مزوتراپی مو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

17 مرداد ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

اگر می‌خواهید بدانید مزوتراپی مو چیست ، باید بگوییم یکی از روش‌های موفق در درمان ریزش مو است. ریزش 100 تار مو در طول روز کاملا طبیعی بوده و نباید برای آن نگران شوید. اما اگر هنگام شانه‌ کردن یا نوازش نیز با یک دسته موی کنده‌شده مواجه شدید، به احتمال زیاد شما هم درگیر ریزش مو هستید. افرادی که از ریزش موهای خود کلافه شده‌اند، به دنبال روشی برای درمان این مشکل می‌گردند؛ درحالی‌که برای کنترل ریزش مو ابتدا باید دلیل آن را پیدا کرد. اگر شما هم از این عارضه رنج می‌برید و قصد درمان به روش مزوتراپی مو را دارید، این مقاله را مطالعه کنید.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو (Hair Mesotherapy) روشی درمانی و تزریقی با هدف کنترل ریزش موها و رشد مجدد آن‌ها است. مزوتراپی نخستین بار در سال 1952 و توسط پزشکی فرانسوی استفاده شد؛ اما به‌مرور به کشورهای دیگر نیز انتقال پیدا کرده و از محبوبیت زیادی برخوردار شد. برای اینکه با این روش درمانی بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مقاله مزوتراپی چیست را بخوانید.

اگرچه از روش های مختلفی برای تقویت فولیکول های مو استفاده می‌شود، اما باید بدانید که هر کدام از آن‌ها، خصوصیات و کاربردهای خود را دارند. برای مثال تفاوت مزوتراپی با پی آر پی این است که به جای استفاده از پلاکت‌ها یا مواد شیمیایی، از ترکیب مواد آلی و معدنی مورد نیاز بدن استفاده می‌کند. با این کار فولیکول‌های مو مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت کرده و ریزش مو کاهش می‌یابد.

اگر می‌خواهید بدانید که مزوتراپی مو درد دارد یا نه، باید بگوییم که این درمان روشی بدون درد به شمار می‌رود؛ بااین‌حال برای افرادی که آستانۀ تحمل درد کمی دارند، می‌توان از مواد بی‌‌حسی استفاده کرد.

مزوتراپی مو

عکسی از انجام مزوتراپی مو

مواد مزوتراپی مو چیست؟

مواد مزوتراپی مو در افراد مختلف، متفاوت است و با توجه به نیاز هر فرد انتخاب می‌شود. در واقع این محلول باید حاوی موادی باشد که کمبود آن باعث ریزش موهای شما شده است. اما در بیشتر موادی که در مزوتراپی مو استفاده می‌شود، ترکیبی از عناصر معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن یافت می‌شود.

اغلب محلول‌های مزوتراپی مو که در بازار موجود هستند، شامل کلسیوم، پتاسیم، منگنز، مس، روی، آهن، سدیم کلرید، بیوتین، سلنیوم، منیزیم سولفات و ترکیبی از ویتامین‌های B، C و A می‌شوند؛ البته در برخی برندها از ترکیبات بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین، پروکائین و زایلوکائین نیز استفاده می‌شود. مواد مزوتراپی مو به صورت موضعی عمل کرده و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند.

مزوتراپی مو چگونه انجام میشود؟

برای اینکه بدانید مزوتراپی مو چیست و چگونه انجام میشود، لازم است با معنی واژۀ Meso آشنا شوید. این کلمه به لایه‌ای از پوست سر اشاره دارد که با نام مزودرم شناخته می‌شود. پزشک یا کارشناس متخصص زیبایی ابتدا با سوزن‌های مخصوصی، ضربات متعددی به زیر پوست وارد می‌کند. این ضربه‌ها باعث می‌شود سلول‌های پوستی سالم تحریک شده و کلاژن و آلاستین ترشح کنند.

پس از این کار، مواد مزوتراپی مو متناسب با نیاز بدن شما ترکیب شده و به زیر لایۀ مزودرم تزریق می‌شود. این کار هم به تقویت ریشه‌های مو کمک می‌کند و هم سرعت گردش خون را در زیر پوست بهبود می‌بخشد. درنتیجه کلاژن و آلاستین تولید شده با جریان خون به حرکت درآمده و به مناطق آسیب‌دیده منتقل می‌شوند.

انجام مرتب مزوتراپی مو، به‌مرور باعث درمان نقاط آسیب‌دیدۀ پوست سر و تقویت مناطق دیگر شده و به رشد مجدد موهایتان کمک خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با این درمان، می‌توانید مقالۀ نحوه انجام مزوتراپی چگونه است را مطالعه کنید.

در چه مواردی می‌توان از مزوتراپی مو استفاده کرد؟

از کاربردهای مزوتراپی مو که روش درمانی محبوب و پرطرفداری است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل ریزش مو
  • تقویت تارهای مو
  • افزایش ضخامت تار مو
  • تقویت ساقه مو
  • رشد مجدد موها
  • جوان‌سازی پوست سر
  • درمان شلی و افتادگی پوست
  • درمان آلوپسی (ریزش سکّه‌ای مو)
  • درمان تلوژن افلوویوم (ریزش مو بیشتر از رویش آن)
  • درمان بیماری‌های پوست سر
  • رفع تجمع چربی‌های پوست سر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مزوتراپی اوایل برای تسکین و کنترل درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پزشکان زیادی نیز از آن برای رفع چربی‌های بدن استفاده می‌کرده‌اند. برای اطلاع از تاثیر مزوتراپی برای لاغری می‌توانید به مجله تخصصی کلینیک آفتاب مراجعه کنید.

مزوتراپی مو و جلوگیری از ریزش مو

تصویری از قبل و بعد مزوتراپی مو

فواید مزوتراپی مو چیست؟

اطلاع پیدا کردن درباره فواید مزوتراپی مو قبل از انجام آن، بدون فایده نیست. مزوتراپی روشی فوق‌العاده موثر برای ریزش موها است و نتایج آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. مهم‌ترین فایده مزوتراپی مو، تغذیه و تقویت فولیکول‌های مو است. هیچ ماسک، شامپو یا دارویی نمی‌تواند فولیکول‌های مو را مستقیما تغذیه کند. این عملکرد، مزوتراپی مو را به روش درمانی مفیدی تبدی کرده است که مزایای بی‌شماری دارد.

برخی از مهم‌ترین مزایا و فواید مزوتراپی مو عبارتند از:

  • نتیجه‌گیری سریع: نتایج مزوتراپی خیلی زود، بعد از گذشت 3 تا 4 ماه خود را نشان می‌دهد. مدت زمان هر جلسه مزوتراپی مو نیز کوتاه است و بین 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد. درنتیجه در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود.
  • ایمن و بدون درد: مزوتراپی مو اگر چه روشی تهاجمی به شمار می‌رود، اما در مقایسه با روش‌های دیگر درد بسیار کمتری دارد. این روش کاملا ایمن بوده و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است.
  • تقویت پوست سر: مواد مزوتراپی علاوه بر رشد مجدد موها، باعث جوانسازی پوست سر می‌شوند. تزریق این مواد، میزان گردش خون را در رگ‌های خونی پوست سر افزایش داده و به بهبود خون‌رسانی این ناحیه کمک می‌کند. بعد از چند جلسه مزوتراپی، می‌توانید موهای ضخیم‌ و پرپشت خود را مشاهده کنید.
  • رفع التهاب پوست سر: التهاب و خارش زیاد پوست سر، آزاردهنده است. اگر از این مشکل رنج می‌برید، مزوتراپی مو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. التهاب و خشکی پوست سر، باعث شوره و سست‌شدن فولیکول‌های مو می‌شود. مواد مزوتراپی از طریق تغذیه پوست سر، التهاب را کاهش داده و این مشکل را برطرف می‌کنند.
  • تنظیم pH پوست سر: چربی‌ها و آلودگی‌هایی که در سطح پوست سر قرار دارند، تعادل pH پوست را به‌هم زده و موجب اسیدی یا بازی شدن آن می‌شوند؛ درنتیجه پوست دیگر نمی‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. همین مساله باعث آسیب‌دیدن فولیکول‌های مو و ریزش آن‌ها می‌شود. برای تنظیم pH پوست سر، لازم است آن را به طور منظم لایه‌برداری کنید. ماهیت درمانی مزوتراپی از طریق کمک به لایه‌برداری پوست، باعث تنظیم pH آن می‌شود.

سن مناسب مزوتراپی مو چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه مزوتراپی به عنوان روشی موثر برای درمان ریزش مو شناخته می‌شود، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

بسیاری از پزشکان سن مناسب مزوتراپی مو را از 20 سالگی می‌دانند. البته ریزش مو در برخی موارد نادر ممکن است زودتر از این سن هم رخ بدهد؛ اما از آنجایی که علت این عارضه در سنین نوجوانی به طور دقیق تشخیص داده نمی‌شود، توصیه می‌کنیم افراد زیر 18 سال از این درمان استفاده نکنند. درمان ریزش مو با مزوتراپی سقف سنی ندارد و برای همه افراد بالغ فارغ از سن و جنسیت، مناسب است و حتی افراد میانسال نیز می‌توانند از نتایج آن بهره ببرند. بااین‌حال بهترین تاثیر این روش تا سن 35 سالگی خواهد بود.

مزوتراپی مو برای افرادی که رشد موهایشان کم است و یا از مشکلات متعددی در زمینه پوست و مو رنج می‌برند، بسیار مناسب است. استرس و اضطراب زیاد هم ممکن است باعث ریزش مو در ناحیه سر، ابرو و حتی ریش شود. اگر شما هم به دلیل استرس و فشار عصبی دچار ریزش مو شده‌اید، مزوتراپی می‌تواند راه‌حل مناسبی برایتان باشد.

عوارض مزوتراپی مو چیست؟

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که عوارض مزوتراپی مو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مزوتراپی مو در مقایسه با دیگر روش‌های ترمیمی، روشی کم‌خطر محسوب می‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید، هیچ‌کدام از روش‌های درمانی، ترمیمی و زیبایی به طور مطلق خوب و بدون ضرر نیستند و در کنار مزایایی که دارند، ممکن است چند عارضه خفیف هم به همراه داشته باشند. از شایع‌ترین عوارض مزوتراپی مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرخی و کبودی پوست سر
  • بروز خراش پوستی در سر
  • عفونت
  • برجسته‌ شدن محل تزریق
  • خارش و سوزش پوست سر
  • حساسیت پوست
  • احساس درد خفیف در محل تزریق
  • تهوع و احساس ضعف
  • تورم و قرمزی پوست سر
  • زخم شدن و لک‌ شدن پوست سر

اکثر این عوارض بعد از گذشت چند روز خودبه‌خود از بین می‌روند. برای درمان برخی از آن‌ها مثل زخم و لک، می‌توانید با تجویز پزشک از کرم‌های ترمیم‌کننده استفاده کنید. عفونت پوست بعد از مزوتراپی مو، در اثر تزریق مواد بی‌کیفیت صورت می‌گیرد. بنابراین برای دریافت بهترین نتیجه، توصیه می‌کنیم از خدمات مزوتراپی در کلینیکی تخصصی و معتبر مانند کلینیک آفتاب کمک بگیرید.

مزوتراپی مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

مزوتراپی مو در صورتی موثر است که علت ریزش مو، مشکلات هورمونی یا بیماری‌های جدی نباشد؛ چراکه اگر تعادل هورمونی بدن‌تان به هم خورده باشد، این درمان به‌تنهایی نمی‌تواند شما را از شر ریزش مو خلاص کند. در این صورت باید ابتدا مشکل هورمونی خود را درمان کرده و سپس برای انجام مزوتراپی اقدام کنید.

دیگر افرادی که نباید از مزوتراپی مو استفاده کنند، عبارتند از:

  • مبتلایان به برخی عفونت‌ها
  • مبتلایان به تومور خوش‌خیم یا بدخیم
  • بیماران اختلالات غددی
  • افراد مبتلا به اختلالات هورمونی
  • بیماران هموفیلی
  • بیماران مبتلا به ایدز
  • مبتلایان به سفلیس
  • بانوان باردار
  • مادران شیرده

 در دوران قاعدگی نیز میزان حساسیت پوست بالا می‌رود و کوچک‌ترین تغییرات زمینه‌ساز مشکلات بزرگی خواهد شد. به همین ترتیب، ریسک بروز عوارض مزوتراپی مو در زنانی که در دوره بارداری و شیردهی قرار دارند هم بسیار بالا است و می‌تواند جان نوزاد را به خطر بیاندازد. همچنین اگر آلرژیک هستید و به مواد محلول مزوتراپی حساسیت دارید، نباید از این روش استفاده کنید.

مزوتراپی موپ

تصویری از انجام مزوتراپی برای نواحی کم پشت مو سر

نکات قبل از مزوتراپی مو چیست؟

بهتر است پیش از مراجعه برای درمان ریزش مو با مزوتراپی، نکات زیر را بدانید و آماده باشید.

  • اگر از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین استفاده می‌کنید، مصرف آن را یک هفته قبل از مزوتراپی مو قطع کنید.
  • قبل از مراجعه به کلینیک برای مزوتراپی، موهایتان را بشویید.
  • حداقل از یک روز قبل، از محلول‌های گیاهی و شیمیایی استفاده نکنید.
  • برای شستن موهایتان از شامپو و ماسک مناسب نوع موهایتان استفاده کنید.
  • از چند روز پیش از مراجعه به مزوتراپی مو از مواد حالت‌دهنده مثل ژل و تافت استفاده نکنید.

مزوتراپی مو چند جلسه طول می‌کشد؟

تعداد جلسات مزوتراپی مو بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. پزشک اول شما را معاینه کرده و سپس با توجه به نتایج آزمایشات 3 تا 15 جلسه مزوتراپی برای شما تجویز می‌کند. در شروع درمان، فاصلۀ هر دو جلسه 7 تا 10 روز است. به مرور زمان و با توجه به نتایج درمان، فاصله هر دو جلسه درمانی به دو هفته تا یک ماه افزایش می‌یابد.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو چیست؟

برای اینکه پس از مزوتراپی موهای سالم‌تر و زیباتری داشته باشید، باید از آن‌ها مراقبت کنید. لازم است بدانید که درد، قرمزی و تورم ناحیه تزریق کاملا طبیعی است و نباید نگران آن باشید. این مشکلات پس از حدود 48 ساعت از بین می‌روند. همچنین بهتر است تا چند روز از قرارگرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

حواستان باشد که تا 8 ساعت نباید موهای خود را بشویید؛ اگرچه تحمل این شرایط دشوار است، اما باید بدانید شستن موها بلافاصله بعد از مزوتراپی بر روند درمان ریزش موها تاثیر منفی می‌گذارد. پس از این مدت نیز اگر قصد استحمام دارید، باید از آب ولرم استفاده کنید. شستشوی موها با آب داغ تا 2 روز پس از مزوتراپی به موهایتان آسیب می‌زند. این ممنوعیت شامل سونا، جکوزی، استخر و هرگونه فضای بخارگونۀ دیگر نیز می‌شود.

به‌هیچ‌وجه از شامپو و ماسک موی قوی استفاده نکنید و از مصرف داروهای ضدالتهاب و آستروئیدی (مانند آسپرین) حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق، خودداری کنید. مصرف الکل و دخانیات نیز روند مزوتراپی را مختل می‌کند. درنهایت باید فعالیت‌های بدنی خود را تا 48 ساعت متوقف کنید. همچنین تا زمان بهبودی کامل محل تزریق، از ماساژ دادن این ناحیه اکیدا خودداری کنید. این موارد از مهم‌ترین مراقبت های پس از مزوتراپی مو هستند که باید رعایت کنید.

ماندگاری مزوتراپی مو چقدر است؟

ماندگاری مزوتراپی مو در مقایسه با روش‌های دیگر بیشتر است. تاثیرات و نتایج مزوتراپی بسته به ساختار موی فرد، شدت و میزان ریزش مو فرق می‌کند. به طور معمول مزوتراپی مو بین 12 تا 18 ماه ماندگاری دارد. در صورت کاهش یا از بین‌رفتن نتایج، می‌توانید برای تزریق مجدد مواد مزوتراپی مو به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

هزینه ۱۰ جلسه مزوتراپی مو چقدر است؟

هزینه مزوتراپی مو به عوامل متعددی وابسته است. از این نظر، نمی‌توان عدد مشخصی ارائه داد. کیفیت مواد مزوتراپی، میزان تخصص و مهارت درمانگر، سابقه و اعتبار کلینیک و بسیاری عوامل دیگر، از مواردی هستند که می‌تواند قیمت مزوتراپی مو را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین بهترین روش برای اطلاع پیدا کردن از هزینه 10 جلسه مزوتراپی، تماس با کلینیک و پرسش از کارشناسان است.

سخن پایانی

از شما سپاس‌گزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. در این مطلب به بررسی یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمانی مو پرداختیم. یاد گرفتیم مزوتراپی مو چیست و عوارض آن کدام است؛ فهمیدیم چه فواید و کاربردهایی دارد؛ با نحوۀ انجام آن آشنا شدیم و اقداماتی را که پیش و پس از مزوتراپی باید انجام دهیم، یاد گرفتیم.

ما درک می‌کنیم که ریزش مو و کم‌پشت‌شدن موها چه تجربۀ دردناکی است و چه احساس آزاردهنده‌ای دارد؛ اما مفتخریم به شما بگوییم که در این مسیر تنها نیستید و افرادی متخصص مانند کارشناسان کلینیک آفتاب را در کنار خود دارید. اگر پیش از این، از مزوتراپی مو برای درمان استفاده کرده‌اید، لطفا از تجربۀ خود برایمان بنویسید. اگر هم هنوز از ریزش مو و مشکلات پوست سر رنج می‌برید، برای ما نظر بگذارید تا راهنمایی‌تان کنیم.

سوالات متداول

1. بهترین سن برای مزوتراپی مو چه زمانی است؟

انجام مزوتراپی مو محدودیت سنی ندارد؛ اما بهترین تاثیر آن در سنین ۲0 تا ۳۵ سالگی است.

2. آیا می‌توانیم بعد از مزوتراپی مو به حمام برویم؟

خیر؛ موهای شما تا 8 ساعت پس از مزوتراپی نباید خیس شوند. استحمام با آب گرم نیز از 2 روز پس از انجام مزوتراپی مو بلامانع است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB