در اثر جراحات، حوادث یا جوش‌های هورمونی مورد استفاده قرار گیرد.

2. آیا لیزر اسکار ایمن است؟

بله، لیزر اسکار به طور کلی یک روش ایمن درمانی شناخته می‌شود، اما موارد خاصی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشند. پیش از انجام هر فرآیند لیزر، مشاوره با یک پزشک تخصصی پوست توصیه می‌شود تا بررسی کاملی از وضعیت پوستی انجام شود و اطمینان حاصل شود که لیزر اسکار مشکلی برای فرد ندارد.

3. کدام دستگاه لیزر اسکار خوب است؟

به طور کلی همه دستگاه‌های لیزر اسکار خوب هستند و می‌توانند به اندازه کافی اثرگذار باشند. انتخاب دستگاه به محدوده ضایعه، عمق و منشأ آن بستگی دارد. در نهایت پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که چه دستگاهی برایتان مناسب است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB