عوارض هایفوتراپی صورت چیست؟

29 مهر ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

اگر قصد دارید هایفوتراپی انجام دهید یا به این روش درمانی برای جوانسازی پوست علاقه دارید، لازم است که خطرات آن را به‌خوبی بشناسید. در این مقاله با شما از خطرات و عوارض هایفوتراپی صورت صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

هایفوتراپی صورت چیست؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم هایفوتراپی چیست. هایفوتراپی را می‌توان نوعی سونوگرافی متمرکز با شدت بالا تعریف کرد. این تکنیک، روشی عالی برای جوانسازی پوست به‌صورت غیرتهاجمی و سرپایی محسوب می‌شود. متخصصین با این روش پوست را سفت و آن را لیفت می‌کنند. هایفوتراپی صورت یکی از برترین روش‌های جوانسازی است؛ چون تقریبا هیچ روش جوانسازی دیگری نمی‌تواند همه لایه‌های پوست را تحریک به کلاژن‌سازی کند. از طرفی نسبت به روش‌های تهاجمی‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و عوارض کمتری دارد.

پزشکان درطول درمان با هایفو، از دستگاه مخصوصی کمک می‌گیرند تا امواج را به پوست بتابانند. این امواج گرما تولید می‌کنند. گرمای تولیدشده، لایه SMAS پوست را سفت خواهد کرد و باعث تولید کلاژن در لایه درم خواهد شد تا پوست با طبیعی‌ترین شکل ممکن، سفت و کشیده شود. البته نمی‌توان انکار کرد که این درمان بی‌عوارض هم نیست.

هایفوتراپی صورت چیست

هایفوتراپی صورت چیست 

عوارض هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی صورت مانند بسیاری دیگر از روش‌های زیبایی، بدون عارضه نیست. خبر خوب اینکه اکثر این عوارض موقت هستند و طی چند روز یا نهایتا دو هفته برطرف خواهند شد. در ادامه با عوارض هایفوتراپی صورت بیشتر آشنا خواهید شد.

1) فلج صورت

فلج موقت صورت، یکی از نادرترین و جدی‌ترین عوارض هایفوتراپی صورت به شمار می‌رود. اگر درمانگر به اندازه کافی با اعصاب صورت آشنا نباشد و انرژی بیش از اندازه‌ای به ناحیه مربوطه بتاباند، امکان آسیب به اعصاب وجود دارد و نتیجه این اتفاق می‌تواند به شکل فلج موقت صورت بروز کند. البته خوشبختانه این عارضه بسیار نادر است و در صورت باتجربه بودن متخصص، هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

2) بروز لکه در پوست

بروز لکه یکی از شایع‌ترین عوارض هایفوتراپی صورت محسوب می‌شود؛ محققان با مطالعاتی که انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند که امکان بروز لکه و قرمزی در نواحی تحت درمان وجود دارد. 

این عارضه در افرادی که پوست حساس‌تری دارند، شایع‌تر است؛ البته قرمزی پوست بعد از درمان هایفو مسئله‌ای جدی و ماندگار نیست و بعد از چند ساعت از بین می‌رود.

3) درد

هرچند در حالت کلی هایفوتراپی صورت، درمانی بدون درد محسوب می‌شود و معمولا درد آن برای اکثر افراد قابل تحمل است؛ اما امکان دارد افرادی که تحمل درد کمی دارند، حین درمان کمی درد احساس کنند. اگر شما هم حساس هستید و فکر می‌کنید ممکن است هایفوتراپی اذیتتان کند، حتما قبل از درمان از پزشک بخواهید روی ناحیه مورد نظر کرم یا ژل بی‌حسی بزند.

4) تورم

تورم یکی دیگر از عوارض هایفوتراپی غبغب و صورت است. هرچند این مسئله در همه یکسان نیست؛ اما امکان دارد که بعضی از مراجعین بعد از درمان متوجه بروز تورم و بادکردگی روی پوستشان شوند. البته جای نگرانی ندارد؛ تورم ناشی از هایفوتراپی صورت مانند سایر عوارض آن، بعد از مدت کوتاهی محو خواهد شد.

5) بی حسی

بی‌حسی یکی دیگر از عوارض هایفوتراپی پوست صورت محسوب می‌شود. این عارضه بیشتر در نواحی حساس‌تر و ظریف پوست مانند اطراف لب و چشم‌ها اتفاق می‌افتد. علت بروز بی‌حسی بعد از هایفو به‌خاطر نفوذ امواج این دستگاه به لایه‌های عمیق پوست است. همین مسئله بعضا باعث آسیب جزئی به اعصاب می‌شود که درنهایت به بی‌حسی منجر خواهد شد. ماندگاری بی‌حسی کمی از سایر عوارض طولانی‌تر است و می‌تواند دو تا سه هفته به‌طول بینجامد. 

6) عدم تاثیرگذاری

شاید نتوان این مسئله را جزو عوارض هایفوتراپی صورت دانست؛ اما امکان دارد که بعد از درمان متوجه هیچ نتیجه و تاثیری نشوید. این مسئله به‌ندرت بروز می‌کند؛ اما باید بیان شود تا قبل از درمان همه احتمالات را درنظر بگیرید و اگر نتیجه نگرفتید، ناامید نشوید. البته در نظر داشته باشید که همچنان هایفوتراپی از قوی‌ترین درمان‌های غیر تهاجمی موجود برای جوانسازی پوست محسوب می‌شود.

7) هایپرپیگمنتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون وضعیتی است که در آن رنگدانه‌های پوست به سطح می‌آیند و فعال می‌شوند. در نتیجۀ این اتفاق، بخشی از پوست تغییر رنگ می‌دهد و تیره می‌شود. هایپرپیگمنتاسیون می‌تواند یکی از عوارض هایفوتراپی صورت باشد، اما خوشبختانه بسیار نادر است و نیازی نیست که نگران آن باشید. 

هایپرپیگمنتاسیون از عوارض هایفوتراپی صورت

عکسی از هایپرپیگمنتاسیون صورت

8) کبودی

در موارد کمی امکان بروز کبودی در ناحیه‌ی درمان وجود دارد. این مسئله بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که پوست حساس و ظریف‌تری نسبت به سایرین دارند. اگر متوجه بروز کبودی شدید، نگران نباشید. این عارضه به سرعت و بعد از گذشت یک یا نهایتا دو هفته از بین خواهد رفت.

9) عوارض جانبی نادر

علاوه‌بر مواردی که گفته شد، ممکن است افرادِ تحت درمان در موارد نادر عوارض خاصی مانند تاول، سوختگی و آسیب‌های موقت عصبی را تجربه کنند. این عوارض معمولا به دلیل اجرای هایفو توسط پزشکان کم‌تجربه رخ می‌دهد و در صورت انتخاب کلینیک معتبر و کار با پزشکان متخصص و باتجربه، می‌توانید از عدم بروز این عوارض مطمئن شوید. 

پیشگیری از عوارض هایفوتراپی صورت

با مراقبت صحیح و اصولی بعد از عمل، می‌توانید عوارض هایفوتراپی صورت را به حداقل برسانید. موارد زیر از مهم‌ترین اقداماتی هستند که تاثیر قابل توجهی در کاهش یا مدیریت عوارض خواهند گذاشت:

استفاده از کمپرس سرد

اگر نگران احساس درد در ناحیه تحت درمان هستید، می‌توانید از کمپرس سرد برای تخفیف عوارض کمک بگیرید. کمپرس سرد علاوه‌بر کمک به کاهش درد ناشی از هایفو، به کنترل علائم دیگری مانند قرمزی، تورم و حساسیت ناحیه تحت درمان کمک خواهد کرد.

کاهش عوارض هایفوتراپی صورت با کمپرس سرد

کمپرس سرد بعد از هایفوتراپی صورت

عدم استفاده از محصولات خشن مراقبت از پوست

تا چند روز بعد از هایفوتراپی از استفاده از محصولات خشن مراقبت از پوست مانند لایه‌بردارها یا محصولات حاوی اسید خودداری کنید. این محصولات می‌توانند باعث افزایش شدت حساسیت و قرمزی پوستتان شود و آن را حساس‌تر کند. بهتر است در روزهای پس از هایفو، از محصولات مراقبتی ملایم و مخصوص پوست حساس کمک بگیرید.

محافظت در برابر نور خورشید

برای به حداقل رساندن عوارض هایفوتراپی پوست صورت ضروری است که از پوستتان در برابر نور خورشید مراقبت کنید. قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث شدت پیدا کردن میزان عوارض شود یا پوستتان را حساس‌تر کند. بهتر است در روزهای ابتدایی پس از هایفو حتما از ضدآفتاب با SPF بالا کمک بگیرید. این کار کمک می‌کند تا از بروز هایپرپیگمنتاسیون جلوگیری کنید.

عمل به دستورات پزشک

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای پیش‌گیری عوارض هایفوتراپی انجام دهید، این است که با دقت به دستورات پزشک‌تان عمل کنید. پزشک با توجه به وضعیت شما و نوع پوستتان تمام توصیه‌های لازم و البته کاربردی را برای به‌حداقل رساندن عوارض به شما ارائه خواهد داد. عمل به آن‌ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کوتاه شدن مدت نقاهتتان خواهد داشت.

احتمال نتیجه نگرفتن از هایفوتراپی صورت چقدر است؟

همانطور که مطالعه کردید، امکان دارد که در موارد نادری، هایفو اثرگذاری لازم را نداشته باشد یا اصلا اثر نگذارد. به گفته متخصصین این مسئله می‌تواند سه دلیل داشته باشد:

  • از کارتریج با عمق اشتباه یا سطح انرژی بسیار بالا استفاده شده باشد؛
  • سیستم هایفو استفاده شده، سطح پوست را بیش‌از اندازه گرم کند و باعث سوختگی یا تاول شود و نتواند اثرگذاری مطلوب را داشته باشد؛
  • میزان چین و چروک صورت متقاضی به‌اندازه‌ای باشد که احتمال دستیابی به نتیجه، وعده‌ای غیرواقعی و دور از ذهن باشد.

نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید این است که دستگاه‌های هایفو یکسان نیستند و هر کدامشان می‌توانند نتیجه‌ای متفاوت داشته باشند. به همین دلیل پاسخی یکسان برای درمان وجود نخواهد داشت. میزان درگیری پوست، کیفیت دستگاه استفاده‌شده، تخصص و مهارت پزشک و اعتبار مرکز درمانی از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند روی میزان اثرگذاری تاثیر داشته باشند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اثرگذاری هایفوتراپی حدود 3 تا 6 ماه بعد از اولین جلسه خود را نشان خواهد داد. به همین دلیل یک تا دو هفته اول بعد از درمان، زمان مناسبی برای قضاوت میزان اثرگذاری نخواهد بود. 

بهترین کار این است که بعد از درمان، جلسه‌های ویزیت پزشک را از دست ندهید و درباره نتایج با او مشورت کنید.

هایفوتراپی صورت با کمترین عارضه در کلینیک زیبایی آفتاب

در این مقاله تلاش کردیم تا با شما از مهم‌ترین عوارض هایفوتراپی صورت صحبت کنیم. با وجود همه عوارضی که برای هایفو در نظر گرفته می‌شود، همچنان این روش از مهم‌ترین و اثرگذارترین متدهای جوانسازی پوست محسوب می‌شود و به‌کارگیری آن می‌تواند بدون کمترین دردسر، نتایجی مطلوب و پایدار را به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید با مشورت پزشک، درمان‌های مکمل را هم همراه با هایفوتراپی به‌کار بگیرید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

سوالات متداول:

1. هایفوتراپی صورت چیست؟

هایفوتراپی روشی برای جوانسازی پوست است که برای نقاط مختلف بدن مانند صورت انجام می‌شود.

2. آیا هایفوتراپی صورت عوارض دارد؟

این روش اگرچه روشی غیرتهاجمی محسوب می‌شود، اما بنا به ویژگی‌های جسمی‌تان ممکن است عوارضی مانند لکه، درد، بی‌حسی، کبودی موقت و... را تجربه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB