هایفوتراپی و مزایای آن برای جوانسازی پوست

07 شهریور ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

بسیاری معتقدند که افتادگی و چین و چروک پوست، یکی از عوارض غیر قابل پیشگیری افزایش سن است؛ اما آیا واقعاً چنین است؟ باید بگوییم خیر. امروزه راه‌های متعددی برای مقابله و کاهش روند ایجاد چین و چروک وجود دارد که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها، هایفوتراپی است.

از آنجایی که این روش بسیار محبوب و همه‌گیر شده، تصمیم گرفتیم در این نوشته درباره این که هایفوتراپی چیست ، چه مزایا و معایبی دارد و چگونه انجام می‌شود، صحبت کنیم. بنابراین اگر شما هم دنبال اکسیر جوانی با کمترین درد و عارضه هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یا هایفودرمانی روشی نوین و بدون درد برای زیبایی است که با هدف لیفتینگ و سفت‌کردن پوست انجام می‌شود و جایگزینی مناسب و البته موقت برای عمل جراحی لیفت است.

کلمه هایفو (HIFU) مخفف واژه انگلیسی High-intensity Focused Ultrasound به معنای «امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا» است. این امواج درواقع همان موج‌هایی هستند که در دستگاه‌های سونوگرافی استفاده می‌شوند؛ تنها تفاوت هایفوتراپی با سونوگرافی این است که امواج در هایفوتراپی به‌صورت متمرکز و به یک لایه خاص از پوست وارد می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا تولید رشته‌های کلاژن در پوست بهبود یابد. در نتیجه پوستی سفت، جوان و بدون چین‌وچروک برای شما به ارمغان می‌آورد.

دستگاه هایفوتراپی

تصویری از هایفوتراپی صورت 

دستگاه هایفوتراپی چیست؟

دستگاه هایفوتراپی، دستگاهی برای تولید امواج اولتراسوند یا هایفو و انتشار آن‌ها در لایه‌های عمقی پوست است. این دستگاه لایه‌های داخلی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با جمع‌کردن آن‌ها، باعث به‌وجودآمدن پوستی صاف و بدون چین‌وچروک می‌شود. علاوه بر این، امواج اولتراسوند با تحریک غدد زیرپوستی، تولید کلاژن و فیبروپلاست را سرعت می‌بخشند و به برگشتن خاصیت الاستیک پوست کمک می‌کنند.

یکی دیگر از وظایف دستگاه هایفوتراپی، گرم‌کردن ناحیه اتصال پوست با عضله‌ای به نام SMAS است. این گرما باعث می‌شود گلبول‌های سفید این ناحیه از بین رفته و پوست آن ضخیم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. این روش هم به لیفت صورت می‌انجامد و هم عضله را در جای خود سفت کرده و از افتادن آن جلوگیری می‌کند.

دستگاه هایفو گلد یکی از انواع دستگاه هایفوتراپی است که با استفاده از نسل جدیدی از تکنولوژی اولتراسوند، در رده بهترین دستگاه‌های هایفو قرار می‌گیرد. از این دستگاه برای رفع چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست استفاده می‌شود و از محبوبیت زیادی برخوردار است.

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

بیشترین تاثیر هایفوتراپی برای کسانی است که پوستشان دچار شل‌شدگی شدید یا خفیف شده و یا از اشعۀ خورشید و نور مستقیم آفتاب آسیب دیده است. هایفوتراپی می‌تواند چین‌وچروک پوست این افراد را از بین برده یا از عمق آن بکاهد. نازکی پوست و تیرگی زیر چشم نیز از عارضه‌های دیگری است که می‌تواند با هایفوتراپی درمان شود. هایفوتراپی همچنین به‌دلیل تاثیر بر چربی‌های پوست، می‌تواند غبغب صورت را نیز از بین ببرد یا آن را کوچک‌تر کند.

اما هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست؟ خانم‌های باردار یا شیرده و افراد مبتلا به دیابت، صرع و مشکلات قلبی بهتر است از این روش درمانی استفاده نکنند. اگر قبلا عمل قلب انجام داده‌‌اید و در داخل قفسۀ سینه‌تان استند قلبی (یا هرنوع پروتز فلزی دیگری) وجود دارد، نباید برای هایفوتراپی پوست اقدام کنید. همچنین اگر در نقاط مورد نظر برای هایفوتراپی زخم باز، تبخال یا... دارید، بهتر است تا بهبودی کامل زخم، درمان خود را به تعویق بیندازید.

بهترین سن مناسب برای هایفوتراپی بین 30 تا 75 سال است؛ البته نه به این معنا که افراد جوان‌تر نمی‌توانند هایفوتراپی انجام دهند! درواقع اگر کمتر از 30 سال سن دارید هم می‌توانید از این روش درمانی به‌عنوان تکنیکی مؤثر برای پیشگیری از پیری پوست خود استفاده کنید.

هایفوتراپی چگونه انجام می شود؟

حال باید سراغ پاسخ به این سؤال برویم که مراحل هایفوتراپی چیست و چگونه انجام می‌شود:

  1. قبل از انجام هایفوتراپی، در ابتدا باید همه محصولات آرایشی را از روی پوست خود به طور کامل پاک کنید؛
  2. در مرحله بعدی پزشک متخصص، ناحیه مدنظر را مشخص و تمیز می‌کند؛
  3. این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات پزشک برای انجام هایفوتراپی از بی حسی موضعی استفاده کند. بنابراین نگران درد نباشید؛
  4. سپس پزشک ژل مخصوصی مانند لوبریکانت را در ناحیه مدنظر، روی پوست می‌زند؛
  5. حال زمان آن فرا رسیده که دستگاه هایفو روی پوست قرار گیرد و تنظیمات لازم برای شدت و میزان امواج فراصوت انجام‌ شود؛
  6. بعد از آن‌که امواج با پالس‌های کوتاه به ناحیه مدنظر فرستاده شد، اولین جلسه درمان به پایان می‌رسد.

مزایای هایفوتراپی چیست؟

خوشبختانه هایفوتراپی یک روش غیرتهاجمی است و نیازی به انجام جراحی و بیهوشی ندارد. ازاین‌رو موارد بسیاری را می‌توان به‌عنوان فواید هایفوتراپی نام برد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تعداد جلسه‌های هایفوتراپی بسیار کم و درحدود ۱ تا ۳ جلسه است؛
  • ماندگاری هایفوتراپی بالاست و می‌تواند سالی یک یا دو بار انجام شود؛
  • مدت زمان لازم برای هر جلسه کوتاه است و حدود ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد؛
  • تکنیک هایفوتراپی به دوره نقاهت یا ریکاوری نیازی ندارد؛
  • از آنجایی که این روش بدون هیچ‌گونه بُرش، تزریق و خون‌ریزی انجام می‌شود، گزینه‌ای عالی برای زیبایی آن دسته از افرادی است که از زخم و خون‌ریزی واهمه دارند؛
  • هایفوتراپی درمانی بدون درد و پانسمان است؛
  • انجام این تکنیک هیچ‌گونه مانعی با سایر روش‌های درمانی مانند میکرونیدلینگ ندارد؛
  • هزینه هایفوتراپی بسیار کم و نسبت به سایر روش‌های لیفتینگ، مقرون‌به‌صرفه است.

هایفوتراپی در چه نواحی انجام می شود؟

اگر می‌خواهید بدانید که نواحی هایفوتراپی چیست و در کدام نقاط بدن انجام می‌شود، باید بگوییم که این درمان می‌تواند برای تقویت کلاژن در نواحی مختلف بدن برای انجام شود و فواید یکسانی داشته باشد. بیشتر افراد بازو، شکم، پهلو، پشت پا، گردن ، غبغب و بینی و... را برای انجام هایفوتراپی برمی‌گزینند. از مهم ترین محل های مناسب برای انجام هایفوتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افتادگی ابرو
  • چین و چروک های ایجاد شده در پیشانی
  • هایفوتراپی غبغب
  • شل بودن پوست
  • خط خنده
  • خطوط ریز زیر چشم و اطراف آن (پنجه کلاغی)
  • خطوط مبهم آرواره‌ها و فک
  • خطوط گردن
  • هایفوتراپی واژن

نتایج هایفوتراپی را چه موقع می توان دید؟

اگر نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده اند را بشنوید، اکثرشان گفته‌اند که بلافاصله بعد از اتمام این عمل توانستند تغییرات زیادی را احساس کنند. فرآیند بازیابی طبیعی پوست فقط با انجام یک جلسه درمانی هایفوتراپی شروع می‌شود؛ اما باید بدانید که تأثیرات نهایی و کامل آن به تدریج و در طول یک دوره 3 تا 6 ماهه پدیدار خواهد شد. کشیدگی پوست‌های افتاده، ازبین‌رفتن چین و چروک پیشانی و بهبود چشم‌گیر رنگ پوست ازجمله نتایج مشهود این عمل هستند.

برخی از افراد بیان کرده‌اند که با انجام هایفوتراپی شاهد برطرف‌شدن افتادگی پوست در ناحیه پلکشان بوده و در نتیجه، چشم‌هایشان بازتر و جوان‌تر به نظر رسیده است. حتی آثار نامشهودی درباره هایفو وجود دارد که باعث تولید کلاژن جدید می‌شود و می‌تواند سرعت پیرشدن پوست در آینده را کاهش دهد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که کار هایفوتراپی چیست می‌توان گفت که هایفو باعث ازبین‌رفتن افتادگی پوست و چین و چروک صورت شده و پوستی سفت و روشن را به ارمغان می‌آورد.

هایفوتراپی چیست

عکسی از قبل و بعد از هایفوتراپی پوست

دوران نقاهت هایفوتراپی چقدر است؟

نکته جذاب دیگری که درباره هایفوتراپی وجود دارد، این است که نیاز به گذراندن دوران نقاهت ندارد و پس از انجام آن، بلافاصله می‌توانید نتایج را روی پوست خود مشاهده کنید. همچنین بدون نیاز به مراقبت‌های ویژه بوده و لازم نیست برای ادامه روند درمان سراغ داروهای مختلف بروید. همین موضوع از دلایل محبوبیت بیشتر هایفو نسبت به عمل لیفت صورت است. چراکه عمل لیفت صورت نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و معاینات جهت کاهش درد، التهاب و تورم تا چند جلسه ادامه پیدا می‌کند.

عوارض هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی هم مانند هر روش زیبایی ممکن است با توجه به نوع و حساسیت پوست، عوارضی داشته باشد. این عوارض شامل قرمزی، کبودی، التهاب و تورم پوست هستند که معمولاً بیشتر از 48 ساعت ماندگاری ندارند و کاملاً برطرف می‌شوند. اگر می‌خواهید درباره عوارض هایفوتراپی صورت اطلاعات کاملی کسب کنید، مقاله‌ای با همین موضوع را در سایت ما بخوانید.

انواع هایفوتراپی چیست؟

بسته به اینکه پوست چه ناحیه‌ای از بدن شما دچار افتادگی شده است، می‌توانید از یکی از انواع هایفوتراپی استفاده کنید. در ادامه، به معرفی شاخه‌های این روش درمانی و عوارض و مزایای آن خواهیم پرداخت.

هایفو صورت چیست؟

هایفوتراپی صورت یکی از محبوب‌ترین روش‌های جوان‌سازی پوست صورت است که به شکل غیر تهاجمی انجام می‌شود. این روش با کمترین عارضه، به رفع چین و چروک صورت، گردن و خطوط بالای سینه (دکولته) منجر می‌شود. بنابراین بی‌دلیل نیست که تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفته است.

عوارض هایفوتراپی صورت

خوشبختانه هایفوتراپی صورت نکات منفی زیادی ندارد و از ایمنی بالایی برخوردار است. اما به‌هرحال، ممکن است بعد از درمان عوارض جزئی جانبی داشته باشید که معمولاً در عرض 24 تا 48 ساعت از بین می‌روند؛ عارضه‌هایی نظیر سرخی، ورم صورت، سوزن‌سوزن شدن و ناراحتی جزئی در طول درمان که خودبه‌خود یا در صورت لزوم، با داروهای مسکن کاهش می‌یابند. البته ناگفته نماند برخی از افراد برای چند روز تا یک هفته پس از درمان احساس گزگز می‌کنند. در برخی افراد نیز ممکن است کبودی یا بی‌حسی دیده شود که البته بسیار نادر است و در عرض چند روز از بین می‌رود.

هایفوتراپی بهتر است یا لیفت صورت؟

خوشبختانه هایفوتراپی صورت نسبت به جراحی لیفتینگ مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • کمتر تهاجمی بودن
  • ارزان‌تر بودن
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر

بنابراین می‌توان گفت هایفوتراپی از لیفتینگ و جراحی صورت بهتر است.

هایفوتراپی واژن چیست؟

هایفو واژن روشی جدید و علمی برای زیبایی و تنگ‌کردن واژن خانم‌هاست. به این صورت که تکنولوژی هایفوتراپی از طریق امواج ماورا صوت اولتراسوند، باعث استحکام عمق لایه‌های واژن می‌شود و ناحیه تناسلی را از حالت شل و افتاده خارج می‌‎کند. استفاده از این روش بدون هیچ‎گونه درد و عوارض جانبی خواهد بود.

هایفوتراپی چه تفاوتی با لیزر درمانی دارد؟

هایفوتراپی با بهره‌گیری از انرژی اولتراسوند، پوست را تحریک می‌کند تا در لایه‌های زیرین کلاژن بیشتری تولید شود. به همین دلیل می‌توان شاهد بود که ظرف مدت ۲ تا ۳ ماه، پوست قسمت مدنظر به طور چشمگیری کشیده و محکم می‌شود؛ اما لیزر درمانی بر پایه استفاده از انرژی نور است که نمی‌تواند به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کند. به همین دلیل فقط لایه‌های فوقانی و سطحی پوست را درمان می‌کند.

در مقایسه هایفوتراپی و مزوتراپی نیز بدون شک هایفوتراپی برنده است؛ چرا که مزایای بیشتری دارد و تاثیر ماندگارتری روی پوست باقی می‌گذارد.

آیا هایفوتراپی درد دارد؟

هنگام هایفوتراپی و زمانی که انرژی گرمایی روی پوست اعمال می‌شود، احتمال دارد درد و ناراحتی کمی برای شما پیش آید؛ اما کاملاً موقتی است و نشان می‌دهد فرآیند ساخت کلاژن در پوست آغاز شده است. شاید حین هایفوتراپی احساس ناراحتی جزئی کنید؛ اما این اتفاق طبیعی است و به دلیل پالس‌های الکتریکی کوچک رخ می‌دهد.

با این حال اگر نگران درد هایفوتراپی هستید، می‌توانید با مشورت پزشک، استامینوفن یا یک داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن مصرف کنید. استفاده از پماد تاپیکال لیدوکایین برای بی‌حسی موضعی نیز پیشنهاد می‌شود.

مدت زمان جلسات هایفوتراپی چقدر است و هر جلسه چقدر طول می کشد؟

در رابطه با مدت زمان هایفوتراپی بسیاری از پزشکان هم‌عقیده هستند. طبق توصیه آن‌ها، باید ۲ جلسه درمانی در سال اول برای رسیدن به نتیجه اید‌ئال صورت گیرد. پس از آن با توجه به نتایج به دست آمده، در سال‌های آینده بین ۱ تا ۲ جلسه و به‌صورت سالیانه انجام می‌شود.

تعداد جلسه‌های لازم برای هایفوتراپی با توجه به شرایط بیمار یا درخواست او قابل تغییر است. هر جلسه درمانی نیز معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد که این میزان در افراد مختلف متفاوت است.

مراقبت‌ های بعد از انجام هایفوتراپی

حال به پرسش مهم «مراقبت‌های بعد از هایفو درمانی چیست» می‌رسیم. درواقع انجام مراقبت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، باعث افزایش تاثیر HIFU می‌شود:

  • تا جایی که می‌توانید در مقابل نور خورشید قرار نگیرید و حتماً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید؛
  • از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی حداقل تا 48 ساعت بپرهیزید؛
  • تا ۱۰ روز سعی کنید هنگام خواب به پوستتان هیچ فشاری وارد نشود؛
  • ورزش را به مدت 3 روز کنار بگذارید و سراغ فعالیت‌های سنگین نروید؛
  • به هیچ وجه با آب داغ استحمام نکنید.

جوانسازی پوست با هایفوتراپی

به طور کلی می‌توان گفت هایفوتراپی جادویی از جنس علم است که بسیاری از مشکلات پوستی را که به دلیل کهولت سن ایجاد شده، درمان می‌کند. هایفوتراپی بدون درد باعث جوان‌سازی پوست، درمان تیرگی زیرچشم، ازبین‌بردن منافذ باز پوست، کاهش لکه‌ها، آکنه و جوش می‌شود و چهره شما را به دوران جوانی‌تان بازمی‌گرداند.

شگفت‌انگیز نیست؟ نظر شما درباره هایفوتراپی چیست؟ آیا در صورت نیاز از این تکنیک زیبایی استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تجربه‌ای از تأثیر هایفوتراپی بر پوست داشتید، به ما بگویید تا خوانندگان دیگر نیز اطلاعات بیشتری داشته باشند.

سوالات متداول:

1. نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده اند، چیست؟

بسیاری از کسانی که هایفوتراپی انجام داده‌اند، مشاهده کرده‌اند که افتادگی پوست در ناحیه پلک برطرف شده است. طبق نظر این افراد، چشم‌ها پس از هایفوتراپی بازتر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

2. هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که پوست شل، افتاده، چین‌وچروک و چربی زیاد پوستی دارند، می‌توانند از هایفوتراپی استفاده کنند.

3. هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست؟

زنان باردار، بیماران قلبی و افراد مبتلا به دیابت بهتر است از هایفوتراپی استفاده نکنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB