روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت

10 آبان ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

روغن بادام تلخ خواص زیادی دارد و از گذشته به‌عنوان بهترین روغن طبیعی برای پوست و مو شناخته می‌شده است. شما می‌توانید از این ماده برای حفظ سلامتی و شادابی پوست خود بهره ببرید. البته لازم است ابتدا با روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت آشنا شوید. نگران نباشید! ما در این مطلب هرآنچه لازم است دربارۀ نحوۀ استفاده از این ترکیب گیاهی و خواص و مضرات آن بدانید را برایتان مهیا کرده‌ایم. پس تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

تصویری از روغن بادام تلخ

تصویری از روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ یکی از بهترین و پرکاربردترین روغن‌ها برای پوست و مو محسوب می‌شود. این روغن هم برای پوست صورت و هم برای مو مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌کار بردن آن می‌تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد. هیدراته کردن پوست و محو کردن جای زخم تنها بخش کوچکی از مزایای این روغن جادویی است. 

می‌توان روغن بادام تلخ را بمبی از ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت پوست دانست. این عصاره سرشار از منیزیم، فسفر، زینک، انواع آنتی اکسیدان، امگا 3 و همچنین ویتامین‌های A و E است. بد نیست پیش از آشنایی با روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت، کمی بیشتر از خواص آن بدانیم:

1) منبعی غنی از آنتی اکسیدان

روغن بادام تلخ منبعی قدرتمند از آنتی اکسیدان است و می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد بر پوست را خنثی کند. رادیکال‌های آزاد یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب‌های پوستی، سرطان پوست و همچنین پیری آن هستند. استفاده از روغن بادام تلخ می‌تواند تا حد زیادی این اثر را خنثی کرده و به سلامتی و جوانسازی پوست صورت کمک کند. همچنین محققان معتقدند که استفاده منظم از روغن بادام تلخ می‌تواند در پیشگیری از سرطان پوست موثر باشد.

2) از بین بردن باکتری ها

شما می‌توانید از روغن بادام تلخ به‌عنوان عاملی برای پاکسازی پوست کمک بگیرید. روغن بادام تلخ دو ماده مهم به نام‌های هیدروژن سیانید و بنزآلدهید دارد که برای قارچ‌ها و باکتری‌ها سمی هستند و آن‌ها را از بین می‌برند. به‌همین دلیل می‌توان از این روغن برای ضدعفونی کردن پوست و پاکسازی اساسی از طریق منافذ آن کمک گرفت.

3) درمان سیاهی دور چشم

یک روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت، نواحی اطراف چشم است. شما می‌توانید با استفاده منظم این محصول در اطراف چشم، به‌صورت چشمگیری سیاهی زیر چشم را کاهش دهید و آن را بهبود ببخشید. البته یادتان باشد که اگر مستعد میلیا هستید، بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

درمان سیاهی دور چشم با روغن بادام تلخ

درمان سیاهی دور چشم با روغن بادام تلخ


4) آرام بخشی

محققان متوجه شده‌اند که روغن بادام تلخ حاوی ترکیبی به نام نیمه‌کوزید گلیکوزید آمیگدالین است که می‌تواند تاثیر مثبتی روی عصب‌های بدن داشته باشد و آن‌ها را نسبت به هر نوع احساس منفی و حتی درد بی‌حس کند. به‌همین دلیل مصرف موضعی بادام تلخ برای روزهایی که حال روحی خوبی ندارید و یا احساس درد عضلانی می‌کنید، موثر و مفید است.

5) حفظ سلامت پوست

روغن بادام تلخ، مرطوب‌کننده قدرتمندی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای کرم‌های دست و صورت باشد. این مسئله به‌خصوص در روزهای سرد و خشک سال بسیار مهم است. بسیاری از افرادی که در زمستان به اگزما و خشکی شدید پوست مبتلا می‌شوند، با کمک گرفتن از روغن بادام تلخ می‌توانند این عارضه را بهبود بخشند و علاوه‌بر کنترل علائم خشکی شدید و خارش، آن را درمان کنند.

6) حفظ سلامت مو

روغن بادام تلخ به‌صورت گسترده در محصولات مراقبت از مو نیز استفاده می‌شود؛ چون به سلامت و تقویت آن کمک می‌کند. به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت از این روغن برای سلامت موها و درخشندگی آن‌ها کمک بگیرید. همچنین روغن بادام تلخ منبعی عالی برای پیشگیری از شکستگی، موخوره و وز شدن مو است.

7) درمان تیرگی پوست

قبول داریم که قرار بود در این مقاله از روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت صحبت کنیم؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از این ماده، یکی از راه های درمان افتادگی پوست شکم محسوب می‌شود.

روغن بادام تلخ می‌تواند تیرگی پوست کشاله و زیر بغل را هم کاهش دهد. برای دستیابی به این نتیجه کافی است مقداری روغن بادام تلخ را با عسل و آبلیمو مخلوط کنید و این ماسک را روی ناحیه دچار تیرگی قرار دهید.

8) درمان آکنه

روغن بادام تلخ، درمانی عالی برای آکنه و بهبود پوست‌های مستعد جوش محسوب می‌شود. اگر پوست مستعد جوش دارید، کافی است به‌صورت منظم از این روغن استفاده کنید تا نتیجه آن را ببینید.

روغن بادام تلخ آکنه را ضدعفونی می‌کند و مانع از انتشار باکتری‌های آن به محیط اطراف می‌شود. همچنین این روغن به‌خاطر ترکیبات ویتامین A، به پاکسازی منافذ و ازبین‌بردن پوست‌های مرده کمک می‌کند. این مسئله در درمان آکنه و داشتن پوستی صاف تاثیر زیادی خواهد داشت.

9) درخشندگی مژه ها

اگر دوست دارید مژه‌های سالم و درخشنده‌ای داشته باشید، می‌توانید از روغن بادام تلخ به‌عنوان تونیک تقویتی کمک بگیرید. این روغن باعث تغذیه مژه‌ها نیز می‌شود و کمک می‌کند تا آن‌ها قوی‌تر و سالم‌تر باشند.

مضرات روغن بادام تلخ

آیا طبیعی بودن روغن بادام باعث می‌شود که آن را کاملا بی‌ضرر بدانیم؟ جواب منفی است. هر ماده‌ای، حتی اگر طبیعی و کاملا بر پایه گیاهان هم باشد، می‌تواند گاهی ضرر و عوارض جانبی داشته باشد. روغن بادام تلخ هم از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت و مو بدانید، این است که این روغن به‌هیچ‌عنوان نباید به‌صورت خوراکی مصرف شود. بادام تلخ حاوی موادی سمی است که در صورت بلعیدن می‌توان عوارض جانبی بسیار جدی و خطرناکی مانند کُند شدن سیستم عصبی، مشکلات تنفسی و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.

این روغن در صورت استفاده موضعی عارضه جانبی خاصی برای شما نخواهد داشت، مگر اینکه متوجه شوید که پوستتان نسبت به آن حساس است و واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. ضمنا در صورت بارداری یا شیردهی حتما قبل از استفاده از روغن بادام تلخ با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما و جنین یا نوزادتان بی‌خطر است.

روش استفاده از بادام تلخ برای پوست

حال که با خواص و مضرات روغن بادام تلخ برای پوست صورت و سایر نواحی بدن آشنا شدیم، می‌توانیم روش استفاده از آن را یاد بگیریم. در ادامه، با روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت آشنا خواهیم شد.

استفاده به عنوان آبرسان پوست

شما می‌توانید از روغن بادام تلخ برای آبرسانی به پوست خشک خود استفاده کنید. برای این کار کافی است میزان مناسبی از آن را روی دستتان بریزید. سپس با مالیدن دو کف دست به یکدیگر، روغن بادام را گرم کنید و با آن پوستتان را ماساژ دهید. دقت کنید که حتما قبل از این کار به خوبی هم پوست صورت و هم دستانتان را شسته باشید.

روش استفاده روغن بادام تلخ برای آبرسانی پوست

روش استفاده روغن بادام تلخ برای آبرسانی پوست

استفاده به عنوان روشن کننده تیرگی دور چشم

همانطور که اشاره کردیم، شما می‌توانید از روغن بادام تلخ برای کاهش تیرگی دور چشمتان استفاده کنید. برای دستیابی به این هدف، کافی است که برای هر قسمت از یک تا دو قطره روغن بادام کمک بگیرید و به آرامی و با ضربه نوک انگشتان، آن را زیر چشمتان ماساژ بدهید.

استفاده به عنوان درمان آکنه

روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت جهت درمان آکنه به این شکل است: کافیست مقداری از روغن بادام تلخ را با کمک نوک انگشتان یا پنبه روی آکنه، که به‌خوبی شسته و تمیز شده است، بزنید. مطمئن شوید که روغن همه قسمت‌های آکنه را می‌پوشاند. کمی صبر کنید و اجازه دهید که ترکیبات ضدعفونی آن عمل کند. بعد از گذشت 20 دقیقه تا نیم ساعت، صورتتان را بشویید و خشک کنید.

استفاده برای جوانسازی پوست

اگر می‌خواهید از روغن بادام تلخ به‌عنوان ماسکی برای جوانی و شادابی پوست و از بین بردن چین و چروک‌های ریز آن استفاده کنید، کافی است مقداری از روغن را قبل از خواب به خوبی روی پوستتان ماساژ دهید. ترجیحا قبل از کار پوستتان را بشویید و اگر امکان دارید، منافذ آن را با بخور گرم باز کنید. 

می‌توانید از تکنیک‌های ماساژ پوست برای این کار کمک بگیرید؛ اما دقت داشته باشید که زیاد به پوستتان فشار وارد نکنید. بعد از گذشت ده دقیقه تا یک ربع، پوستتان را بشویید و با آبرسان مناسب، آن را هیدراته کنید.

استفاده به عنوان تونر آرایشی

استفاده از روغن بادام تلخ می‌تواند شما را از روغن‌های حلال لوازم آرایش بی‌نیاز کند. شما می‌توانید برای پاک کردن آرایش، مقداری از این روغن را روی صورتتان بمالید و با پد آرایشی، ماساژ دهید. 

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای از بین بردن لک صورت

از روغن بادام تلخ می‌توان برای از بین بردن لک‌ها و یکدست کردن رنگ پوست استفاده کرد. برای این کار باید میزان مناسبی از روغن بادام تلخ را روی ناحیه‌ای که دچار لک شده، ماساژ دهید و صبر کنید تا به‌خوبی جذب شود. اگر پوست چربی دارید، بعد از گذشت نیم ساعت آن را بشویید و اگر پوستتان خشک است، می‌توانید از شستن صرف‌نظر کنید تا پوستتان مرطوب بماند. البته در صورت شدت این عارضه و عدم تاثیر این درمان خانگی، بهتر است از درمان کک و مک در مرکز زیبایی کلینیک آفتاب کمک بگیرید.

استفاده به عنوان ماسک صورت

می‌توانید با کمک روغن بادام تلخ، ماسک‌های متنوعی برای صورت‌تان درست کنید. این ماسک‌ها با توجه به ترکیبات به‌کاررفته، می‌توانند باعث درخشندگی، جوانسازی و شفافیت پوستتان شوند.

روش استفاده روغن بادام تلخ به عنوان ماسکی برای پوست صورت بدین شکل است که با ترکیب گلاب، روغن بادام تلخ و مرطوب‌کننده مناسب پوست، می‌تواند ماسکی جوان‌کننده بسازید. 

همچنین می‌توانید مقداری از روغن بادام را با شیر و لیموترش ترکیب کنید و آن را روی پوستتان ماساژ دهید. بعد از بیست دقیقه، ماسک را با آب ولرم بشویید. مصرف این ماسک می‌تواند موجب شفافیت و روشن شدن پوست شود.

مراقبت از پوست صورت با درمان خانگی یا اصولی؟

در این مطلب از روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت و مو گفتیم و خواص و مضرات آن را برای شما شرح دادیم؛ بااین‌حال باید بدانید که این درمان برای مشکلات خفیف کاربرد دارد و بیشتر پیش‌گیری کننده است تا روشی درمانی! بنابراین اگر مشکل پوستی حادتری دارید و یا می‌خواهید در مدت‌زمانی کوتاه‌تر و به روشی موثرتر درمان شود، باید به مراکز معتبر درمانی و زیبایی مراجعه کنید.

 خدمات فیشیال پوست کلینیک زیبایی آفتاب، از بهترین خدمات زیبایی و رفع مشکلات پوستی است که نقش درمان‌کنندگی مشکلات پوستی شما را هم ایفا می‌کند. همچنین در صورت نیاز و تشخیص متخصصین، می‌توانید از سایر روش‌های درمان مشکلات پوستی ما نیز برخوردار شوید.

سوالات متداول

1. آیا روغن بادام تلخ برای پوست خوب است؟

بله! روغن بادام تلخ خواص زیادی برای پوست دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درخشندگی و شفافیت پوست، جوانسازی، کاهش چین و چروک، کنترل آکنه و آبرسانی اشاره کرد

2. روغن بادام تلخ برای چی خوبه؟

روغن بادام تلخ برای پوست و مو بسیار مفید است. این روغن علاوه‌بر کمک به سلامت پوست و مو، می‌تواند ماده‌ای ضد میکروبی و ضد قارچ هم باشد؛ به‌صورتی که پزشکان توصیه می‌کنند برای کنترل قارچ‌های پوستی از روغن بادام تلخ کمک بگیرید. البته برای چنین منظوری باید حتما با پزشک مشورت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB